Twee redenen om een bedrijf te beginnen in de zakelijke markt
Wil je een bedrijf beginnen en denk je erover na om je te richten op de zakelijke markt? Of heb je al een bedrijf waarmee je je richt op consumenten en wil je uitbreiden naar de zakelijke markt? Lees dan snel verder. In dit artikel lees je twee redenen om een bedrijf te beginnen in de zakelijke markt.
Grotere bestellingen
Een van de grote voordelen van de b2b markt is dat er veel grotere bestellingen worden afgenomen door een klant. Een consument heeft maar een aantal producten nodig. Een zakelijke klant bestelt voor een bedrijf, waardoor er veel meer producten nodig zijn. Hierdoor verdien je met een zakelijke klant veel meer geld dan met een particuliere klant. Een ander voordeel is dat zakelijke klanten naar de prijzen zonder btw kijken. Particuliere klanten kijken naar de prijs met btw. Hierdoor is het product in de ogen van een consument een stuk duurder. Zakelijke klanten kunnen bijna altijd de btw aftrekken van hun omzetbelasting, waardoor de kosten van de btw geen probleem voor hen zijn.
Verlagen van de kosten
Doordat er veel grotere bestellingen worden gedaan ben je minder kosten kwijt. Je kunt immers jouw materialen ook in grotere hoeveelheden aanschaffen. Hierdoor kan je met kortingen materialen kopen. Ook ben je door de grotere bestellingen minder geld kwijt aan verzendkosten en andere kosten. Als je particuliere klanten hebt moet je voor elke particuliere klant de verzendkosten betalen. Als je zakelijke klanten hebt heb je minder adressen waar je de bestellingen heen hoeft te sturen, waardoor je minder verzendkosten hoeft te betalen. Je verdient bovendien wel meer geld aan de minder aantal bestellingen, omdat de bestellingen groter zijn.
Waar moet je rekening mee houden?
Als je je wilt richten op de b2b markt zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden. Je kunt bijvoorbeeld niet een webshop voor particuliere klanten één op één overnemen voor zakelijke klanten. Bijna alle zakelijke klanten willen namelijk kopen op factuur. Hier moet je jouw webshop op aanpassen. Ook moet je hier rekening mee houden met je uitgaven en inkomsten. Een factuur mag namelijk meestal binnen 30 dagen betaald worden, waardoor het langer duurt voordat je je geld binnen hebt. Daarnaast zijn zakelijke klanten gewend om gebruik te kunnen maken van diverse prijsstructuren. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld extra’s, staffelkortingen en klantspecifieke afspraken. Hier moet je je webshop ook op aanpassen.
Ben je ervan overtuigd om jezelf te richten op de zakelijke markt? Zorg dan dat je je goed inleest over b2b marketing. Zo weet je goed waar je aan begint. Laat de marketing b2b altijd uitvoeren door een specialist. B2b marketing is namelijk heel anders dan b2c marketing. Zakelijke klanten hebben namelijk andere marketingtechnieken nodig dan particuliere klanten.
Reacties