Dit mag wel en niet in een reclamespotje
Als je een reclamespotje ziet, is het soms net een achtbaan van emoties, toch? Maar wat mag nou wel en wat mag absoluut niet in zo’n spotje? Laten we eens duiken in de wereld van reclames en wat de Reclame Code Commissie (RCC) daarover te zeggen heeft.
De grenzen van reclame
Reclame mag niet oneerlijk zijn. Beetje overdrijven mag, maar liegen is een no-go. Dus, als je een reclamespotje maakt waarin je een claim doet, zorg dan dat je claims waar kunt maken. Geen valse beloftes maken. Doe je dat wel, dan kan er een flinke boete aan je broek hangen of je krijgt mensen die je aanklagen.
Iedereen die vindt dat een reclame in strijd is met de Reclame Code kan bij de Reclame Code Commissie een klacht indienen. Deze commissie beoordeelt nadat de klager en eventueel de adverteerder zijn gehoord via een vaste procedure of een bestreden reclame-uiting met de code in strijd is. De commissie legt geen sancties op. Tegen een uitspraak staat beroep open bij het College van Beroep.
Wat zegt de RCC?
De RCC houdt een oogje in het zeil om te checken of reclamespotjes niet over de schreef gaan. Ze kijken of wat jij belooft ook echt kan. Dat betekent dus dat je reclame gecontroleerd wordt op waarheid.
Een beetje mooier mag
Je mag de boel wel een beetje mooier maken. Dat is eigenlijk wat reclame is, toch? Een beetje glitter en glamour toevoegen aan je product of dienst, zolang het niet uit verband raakt. Je eigen verstand hiervoor gebruiken en je ethische verantwoordelijkheid pakken is dan ook erg belangrijk.
Het effect op ons brein
Misschien is het oud nieuws, maar het is zo dat reclames ons brein beïnvloeden. Ze roepen allerlei emoties op, van vertrouwen tot woede. Het interessante is dat wat wij leuk vinden aan een reclame, niet altijd betekent dat het ook goed is voor de verkoop. Ook kan het mensen behoorlijk in de war brengen of een boodschap totaal verkeerd overbrengen. Daarom is het belangrijk om te kijken of er geen sprake is van discriminatie of onzekerheid die je neerlegt bij mensen. Nogmaals: ethische verantwoordelijkheid.
Conclusie
Reclamespotjes zijn een kunstvorm op zich. Ze moeten eerlijk zijn, mogen een beetje overdrijven, en moeten vooral de juiste emoties oproepen. Het is daarom verstandig om hoe dan ook een goede avb verzekering te hebben. De kans om aangeklaagd te worden in de reclamewereld is nu eenmaal vrij hoog. Je vindt zo’n verzekering bijvoorbeeld bij De Goudse. En onthoud verder: blijf eerlijk!
Reacties