SEO begint met een zoekwoordenonderzoek
Regelmatig spreek ik ondernemers die van alles hebben geprobeerd om in Google beter vindbaar te worden, maar de resultaten? Die vallen vies tegen! Als ik vervolgens doorvraag naar wat ze allemaal hebben gedaan om de online vindbaarheid te verbeteren, dan krijg ik vaak als antwoord: “meer zoekwoorden gebruiken en het aantal backlinks verhogen”. Op zich is dat prima, maar als ik vraag hoe of ze hebben onderzocht of er op de gekozen zoekwoorden ook daadwerkelijk wordt gezocht en of de online concurrentie in kaart is gebracht, dan krijg ik vaak een “nee” te horen.
Herken je jezelf hierin? Dan is dit artikel een must om te lezen. Ik ga je namelijk vertellen wat de toegevoegde waarde is van een zoekwoordenonderzoek, waarom je een concurrentieonderzoek moet uitvoeren en hoe je vervolgens je online vindbaarheid kunt verbeteren.
Waarom een zoekwoordenonderzoek?
Door te onderzoeken op welke zoekwoorden je doelgroep zoekt, krijg je inzicht in hoe je doelgroep hun vragen in de zoekmachines verwoorden en hoe hun online klantreis eruit ziet. Ik geef een voorbeeld om dit te verduidelijken.
Stel dat je een isolatiebedrijf hebt, dan liggen zoekwoorden als spouwmuurisolatie, vloerisolatie en dakisolatie natuurlijk voor de hand, maar over die isolatievormen heeft je doelgroep allerlei vragen. Bijvoorbeeld: welke soorten isolatiematerialen zijn er, wat zijn de voordelen per soort en wat zijn de kosten? Is er een subsidieregeling mogelijk en wat is de gemiddelde terugverdientijd?
Met een zoekwoordenonderzoek kom je erachter naar welke vragen je doelgroep online zoekt en hoe vaak ze dat doen. Op die manier weet je dat de zoekwoorden waarop je je wilt focussen in ieder geval potentie hebben om bezoekers naar je website te trekken.
Welke tools kun je voor het zoekwoordenonderzoek gebruiken?
De zoekwoorden en zoekzinnen waarop je doelgroep in de zoekmachines zoekt, kun je inzichtelijk maken met behulp van diverse tools. Deze tools zijn betaald, maar vaak kun je een gratis account aanmaken om een beperkte hoeveelheid zoekwoorden te vinden. Een voorbeeld van een tool waarmee dit kan is SEMrush. Je kunt er ook voor kiezen om met Google Adwords te adverteren. Als je een campagne start en je de eerste clickkosten hebt gemaakt, kun je de zoekwoordplanner van Google gebruiken en krijg je inzicht in de maandelijkse zoekvolumes op zoekwoorden. Ook levert deze tool je veel suggesties voor zoekwoorden, waar je mogelijk nog niet aan had gedacht. Zeer waardevol!
Het concurrentieonderzoek
Met het zoekwoordenonderzoek kom je erachter op welke zoekwoorden je doelgroep zoekt, maar weet je nog niet of het haalbaar is om op die woorden een positie op de eerste pagina in Google te behalen. Daarom is het belangrijk dat je een concurrentieonderzoek uitvoert. Daarbij kijk je naar diverse metrics. Op basis van de scores op die metrics kun je een inschatting maken van hoe lastig het is om op bepaalde zoekwoorden goede posities in de zoekresultaten te behalen.
Je raadt het al: om de scores op de metrics te interpreteren, is vakkennis nodig. Dat is dan ook de reden waarom veel bedrijven ervoor kiezen om SEO uit te besteden. Er zijn diverse online marketing bureaus waarvoor je hier terecht kunt, zie hier een voorbeeld: https://www.resultinternetmarketing.nl/seo-uitbesteden/.
Het concurrentieonderzoek levert een set zoekwoorden op waar enerzijds op wordt gezocht en anderzijds de concurrentie niet te sterk op is. Die zoekwoorden kunnen vervolgens in de website worden verwerkt.
En dan?
Nadat je je website op de gekozen zoekwoorden hebt geoptimaliseerd, heb je in de basis een site die in de zoekmachines vindbaar kan worden. Maar omdat er altijd bedrijven zullen zijn die dezelfde zoekwoorden als jij gebruiken, zal je ervoor moeten zorgen dat zoekmachines in de zoekresultaten aan jouw website voorrang verlenen.
Een van de beste manieren om dat te doen, is door relevante verwijzingen naar jouw website te verzamelen. Dat betekent dat je waardevolle blogartikelen schrijft en die op websites probeert te plaatsen die in jouw branche aanzien hebben. In die blogartikelen maak je een linkje naar jouw website. Zo verzamel je als het ware stemmen voor jouw website en krijgt jouw website meer aanzien in de ogen van de zoekmachines. Dat resulteert vervolgens weer in betere posities in de zoekresultaten.
Online marketing zelf doen of uitbesteden?
Zoals je inmiddels begrijpt komt er veel bij kijken om online goed vindbaar te worden. Het is niet alleen veel werk, je zult ook veel tijd moeten investeren om de benodigde kennis op te doen. Bedenk dus goed of je jouw kostbare tijd daarin wilt investeren of dat je je liever focust op het uitbouwen van jouw bedrijf en besluit om de online marketing uit te besteden. Wil je meer weten over de mogelijkheden van het uitbesteden van de online marketing, klik dan hier.
Reacties