Orphan pages als gemiste groeikans

brand
pagina zonder interne links

Orphan pages als gemiste groeikans

Gastblog

Als je website lang bestaat, neemt het veel verborgen fouten met zich mee. Dit belemmert de gebruikerservaring en remt de prestaties in zoekmachines onnodig. Orphan pages behoren tot één van deze veelvoorkomende problemen. Vooral bij het wijzigen van de navigatiestructuur, een redesign of (migratie) verhuizing van de site is dit een belangrijk aandachtspunt. Ik ga je alle details vertellen over orphan pages en de gevolgen. Wat zijn orphan pages precies, wanneer is het een probleem, hoe kan ik het identificeren en adequaat oplossen? Lees de stappen en leer ook hoe je orphan pages kunt voorkomen.

 

Wat is een orphan page?

Een orphan page is een pagina op je website zonder interne links. Interne links zijn links op je website naar een andere pagina. Zodra deze links ontbreken ontstaan orphan pages, ofwel “wees-pagina’s”. Pagina’s die los staan van de sitestructuur kan je niet bezoeken via je website. Dit kan alleen via een directe link, advertentie of via een verwijzing (backlink) van een andere site naar de betreffende pagina op je site. In sommige gevallen zijn orphan pages ook in sitemaps te vinden of in de organische zoekresultaten van Google. Vooral op grote schaal zijn orphan pages problematisch voor de algehele prestaties van je website, met uiteindelijk verlies of gemis aan omzet.

Hoe ontstaan orphan pages?

Orphan pages kunnen op verschillende manieren ontstaan. De kern van de oorzaak ligt hoofdzakelijk in onzorgvuldig onderhoud en het aanbrengen van wijzigingen aan de website, zonder oog te houden voor navigatie en linkstructuur. Denk hierbij aan migratie of redesign van de site. Ik zal een aantal oorzaken nader toelichten.

  1. Migratie van een website. Als je te maken hebt met een website migratie moet je extra aandacht besteden aan je navigatie en linkstructuur. Pagina’s raken snel verloren tijdens een migratie of breken de URL-structuur. Met als gevolg het ontbreken van juiste interne links en gebroken (niet werkende) links.
  2. website redesign. Een redesign kan veel gevolgen hebben voor conversie, gebruikerservaring en prestaties in Google. Ook al wordt je site maar deels herontworpen. Navigatie-elementen verdwijnen met als gevolg minder of geen interne links naar belangrijke pagina’s. Draag extra zorg voor interne links bij een redesign.
  3. Navigatiestructuur. Je brengt aanpassingen aan in de navigatiestructuur op cruciale punten, zoals menu, footer en sidebar. Zonder dat je het beseft ontvangen veel waardevolle pagina’s weinig of geen interne links. Je omzet loopt achteruit en bezoekers kunnen niet makkelijk vinden wat ze zoeken. Maak een gecalculeerde afweging bij herstructurering van je belangrijke navigatie-elementen.
  4. Development pagina’s. Je website is continu in ontwikkeling. Je test een nieuwe lay-out en creëert landingspagina’s om de wijzigingen uiteindelijk permanent door te voeren. Je vergeet alleen de testpagina’s te verwijderen en ontstaan er op termijn onnodig veel orphan pages die prestaties kunnen remmen.
  5. Verwijderen en redirects. Als je pagina’s verwijderd wil je ook de interne links verwijderen, anders ontstaan gebroken links. Dit zijn links die niet meer werken. Wanneer je pagina’s verwijderd en voorziet van redirects naar nieuwe pagina’s wil je de interne links ook direct wijzigen. Op korte termijn lijkt dit onschuldig, maar op de lange termijn kan dit veel problemen veroorzaken zoals website vol met redirects en een ketting aan redirects. Dit wil je zoveel mogelijk voorkomen.
  6. Campagne pagina’s. Voor je website heb je ongetwijfeld landingspagina’s speciaal voor advertenties, zoals Google Ads. Dit soort pagina’s wil je meestal niet geïndexeerd hebben. Dit doe je met een “noindex” tag. En waarschijnlijk lanceer je ook pagina’s voor jaarlijks terugkerende acties, zoals kerst of Black Friday. Na de acties wil je dit soort terugkerende actiepagina’s nooit verwijderen. Deze pagina’s worden regelmatig gedeeld en zijn relevant voor de organische zoekresultaten. Je wilt ze behouden, om volgend jaar nog meer autoriteit mee op te bouwen. Ontkoppel prominente links naar de actiepagina en update tijdig de inhoud met relevante links en aanbiedingen.
  7. Producten uit voorraad. Voor elke webshop is het normaal dat producten tijdelijk uit voorraad raken. Wat je vooral niet moet doen is de pagina verwijderen. Alle interne links verwijderen is ook niet verstandig. Indien je dit wel doet, zorg dat je ze herstelt zodra het product weer voorradig is.

‘Producten tijdelijk uit voorraad? Volg deze tips’

 Freelance Sr. SEO specialist, Kevin van Beek

“Producten tijdelijk uit voorraad? Volg de volgende stappen als richtlijn en kies een oplossing die het best past binnen jouw situatie. De exacte aanpak kan heel anders zijn voor elk bedrijf en is afhankelijk van een groot aantal variabelen. Een webshop met Nike Air Max sneakers versus een shop met high-end telescopen. Dit is een voorbeeld van een variabel die een rol speelt bij het keuzeproces.”

  • Hou de pagina live en geïndexeerd;
  • Pauzeer je advertenties;
  • Wijzig je bestelknop naar inschrijving met voorraad-notificatie;
  • Heb e een sterke indicatie voor de levertijd? vermeld dit erbij!
  • Bied selectief gepaste product alternatieven;
  • Verwijder selectief enkele interne links, maar behoud overige links;
  • Behoud de vermelding in de XML sitemap;
  • Prioriteer voorradige producten in listers, zoals categoriepagina’s;
  • Wijzig of tijdelijk verwijder het product schema markup;
  • Track bezoekersdata in Google Analytics en neem actie waar nodig!

Waarom zijn orphan pages zo slecht?

Orphan pages zijn per definitie niet slecht. In de context die we hier bespreken, met de gegeven voorbeelden, wel. Vooral bij grote websites hebben orphan pages in bulk een negatief effect op de gebruikerservaring en SEO-prestaties van de gehele site. Uiteindelijk met verlies of gemis aan omzet. Daarom wil je orphan pages snel oplossen en zelfs voorkomen. Regelmatig technische analyse uitvoeren en zorgvuldige websitebeheer, met oog voor content- en linkstructuur. De belangrijkste 3 probleemgebieden zal ik toelichten.

  1. Negatieve impact op de gebruikerservaring
    De naam orphan pages is te danken aan het feit dat deze pagina’s vaak vergeten zijn. Ze bestaan, maar ze worden niet bijgewerkt. Gedateerde inhoud met gebrek aan functionaliteit aan werkende navigatie. Dit is frustrerend voor bezoekers en trekt de geloofwaardigheid van het bedrijf in twijfel. Het benadeelt de gebruikerservaring en veroorzaakt een hoger bouncepercentage, met uiteindelijk een negatief effect op je SEO-prestaties en omzet.
  2. Impact op je SEO-prestaties
    Crawlen en indexeren zijn belangrijke processen naar goede rankings toe.Crawlen:
    “Google gebruikt algoritmes om nieuwe pagina’s te ontdekken en toe te voegen aan de organische zoekresultaten. Dit proces wordt crawlen genoemd. Wanneer Googlebot het internet crawlt gebruikt Google links op pagina’s om nieuwe pagina’s te ontdekken. Vervolgens worden nieuwe pagina’s toegevoegd aan de index van Google.”Crawlen is de eerste stap naar vindbaarheid in zoekmachines. Zonder interne links naar een pagina op je website, zal Google moeite hebben om deze pagina’s te vinden. Dit veroorzaakt kettingreacties aan problemen.
    • Indexatie problemen in zoekmachines
      Bots van zoekmachines crawlen, indexeren en ranken webpagina’s. Orphan pages hebben geen links, dus bots kunnen ze moeilijk ontdekken en adequaat beoordelen. Dit kan alleen via de sitemap of een backlink. Uiteindelijk gaat het erom dat je het onnodig moeilijk maakt voor zoekmachines.
    • Crawl-budget verspilling
      Simpel uitgelegd: voor elke website is een beperkt crawl-budget beschikbaar. Met interne links kan Google haar weg vinden door de shop. Je wilt dat dit efficiënt verloopt. Zodra Google orphan pages zonder waarde toch crawlt, verspil je het crawl-budget. Hierdoor krijgen de belangrijke pagina’s niet de aandacht die het verdient, waardoor je site ondermaats presteert in de organische zoekresultaten.
    • Verspillen van link-kracht
      Backlinks zijn links van andere websites naar specifieke pagina’s op jouw website. Op deze manier kan je autoriteit opbouwen in Google. Belangrijk is dat de verkregen autoriteit optimaal kan vloeien door de hele website middels interne links. Orphan pages benadelen je algehele autoriteit. Enerzijds, omdat verkregen autoriteit niet naar de betreffende orphan pagina’s kan vloeien. En anderzijds, omdat verkregen backlinks naar de orphan page niet optimaal kan worden meegeven naar andere pagina’s op je site.
    • Duplicate content problemen
      Orphan pages zijn vaak vergeten pagina’s. Zonder dat je het beseft maak je nieuwe pagina’s aan die dezelfde inhoud hebben als een orphan page. Dit benadeelt je prestaties in Google. Tenslotte, je hebt meerdere pagina’s die allemaal op elkaar lijken. Je wilt daarom duplicate content voorkomen.
  1. Relevantie en context ontbreken
    Google wil haar gebruikers waardevolle informatie bieden uit relevante en betrouwbare bronnen. Orphan pages kunnen de algehele site integriteit benadelen. Interne links zijn een vorm van content en bieden context voor Google om specifieke pagina’s, en websites in zijn geheel, te beoordelen op waarde en relevantie. Zodra een pagina geen interne links ontvangt, wordt de pagina als niet waardevol beschouwd. Dit benadeelt je positie in Google.

Bovenal: zoekmachines zoals Google vinden orphan pages niet waardevol voor gebruikers. Dergelijke pagina’s zijn moeilijk vindbaar en geven geen goede kwaliteit-signalen mee. Om je gebruikerservaring en SEO-prestaties te verbeteren is het daarom belangrijk om orphan pages te voorkomen.

Identificeer je orphan pages

Er bestaan een groot aantal tools die je kunnen helpen met het opsporen en identificeren van orphan pages. Zodra je de data hebt vergt het de nodige expertise om tot de juiste conclusies te komen. Voor kleine e-commerce sites is dit snel gedaan. Voor grote shops, zoals Bol of Coolblue, wordt dit uitdagend.

  1. Screaming Frog’s Log File Analyser
    Bij voorkeur kruis ik meerdere databronnen om tot een compleet overzicht te komen van orphan pages. Een server log file analyse behoort tot een analyse methode. Hiermee export je een server-bestand van circa 45 dagen aan data via de admin op je hosting. Dit bestand laat pagina’s zien die bots van zoekmachines hebben bezocht. Met het bestand kan je via Screaming Frog’s Log File Analyser een overzicht maken van potentiële orphan pages. Dit vergt de nodige expertise voor de juiste interpretatie. Heb je een kleine site, dan is Screaming Frog voldoende. Als alternatief heb je ook professionele tools van Oncrawl, ContentKing, Ahrefs en Semrush.
  1. Ahrefs log file analyse
    Met de Ahrefs audit tool kan je analyse doen van orphan pages. Hierbij heeft de tool toegang nodig tot je XML sitemap en Google Analytics account. Optioneel kan je ook een export meegeven met alle URL’s uit het CMS van je website. Ahrefs gebruikt haar eigen bron, inclusief backlinks en vergelijkt de lijst met URL’s in de sitemap tegenover de resultaten uit de Google Analytics database. Hierbij kruist Ahrefs databronnen om potentiële orphan pages te identificeren.

Orphan pages oplossen

Je hebt de tools gebruikt om orphan pages te identificeren. Nu kan je de pagina’s gaan categoriseren. Elke categorie krijgt haar eigen actiepunten. Bijvoorbeeld: Je hebt orphan pages met veel backlinks en pagina’s met dubbele inhoud. Je hebt pagina’s uitsluitend gebruikt voor advertenties of seizoensacties en development-pagina’s. Ongetwijfeld heb je ook pagina’s die eigenlijk superbelangrijk voor je zijn. Dit wil je ook adequaat afhandelen. Bekijk de stappen in de flowchart en verdere toelichting:

  1. Orphan pages als productpagina’s
    Indien op voorraad voorzien van interne links.
  2. Orphan pages uitsluitend voor advertenties
    Deze landingspagina’s kan je een “noindex” tag meegeven.
  3. Orphan pages als seizoensactie
    Dergelijke actiepagina’s, zoals Black Friday, behouden en updaten. Interne links op dominante plekken op de site verwijderen.
  4. Orphan page met duplicate content
    Is de pagina een exacte kopie van een andere pagina? Kies de beste variant, verwijder de andere versie en voorzie de oude pagina van een 301 redirect. Is de pagina gelijkwaardig? Overweeg content samen te voegen, verwijder een pagina en voorzie de url van een 301 redirect naar de pagina die je behoudt.
  5. Orphan pages met gebroken links or redirects
    Heb je gebroken links of links met redirects, terwijl de oude pagina weg is? Wijzig de link naar de correcte pagina.
  6. Orphan pages zonder nuttige inhoud met backlinks:
    Pagina voorzien van 301 redirect naar een relevante url.
  7. Development pagina’s als orphan pages:
    Dergelijke pagina’s zonder backlinks of nuttig doel anderszins verwijderen.

Zo voorkom je orphan pages

Je orphan pages pak je aan met de juiste maatregelen. Nu wil je dat alles onder controle blijft en liefst orphan pages voorkomen. Plan migraties en redesign zorgvuldig.

  1. XML sitemap updaten
    Actualiseer je XML sitemap met enkel indexeerbare URL’s. Dus geen redirects, canonicals, noindex of pagina’s geblokkeerd in het robots.TXT-bestand.
  2. Breadcrumbs op elke pagina
    Breadcrumbs verbetert de navigatie voor gebruikers en zoekmachines.
  3. Pagina’s met redirects verwijderen
    Heb je redirects in je interne linkstructuur staan? Gebruik het als een fall-back, maar niet als permanente oplossing.
  4. Verwijderde pagina’s
    Interne links naar verwijderde pagina’s corrigeren met nieuwe links.
  5. Migraties en redesign plannen
    Plan migraties en redesign van je website zorgvuldig met oog op navigatie- en linkstructuur.
  6. Interne link analyses uitvoeren
    Voer regelmatig interne link analyses uit. Tools zoals Semrush kunnen je hierbij helpen. Corrigeer gebroken links en neem maatregelen op orphan pages.

Link alle pagina’s die nuttig zijn voor bezoekers. Kies voor een slimme linkstructuur die bezoekers en Google helpt te navigeren, met prioriteit op de pagina’s die voor jou het belangrijkst zijn. Zie je fouten in je navigatie of linkstructuur? Herstel dit zo snel mogelijk. Hou controle over de ontwikkelingen op en rondom je website.

Dit was een inhoudelijk gastblog van:

Freelance SEO specialist Kevin van Beek
Louis Braillelaan 80
2719 EK Zoetermeer
06-39882603
info@kevinvanbeek.nl
www.kevinvanbeek.nl
https://www.linkedin.com/in/kevinvanbeek/

Kevin van Beek is freelance SEO specialist gevestigd in Zoetermeer. Bijna een decennium aan SEO-ervaring opgedaan aan klant- en bureauzijde voor onder andere iProspect, Mediablue, PayPal, KLM, Allegro, Voetbalshirtskoning, Blokker en Chocolate Company. Ervaren in search marketing, met SEO als specialisatie en dan heel specifiek on-page SEO. Datagedreven, technisch onderlegd met kijk op conversie en gebruiksvriendelijkheid. Hij helpt met het totale SEO plaatje van automatisering tot technische analyses, contentstrategie, autoriteit en website migraties. Zijn focus ligt op B2B-leadgeneratie, e-commerce, internationale SEO en het helpen van startups.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *