Websitestructuur voor SEO

brand

Het hebben van een correcte websitestructuur is cruciaal voor zowel je gebruikersvriendelijkheid als SEO. Veel websites missen dit waardoor de bezoekers niet kunnen vinden waar ze naar op zoek waren. Dit heeft uiteindelijk dus ook een grote impact op de conversieratio van een website.
Daarnaast gebruikt Google ook je websitestructuur en interne links om je website te crawlen. Wanneer Google, door je websitestructuur, een aantal pagina’s niet kan vinden is dit een gemiste kans.

In dit artikel neem ik je mee in de websitestructuur. Ik leg uit wat het is en waarom dit belangrijk voor je gebruikers en SEO is.


Websitestructuur voor gebruikersvriendelijkheid

De websitestructuur is enorm belangrijk voor de algehele gebruikersvriendelijkheid van een website. Wanneer gebruikers gemakkelijk kunnen vinden waar ze naar op zoek waren stimuleert dit in veel gevallen het aantal conversies. Door een transparante websitestructuur navigeer je je bezoekers door jouw website.

Aan de andere kant, wanneer dit niet het geval is, is de kans groot dat ze naar je concurrent gaan. Een ingewikkelde website kan leiden tot frustratie en een negatieve ervaring met jouw bedrijf en brand.

Websitestructuur en SEO 

De websitestructuur heeft een enorme impact op de SEO van een website. Hier zijn grofweg drie redenen voor:

  1. Het helpt Google met het begrijpen van een website: De manier waarom je websitestructuur in elkaar zit geeft Google hints waar pagina’s over gaan. Daarnaast laat de structuur zien welke pagina’s het belangrijkst zijn en welke minder belangrijk. Wanneer er veel interne links naar één pagina wijzen is dit een indicatie dat hier waardevolle content staat.
  2. 2. Het voorkomt zoekwoord kannibalisatie: Zoekwoord kannibalisatie is het fenomeen dat twee pagina’s binnen een website om dezelfde zoekwoorden “vechten”. Dit wordt voorkomen door een goede websitestructuur waarbij iedere pagina zijn eigen zoekwoorden heeft. Zoekwoord kannibalisatie komt vaak voor op websites met artikelen over bijna dezelfde onderwerpen. Wanneer Google precies weet welke pagina over welk onderwerp gaat doet dit je SEO goed. Het laat namelijk de pagina’s voor de juiste zoekwoorden ranken zonder dat ze tegen elkaar hoeven te vechten.
  3. Veranderingen op een website worden sneller verwerkt: Websites veranderen continue: Producten worden verwijderd of toegevoegd, artikelen worden gepost of blogs worden verandert. Wanneer je websitestructuur goed op orde is zal Google je website vaker en gemakkelijker crawlen. Dit maakt dat veranderingen binnen je website sneller worden opgepikt en geïndexeerd.

Dit zijn drie cruciale redenen dat de websitestructuur van belang is voor de seo van een website. Maar hoe ziet een juiste websitestructuur eruit?

De juiste websitestructuur 

Website structuur

De ideale websitestructuur heeft een aantal kenmerkende eigenschappen. Deze zal ik hieronder stuk voor stuk toelichten.

Vanaf de homepagina 

Vanaf de homepagina dient de bezoeker gemakkelijk naar een aantal belangrijke pagina’s te kunnen gaan. Dit wordt gedaan in een soort piramide vorm. Vaak worden de categoriepagina’s van een website bereikbaar vanaf de homepagina gemaakt.
Vanaf de categoriepagina’s is het mogelijk om direct naar de verschillende producten te gaan. Voor grotere bedrijven houdt het vaak in dat de bezoeker eerste naar een subcategorie moeten gaan.

Categoriepagina’s 

Elke categorie moet circa dezelfde grootte hebben. Wanneer één categorie veel groter is dan een andere dan moet deze worden onderverdeeld in twee categorieën. Hierbij kun je aanhouden dat een categorie niet tweemaal de grootte van een ander mag hebben.

Interne linkstructuur 

De interne links van een website hebben een groot aandeel in de algehele websitestructuur hiervan. Met interne links kun je bezoekers van de ene pagina naar een andere relevante pagina sturen. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker gemakkelijk kan vinden waar hij of zij naar op zoek is.

Het is belangrijk dat op iedere pagina interne links te vinden zijn. Hierdoor is het altijd mogelijk voor de bezoeker om door de website te gaan. Vanaf de homepagina staan er bijvoorbeeld links naar de categoriepagina’s van een webshop. Vanaf de categoriepagina’s van deze webshop kunnen dan weer links naar productpagina’s worden gezet.

Deze interne links worden niet alleen door de bezoekers gebruikt. De interne links worden tevens door de Googlebot gebruikt. De Googlebot gebruikt de interne links op dezelfde manier als de bezoekers van de website: Om van pagina naar pagina te gaan. Wanneer er een pagina op een website staat zonder dat hier links naar wijzen kan deze ook niet correct worden geïndexeerd.

Om de gebruiker door te kunnen laten gaan op de website kun je op de productpagina’s links naar andere producten zetten. Op deze manier maak je iedere pagina van je website toegankelijk voor de gebruiker en crawler.

Conclusie

De websitestructuur heeft een enorme impact op de SEO van de website. Door slim gebruik van de websitestructuur kunnen de juiste pagina’s een belangrijkere plek op de website (en in de zoekmachines) innemen. Daarnaast kan de gebruikersvriendelijkheid van de website worden verbeterd.

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *