B2B e-commerce trends voor 2023
Het digitale tijdperk heeft voor een grote revolutie in de zakenwereld gezorgd. Tegenwoordig speelt een groot deel van het ondernemerschap zich online af. Niet de gevel van een pand, maar de bedrijfswebsite is voor veel ondernemers nu het visitekaartje. Ook kopen zakelijke klanten de producten steeds vaker online. Om die reden storten veel ondernemers zich op de B2B-branche. Daar is immers veel geld in te verdienen. Maar wat is B2B e-commerce precies en wat zijn dan de B2B e-commerce trends van 2023? Daar gaan we in deze tekst wat dieper op in.
Wat is B2B e-commerce?
De afkorting B2B staat voor business to business. Bedrijven die zich focussen op B2B verkopen producten aan andere bedrijven. Dit is een geheel andere markt dan B2C. Daar wordt de focus namelijk gelegd op consumenten. Bij B2B e-commerce verkopen ondernemers via een webshop producten aan zakelijke klanten. Bedrijven die zich richten op zakelijke klanten hebben doorgaans meer producten in de webshop staan. Denk bijvoorbeeld aan groothandels. Het gaat vaak ook om grotere afnames.
Meer online verkoop na corona
De laatste jaren besluiten steeds meer bedrijven om producten online aan te kopen. Dit is al een tijdje aan de gang, maar na de coronacrisis is dit de norm geworden. Tijdens de coronacrisis hadden bedrijven niet de mogelijkheid om fysiek producten aan te kopen. Om die reden is de online verkoop nog veel groter geworden. De kans is groot dat deze trend zich na de coronacrisis in 2023 ook voort gaat zetten. Vergelijk het een beetje met hybride werken. Na de coronacrisis is dat fenomeen ook nog steeds populair bij bedrijven.
Vertegenwoordigers kunnen weer langs met een catalogus
Tijdens de coronacrisis konden vertegenwoordigers niet langs met een catalogus. Om die reden was het moeilijker om de producten aan te prijzen. In 2023 kunnen vertegenwoordigers weer fysiek contact hebben met (mogelijke) klanten en dat is goed voor de verkoop en reputatie.
Fysiek netwerken
In de B2B e-commerce is netwerken bijzonder belangrijk. Veel bedrijfsevents, zakelijke feestjes en andere gelegenheden konden tijdens de coronacrisis niet doorgaan. In 2023 is fysiek netwerken wel weer mogelijk. Dit stelt bedrijven die aan B2B e-commerce doen in staat om de reputatie van de onderneming te vergroten. Ze kunnen weer producten aanprijzen op bedrijfsevents en tijdens zakelijke feestjes kunnen ze nieuwe relaties opbouwen.
LinkedIn wordt in 2023 aantrekkelijker voor de B2B e-commerce
LinkedIn is met uitstek het sociale platform voor bedrijven. Niet alleen voor mensen die werk zoeken, maar ook voor de B2B-branche. Het is voor bedrijven met enkel zakelijke klanten namelijk mogelijk om in contact te komen met interessante partners. Ook is het goed om je als werkgever in de markt te zetten. De B2B-ondernemer kan zich in 2023 beter profileren via LinkedIn. Denk aan gericht adverteren, uitgebreide bedrijfsprofielen en nog veel meer.
Duurzame relaties opbouwen in 2023
Vroeger werd er in de marketingwereld vooral de focus gelegd op massamarketing. Nu ligt de focus meer op retentiemarketing. Dat wil zeggen dat B2B-webshops de focus leggen op duurzame relaties. Het is immers rendabeler om te investeren in een zakelijk klant die al eerder wat van u heeft gekocht.
Dit komt omdat de advertentiekosten relatief hoog liggen en vaak zijn eenmalige zakelijke klanten dan niet de juiste doelgroep. Duurzame relaties kunnen op verschillende manieren opgebouwd worden. Denk aan loyaliteitsprogramma’s of gerichte aanbiedingen voor zakelijke klanten die vaker iets bij u afnemen.
Duurzaam ondernemen is nu de norm
De urgente klimaatproblematieken zullen u ongetwijfeld niet ontgaan zijn. Iedereen heeft de verantwoordelijkheid om een steentje bij te dragen aan een beter klimaat. Dit geldt voor consumenten, ondernemers en de overheid. Om die reden gaat duurzaam ondernemen helemaal bij 2023 horen. Ook binnen de B2B e-commerce wordt dit steeds populairder. Duurzaam ondernemen is niet alleen goed voor het klimaat, maar het is ook rendabel voor u als ondernemer. Op de lange termijn haalt u juist meer rendement dankzij duurzame verpakkingen, elektronisch transport en nog veel andere zaken.
Minder winstgevende tijden
Grote webshops krijgen het in 2023 waarschijnlijk zwaarder. In de eerste plaats omdat er veel concurrentie is. Bedrijven hebben doorgaans meer financiële middelen dan consumenten en er is dus veel geld in de branche te halen. Daarom moeten B2B-ondernemers die actief zijn in de e-commerce zich goed profileren.
Daarnaast is er ook een krapte op de arbeidsmarkt. Het is lastig om personeel te vinden en daardoor kan de groei gestagneerd worden. In de eerste plaats omdat veel B2B-ondernemers geen geschikte personeelsleden kunnen vinden. Daarnaast moeten ze de lonen ook aantrekkelijker maken om goed personeel te trekken. Dit zijn allemaal interessante uitdagingen voor ondernemers die actief zijn in de B2B e-commerce.
Conclusie
De kans is groot dat er voor altijd een eind aan de coronacrisis is gekomen. Het jaar 2023 gaat dan ook een bijzonder en vooral interessant jaar worden voor bedrijven die aan B2B e-commerce doen.
Reacties