De balans tussen SEO en SEA heet SEM – uitleg en 5 tips om te kiezen

SEO of SEA verschil - SEM voor Google Marketing

Search Engine Optimization (SEO), Search Engine Advertising (SEA) en Search Engine Marketing (SEA) zijn termen die zeer regelmatig door online marketeers gebruikt worden. Wat betekenen deze termen eigenlijk? Op welke manieren zijn SEO, SEA en SEM in te zetten? Hoe dragen deze technieken bij aan de prestaties van mijn website? Het zijn vragen waar een beginnende internetondernemer mee te maken krijgt. In dit korte artikel beschrijven we de verschillen tussen deze technieken. Ook lichten we toe met welke doelen je deze technieken kunt gebruiken. 

SEM gaat over zoekmachines, met name Google natuurlijk.
SEO zijn zoekresultaten, SEA zijn de advertenties. Voorbeeld:

Google zoekopdracht met verschil tussen organische zoekresultaat (SEO) en betaalde advertentie (SEA)

Zoekactie: “Instagram marketing”. Met ADV toont Social Bakers zijn advertentie. Daaronder, Bloeise als organisch zoekresultaat.

SEO: langzaam maar zeker gevonden worden in Google

SEO tekstschrijver voor SEO-teksten, zoekwoordonderzoek, meta-descriptions en effectieve content

SEO (search engine optimization) is een term die gebruikt wordt voor activiteiten die bijdragen aan het verbeteren van je posities binnen zoekmachines. Des te hoger je in de zoekresultaten verschijnt, des te meer internetters zullen je website bezoeken. Het is niet eenvoudig om snel hoger in Google te komen met SEO. Dit is ook de reden dat veel online marketeers SEO als een techniek voor de langere termijn beschouwen. Een mogelijkheid die je hebt om SEO toe te passen op je huidige website is het periodiek toevoegen van content, het optimaliseren van de bestaande content, het opzetten van een linkprofiel, enzovoorts.

Onder geoptimaliseerde content verstaan we content die aansluit bij de informatie op je website en de juiste keyword density heeft. De keyword density van een tekst is het percentage dat aangeeft hoe vaak een keyword in de tekst is opgenomen. Internetmarketeers raden normaliter aan om het belangrijkste zoekwoord 2-3% van de gehele tekst te laten beslaan. Een goede tekst heeft doorgaans een lengte van minimaal 300 woorden. Maar dat is pas het begin: Google waardeert informerende teksten die antwoorden geven het beste. Dat betekent dat je niet alleen voor Google schrijft: je wilt je lezer op je site houden. Uiteindelijk gaat het ook om wat de lezer vervolgens doet: conversie. Het krijgen van je bezoekers naar je site via Google is pas de eerste stap. Echt hoger in Google kom je met kwalitatieve content.

SEA: direct bovenin Google tegen betaling

Google Adwords

Waar SEO gericht is op de langere termijn, kun je met SEA (search engine advertising) op korte termijn betere resultaten halen. SEA is niets meer dan adverteren in zoekmachines. Dit betekent dat je betaalt voor het verkeer wat via deze zoekmachines op je website terechtkomt. Dit betekent echter niet dat SEA eenvoudig is! Integendeel, want je wilt de juiste doelgroep aanspreken met deze advertenties. Het is immers zonde als een bezoeker naar je website komt via een betaalde advertentie, maar vervolgens geen dienst of product afneemt. Zeker bij producten die maar kort populair zijn is SEA een slimme manier om bezoekers te trekken.

Voor populaire zoekwoorden betaal je een hogere prijs per klik, dan voor minder interessante zoekwoorden. Dit komt doordat de prijs per klik bepaald wordt op basis van een veiling. Des te meer partijen interesse in een zoekwoord tonen, des te hoger wordt de prijs ook die zij bieden. Ter voorbeeld, adverteren op het zoekwoord “hypotheek” kost je al snel 5 euro! De kunst van SEA is het vinden van goedkope zoekwoorden, die relevant zijn voor je website. Google hanteert ook een kwaliteitsscore voor jouw advertenties, waarmee de relevantie voor de bezoeker wordt bepaald. Met een goede kwaliteitsscore en laag budget kun je zo nog steeds boven een concurrent met hoog budget en lage kwaliteitsscore uitkomen. Hier lees je hoe je de Google Adwords kwaliteitsscore verhoogt.

Combinatie van SEO en SEA: 5 tips

SEM combineert SEO met SEA. Zo heb je met SEM een degelijke strategie voor de toekomst. Door SEO-technieken toe te passen werk je aan een goede basis voor hoge posities in de toekomst. Terwijl je SEA inzet om ook op de korte termijn te zorgen voor een verbetering van je prestaties.

  1. Heb je genoeg tijd? Zet dan vooral in op SEO. Later, wanneer je het nodig hebt, pluk je daar de vruchten van met goede posities, zeker met goede content.
  2. Heb je nu omzet nodig? Zet dan vooral in op SEA. Let erop dat je geen geld verspild, maar continu de resultaten blijft verbeteren.
  3. Is vertrouwen belangrijk? Met SEO bouw je je online reputatie op, terwijl SEA toegankelijk is voor iedereen met geld. Als vertrouwen een ding is in jouw branche, kies dan voor SEO.
  4. De consument weet niet beter. Een groot gedeelte (40% in 2013, 60% in 2017) van de bezoekers ziet het verschil niet tussen organische zoekresultaten en advertenties. Wil je al je potentiële klanten aanspreken? Dan is SEA een zogeheten must.
  5. Gebruik Google Analytics. Hierin kun je namelijk perfect zien wat de bezoekers doen op je website. Welk kanaal converteert beter op korte termijn? En op lange termijn? Welke assists biedt SEA? Wat is de laatste stap voor de conversie, SEO of SEA? Hier lees je hoe je conversiedoelen instelt in Google Analytics.

 

    Geef je reactie:

    Loading Facebook Comments ...