12 ongebruikelijke tips voor linkbuilding

brand
12 ongebruikelijke tips voor linkbuilding

12 ongebruikelijke tips voor linkbuilding

Ook al zet Google vol in op AI met RankBrain, linkbuilding blijft ontzettend belangrijk om goede posities te krijgen. Alleen dat ‘bedelen’ om links of een linkuitwisseling is een typische bezigheid die je liever uitbesteedt. Gelukkig zijn er ook andere manieren om mooie links te bouwen, hetzij onbekend of verrassend. Variërend van simpel tot pittig, volgen hier 12 ongebruikelijke tips voor linkbuilding

Matt Cutts van Google zei het nog in 2014, en in maart 2016 zei Andrey Lipattsev (Search Quality Senior Strategist) het nog in een Q&A met Google over de twee belangrijkste rankingfactoren: “Content. En links die naar je website wijzen.” En okay, Gary Illyes (Chief of Sunshine and Happiness, echt zijn officiële titel) zei het in November 2016 ook: “Ranking without links, is really, really hard.” Dus als je linkbuilding nog niet wil uitbesteden, en je wil onbekenden niet gaan mailen met linkverzoeken, wat kun je dan nog doen?

  1. Interne links tellen net zo hard mee

Google maakt totaal geen onderscheid tussen externe en interne links. Zoek op je gewenste keyword + bedrijfsnaam, en link door vanaf je eerste pagina. Voorbeeld: “Contentmarketing + bloeise” geeft in Google eerst mijn eigen pagina over B2B contentmarketing, perfect om een pagina over alleen contentmarketing te ondersteunen.

  1. Vraag je netwerk

Als ondernemer heb je fysiek allerlei connecties: leveranciers, klanten, branche- en netwerkorganisaties en goede doelen die je sponsort. Maak die digitaal. Kijk of ze al op hun site naar je linken. Zo niet, vraag het ze persoonlijk de volgende keer dat je ze ziet. En stuur ze dan per mail je gewenste link.

  1. Schrijf een testimonial

In een testimonial deel je als bedrijf een positieve ervaring met een ander bedrijf. Iedere keer dat je iemand inschakelt, kun je ook een testimonial schrijven die ze graag op hun site plaatsen. Met link.

  1. Doe een interview

Van wie in jouw branche wil je echt een link? Interview die ondernemer of de directeur. Stel scherpe vragen, verwerk de feedback volledig en plaats het interview online met foto. Dat levert je gegarandeerd een link op én aandacht via hun social media, en wellicht een nieuwsbrief.

  1. 1 april!

Gekkigheid is vermakelijk en levert daarom links op. Denk aan een grappig nepproduct of een heel vreemd nieuwsbericht. Hou het natuurlijk fatsoenlijk en niet kwetsend, laat minstens twee anderen er ook even naar kijken. Stuur een persbericht eind maart naar relevante nieuwssites in je omgeving.

  1. Wikipedia

Wikipedia wordt beheerd door vrijwilligers die vaak te maken hebben met overijverige online marketeers die linkspammen. Bouw daarom eerst een profiel op: verbeter een aantal pagina’s over onderwerpen waar je echt veel over weet. Kijk daarna eens op deze tool (Wikigrabber) welke gebroken links er zijn op jouw onderwerpen. Waar zou een lezer blij worden van een link naar jouw content?

  1. Interview specialisten met één goede vraag

Wat is jouw tip voor…” of “Wat is volgens jou de trend voor…” Die ene vraag stuur je naar dé specialisten in jouw branche. Begin met het laaghangend fruit die zeker mee willen werken. Bel de specialist die je echt wil hebben, en noem zijn of haar naam bij de anderen. De content die je hiermee (vrij gemakkelijk) produceert, zal zeker door die specialisten weer worden gelinkt.

  1. Nodig anders  jezelf uit

Ben jij zo’n specialist maar sta je niet in een rijtje? Wanneer je dat ziet, direct reageren. Stuur ze een uniek antwoord dat het stuk goed aanvult, en ook jij staat in het rijtje. Met backlink natuurlijk.

  1. Meetup met bloggers

Ga naar Meetup.com, meldt je aan en zoek op Meetups met het woord “blogger” in jouw regio. Zo vind je bloggers in jouw regio waar je via Meetup in contact mee kan komen. Zo vind je typisch bloggers over voedsel, design en fashion. Ga naar de Meetup en leer ze kennen. Wat kun je voor elkaar betekenen?

  1. Newsjacking

Dag in dag uit is er nieuws. Vaak algemeen, en is er nog geen vertaalslag naar jouw branche of situatie. Zie je een invalshoek? Schrijf daar een retegoed artikel over en verspreid het met foto’s én links naar je site. Ja dit is een uitdaging, maar levert daarom extra veel op. Voorbeeld: wat betekent de GDPR straks voor ZZP’ers?

  1. Maak een gratis vacaturebank

Dit is inderdaad een werkje. Maar als die vacaturebank eenmaal op je site staat en mensen in jouw branche deze weten te vinden, dan ga je vacatures krijgen. En die gaan zij natuurlijk ook promoten, o.a. door er naar te linken.

  1. Afbeelding met linkverplichting

De afbeelding hierboven komt van Pixabay.com en heb ik vervolgens bewerkt met Picmonkey.com. Alle twee gratis én voor commercieel gebruik. Ik heb wel alle rechten op deze afbeelding nu. Maar, je mag ‘m hier van Flickr.com halen en gebruiken mits je een link plaatst naar mijn site. Hiermee krijg je volautomatisch relevante links naar jouw site. Zoek met enige regelmaat naar de afbeelding in Google Images en mail de mensen vriendelijk die je afbeelding gebruiken zonder link. En ja, deze tip werkt echt. Ga voor afbeeldingen die een veelgebruikt concept uitbeelden.

Linkbuilding met afbeeldingen - Bloeise

Linkbuilding uitbesteden? Hier lees je hoe een linkbuilding abonnement werkt

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *