Whitepaper geschreven? Zo haal je er maximaal profijt uit

brand
whitepaper

Whitepaper geschreven? Zo haal je er maximaal profijt uit

Een goede whitepaper is niet zo makkelijk om te schrijven. Je moet behoorlijk wat onderzoek doen en tijd investeren om iets op papier te krijgen dat alle belangrijke doelen van een whitepaper haalt. De tekst moet iets vernieuwends vertellen, een ongeziene invalshoek belichten of interessante informatie delen over een specifiek product, concept, technologie of dienst. Een whitepaper hoort interessant te zijn, makkelijk te lezen en iets toe te voegen aan de kennis van de lezer. Jouw doel is echter om potentiële klanten binnen te halen. Deze strategie wordt vooral veel gebruikt in B2B content marketing maar kan ook particuliere klanten aantrekken. 

Hoe haal je maximaal resultaat met je whitepaper? 

Als je al die tijd en moeite al hebt geïnvesteerd in het schrijven van een mooie whitepaper, dan wil je er natuurlijk zoveel mogelijk voordeel uit halen. Dat kan op verschillende manieren. Hieronder lees je onder andere hoe je zoveel mogelijk mensen ertoe kunt brengen om je whitepaper daadwerkelijk te lezen. Gelukkig heb je alle nodig kennis nu in je hoofd dus je kunt deze op verschillende manieren aanprijzen. Daarnaast is de tekst van je paper beschikbaar en kun je deze dus creatief hergebruiken.  

whitepaper

Bouw een funnel met landingspagina en aanmeldformulier 

Je landingspagina is het belangrijkste aspect voor het omzetten van je moeite in sales. Deze moet perfect werken en extreem duidelijk zijn. Je kunt een funnel opzetten die mensen vanuit allerlei hoeken en gaten naar je landingspagina brengt, dat heet ‘gating’. Daar horen ze direct te kunnen begrijpen waarom ze hun details willen achterlaten. Daarnaast moeten ze er nog eens extra geïnspireerd raken om hun kostbare tijd te investeren in het lezen van je whitepaper. Je landingspagina hoort daarom kort en krachtig te zijn en vlekkeloos te werken op alle mogelijke apparaten.  

Gebruik het advies van specialisten 

Er zijn veel webdesigners en conversie optimalisatie specialisten die precies weten hoe je ervoor kunt zorgen dat mensen het aanmeldformulier invullen en je whitepaper downloaden. Als je hun kennis samenvoegt met software die het gebruik van je site analyseert dan weet je binnen no-time wat wel en niet werkt. Daardoor kun je dingen aanpassen op je publiek en vrij snel de optimale opmaak vinden.  

Promoot je whitepaper via alle kanalen 

Er zijn allerlei verschillende kanalen die je kunt gebruiken om je whitepaper te promoten. Ten eerste denk je natuurlijk aan online kanalen die je gebruikt om contact te zoeken met je klanten en volgers. Je wilt je whitepaper uiteraard delen met je klantenbestand. Je kunt hen weer toestemming geven om je whitepaper te delen met hun netwerk als ze het interessant vinden. Daarvoor kun je een link gebruiken die ze kunnen delen via social media zoals Facebook, Instagram, TikTok of Twitter. Deze link brengt geïnteresseerden naar je landingspagina.  

Social media en bloggers 

Op social media kun je zelf veel verschil maken door te betalen om je page post te laten promoten. Zo zorg je ervoor dat de algoritmes van het platform de informatie over je whitepaper delen met precies de groep mensen die je wilt binden. Het kan ook veel verschil maken als je journalisten, bloggers of andere personen met een grote groep volgers interviewt voor je paper. Dit helpt vooral als ze een autoriteit zijn in je vakgebied. Je kunt hun naam noemen in je paper en ze het resultaat opsturen. Zij zullen je dan vaak helpen bij het promoten. Je kunt ook een bekend persoon betalen om je whitepaper aan te prijzen.  

whitepaper

Laat je gezicht zien op conferenties en bijeenkomsten 

De beste manier om je whitepaper te promoten is door direct je eigen enthousiasme te delen. Probeer plekken te vinden waar je live iets kunt vertellen over je onderzoek en de resultaten die je weergeeft in je paper. Dat kun je doen via partners, jaarlijkse conferenties binnen je vakgebied en beurzen. Daar ontmoet je vaak belangrijke toekomstige partners. Het is belangrijk om op dergelijke plekken interesse te wekken met belangrijke informatie, maar niet alles prijs te geven. Laat wat informatie in het donker zodat mensen je whitepaper ook echt willen gaan lezen. 

Hergebruik je whitepaper content  

Het onderzoek dat je hebt gedaan voor je whitepaper geeft je een schat aan tekst, informatie en ideeën die je vervolgens voor allerlei andere marketingstrategieën kunt inzetten. Je kunt deze bronnen gebruiken voor het schrijven van blogteksten, het opstellen van informatiediagrammen, het creëren van een interessante videos en/of het formuleren van een nieuwe media campagne.  

Goed onderzoek is nooit weggegooid geld 

Onderzoek doen is nooit weggegooid geld of moeite. Het helpt om je enthousiasme voor je onderneming op peil te houden en kan je marketingstrategie op tientallen manieren verbeteren. Het blijkt steeds meer dat klantenbinding veel waardevoller is dan het bereiken van zoveel mogelijk mensen. Whitepapers zijn een uitstekende manier om je autoriteit in je vakgebied te laten blijken. Dat klinkt door in alle andere marketinginspanningen waarvoor je de informatie uit het originele whitepaper zult gebruiken. 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *