E-mail drip campaign: mails die klanten binden, niet wegjagen
In de laatste jaren is e-mail weer populairder geworden. Zowel particuliere gebruikers als bedrijven hebben begrepen dat er een bepaalde soort content is die beter per mail dan via een appje kan worden besproken. E-mail wordt gebruikt voor serieuze communicatie en belangrijke thema’s die plek nodig hebben om behoorlijk uit de doeken te worden gedaan. Veel mensen kennen een hogere waarde toe aan hun e-mails dan aan de berichtjes die in eindeloze whatsapp groepen worden gedeeld. E-mails worden per definitie geopend en daardoor is gebleken dat e-mail campagnes een zeer succesvolle marketing strategie kunnen zijn.
De juiste hoeveelheid informatie
Het internet bevat een enorm aanbod aan producten en diensten waarmee mensen continu worden gebombardeerd. Daardoor hebben de meeste potentiële klanten sterke filters ontwikkeld. Hun e-mail blokkeert automatisch al spam berichten. Daarnaast zullen mensen zelf ook na het openen van een e-mail snel op de delete knop drukken wanneer een bericht geen persoonlijke waarde voor hen heeft. Als je klanten niet weg wilt jagen maar ze juist wilt binden is het daarom erg belangrijk om de juiste intervallen te kiezen voor het versturen van gerichte informatie.
E-mail drip campaigns zijn erg succesvol gebleken
Een enkele nieuwsbrief kan interesse wekken, maar bewerkstelligt meestal geen verkoop van je producten of diensten. Een overmaat aan e-mails leidt er vaak toe dat mensen zich uitschrijven en al geïrriteerd raken wanneer ze je naam horen. Daarom kiezen steeds meer ondernemingen voor subtiele drip campaigns. Deze strategie heeft bewezen dat het helpt om je contacten in stand te houden, regelmatig positief met je klanten te communiceren, je verkoop te verhogen en verloren klanten opnieuw bij je bedrijf te betrekken.
Hoera een klant!
Marketing gericht op bestaande klanten is veel goedkoper. Je hebt geen betaalde advertenties nodig om hun aandacht te trekken. Ze kennen je producten en/of diensten al en hoeven enkel herinnerd te worden aan je bestaan. Als je het voor elkaar krijgt om dat te doen zonder hen weg te jagen dan ben je ervan verzekerd dat je ook in de toekomst aan hen zult verkopen. Het goede nieuws is dat je dat kunt bewerkstelligen met behulp van volledig of deels geautomatiseerde e-mail drip campaigns.
Hoe werkt een geautomatiseerde e-mail drip campaign?
Een e-mail drip campaign bestaat uit verschillende e-mails die worden verstuurd in vooraf bepaalde intervallen. Dit proces wordt (automatisch) gestart wanneer iemand bijvoorbeeld een product koopt, een gratis e-book of PDF downloadt of een vraag stelt via het contactformulier op je website. Afhankelijk van hun vraag, of het product of de dienst die hun interesse wekt, krijgen zij een subtiel opgezette serie e-mails.
De ingrediënten van een waardevolle e-mail
De verschillende e-mails van een drip campaign draaien rond verschillende thema’s. De eerste mail kan bijvoorbeeld een introductiemail over je bedrijf omvatten. Daarin kan het specifieke interessegebied van deze klant eventueel extra worden belicht. Een tijdje daarna krijgen ze een mail met informatie over een interessante ontwikkeling in je onderneming. Weer een tijdje daarna krijgen ze informatie toegestuurd over gerelateerde producten en diensten. Door te zorgen dat elke e-mail kort en bondig is en vooral relevante informatie bevat zorg je ervoor dat je klanten geïnteresseerd blijven. Je stuurt geregeld een herinnering aan je bestaan zonder opdringerig te zijn.
Voorbeeld mails
Er zijn een heleboel verschillende mails die doorgaans als positief worden ontvangen. De makkelijkste manier om een positieve connectie te vormen is door gratis iets aan te bieden waar mensen interesse in hebben. Wanneer zij op een link klikken voor een e-book, instructievideo of tester dan laat je ze hun e-mail invullen. Je gebruikt deze mail om hen het gratis bestand toe te sturen. Daarmee hebben ze al iets leuks ontvangen in hun e-mail van je onderneming. Daarna moet je manieren vinden om deze mensen duidelijk te maken wat je bedrijf voor hen kan betekenen.
Maak positief contact
Er zijn allerlei geaccepteerde manieren om contact te onderhouden. Je kunt bijvoorbeeld nieuwe contacten verwelkomen en jezelf introduceren. Daarbij leg je de focus op aspecten van je onderneming die hen kunnen interesseren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de focus op groene productie, de speciale kwaliteit van je producten, de uitmuntende kennis die je hebt in je vakgebied of de fair trade manier van handelen. Wanneer mensen iets bij je hebben gekocht dan kun je hen als klant verwelkomen en ze eventueel een kortingsbon of andere speciale aanbieding sturen.
Interessante informatie
Na de mails waarmee je de mogelijkheden introduceert wil je vervolg e-mails sturen met informatie die interessant is voor je klanten en contacten. Daarbij kun je bijvoorbeeld denken aan informatieve content die hen helpt om iets nieuws en waardevols te leren. Daarmee kun je gerelateerde producten aanbieden en meer bewustzijn creëren over de reikwijdte van je onderneming. Je kunt hen ook informeren over evenementen die je organiseert of andere ontwikkelingen in je vakgebied.
Reacties