Ontgrendel het geheim van succes: hoe een sterke merkstrategie alles kan veranderen voor je bedrijf
Het succes van een bedrijf kan afhangen van een sterke merkstrategie. Daarom is het uiterst belangrijk om deze goed en duidelijk geformuleerd te hebben. In deze blog is te lezen wat branding is en worden de voordelen van een sterke merkstrategie gegeven. Ook wordt er stap voor stap uitgelegd hoe je voor jouw bedrijf een merkstrategie kan opbouwen.
Wat is branding en een merkstrategie?
Branding is een erg populair begrip dat tegenwoordig door vele bedrijven wordt gebruikt, maar wat houdt dit begrip nou precies in? Branding staat eigenlijk voor het omzetten van de missie, visie en waarden van een bedrijf in (visuele) online of offline uitingen. Door een goede branding te hebben straalt jouw bedrijf dus precies uit wat jij graag zou willen. Branding kan heel belangrijk zijn voor bedrijven omdat dit eigenlijk het beeld is in het hoofd van de klant. Toch zijn er veel bedrijven die geen sterke branding hebben, en dat is een gemiste kans. Het komt allemaal neer op het hebben van een goede merkstrategie. Wanneer de merkstrategie duidelijk is en wordt doorgevoerd, zal dit terug te zien zijn in de branding.
Waarom is een goede merkstrategie zo belangrijk?
In essentie is de merkstrategie eigenlijk de basis voor jouw bedrijf. Zonder merkstrategie is het niet duidelijk hoe jij jouw bedrijf naar buiten wil brengen en wat de kernwaardes zijn. De basis van een merkstrategie ligt bijvoorbeeld in een passende website en het juiste logo. Toch is dit enkel de basis, om echt het onderscheid te maken als merk, in vergelijking met alle andere merken, is er een veel sterkere merkstrategie nodig.
Een merkstrategie is gebaseerd op het unieke verhaal van jouw bedrijf, wat zijn de beweegredenen? de belangrijkste voordelen van het product of de dienst? de kernwaarden? Deze vragen zou je makkelijk moeten kunnen beantwoorden als klant die kijkt naar jouw bedrijf, omdat de merkstrategie dus zó goed is doorgevoerd. Voer de merkstrategie dus op alle vlakken door binnen de uitingen van het bedrijf, en creëer ook een samenhang hierin.
Hoe ontwikkel je een merkstrategie passend bij jouw bedrijf?
Nu is dus duidelijk waarom een merkstrategie zo belangrijk is voor ieder bedrijf, maar hoe bouw je nou een sterke merkstrategie op, die past bij jouw bedrijf? Voor het opbouwen van een sterke en passende merkstrategie zijn er een aantal stappen die kunnen worden gevolgd. Op deze manier worden alle checkpoints langs gegaan en staat de merkstrategie vervolgens als een huis. De stappen:
Merkessentie
De merkessentie is precies wat het zegt: wat is de hoofdreden van jouw bedrijf? Het gaat er dus om dat het duidelijk is wat de bestaansreden van het merk is. Deze zou in een paar korte zinnen moeten worden geformuleerd. Hierdoor is deze dus kort maar krachtig, en als het goed is voor iedereen binnen het bedrijf helder. Zet deze vooral ook op papier als eerste basis.
Missie
Ten tweede is het belangrijk om de missie van het bedrijf op papier te zetten. De missie zegt eigenlijk wie je bent en wat je doet. De missie beschrijft echt de identiteit van het bedrijf, naar binnen toe. De missie beschrijft wat het bedrijf wil bereiken in de huidige samenstelling en waar het voor staat. De missie wordt ook wel het ‘waarom’ genoemd.
Visie
De visie van een bedrijf is gebaseerd op de langetermijndoelstellingen. Wat is het grote einddoel van het bedrijf? Deze moet ook duidelijk zijn voor de merkstrategie, omdat hier natuurlijk naartoe wordt gewerkt. De visie wordt ook wel de toekomstdroom van het bedrijf genoemd. Door een duidelijke visie te hebben zullen de werknemers en iedereen binnen het bedrijf het idee hebben ergens naartoe te werken. Een waterbedrijf kan bijvoorbeeld de visie hebben om de beste waterleverancier van Europa te worden.
Merkwaarden
De merkwaarden van een bedrijf definiëren zijn tegenwoordig heel erg belangrijk. In deze tijd komt er heel veel op social media, en een bedrijf kan met subtiele statements al een grote doelgroep bereiken, of afschrikken. De merkwaarden van een bedrijf moeten zijn gebaseerd op normen, waarden en overtuigingen die het bedrijf heeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een inclusieve sfeer. Door de merkwaarden duidelijk te hebben kan je als bedrijf laten zien waar je wel voor staat en waarvoor niet. Hierdoor krijgen potentiële klanten een duidelijk en helder beeld van het bedrijf, wat kan zorgen voor een onderscheidende identiteit.
Merkbelofte
Nadat de basis voor het bedrijf door bovenstaande stappen is vastgelegd, is het tijd voor het vastleggen van de merkbelofte. De merkbelofte laat de potentiële klant weten wat jij hem of haar zegt te gaan bieden. Deze merkbelofte moet kort geformuleerd kunnen worden om te laten zien wat je de buitenwereld gaat geven. De belofte kan op emotioneel gebied zijn, bijvoorbeeld van Disney, deze draait om het creëren van een magische en onvergetelijke ervaring voor kinderen en gezinnen. Anderzijds kan de belofte ook op functioneel gebied zijn. Hierbij kan gedacht worden aan Hema, dat als merkbelofte heeft om het dagelijkse leven van mensen leuker en makkelijker te maken.
Merkidentiteit
De merkidentiteit, dit is een van de laatste stappen voor het opbouwen van een sterke merkstrategie, maar veel bedrijven beginnen hiermee. De merkidentiteit is namelijk gebaseerd op de visuele uitingen van het bedrijf, zoals het logo en de website. Het is niet verstandig om hiermee te beginnen, want de basis is nog niet gelegd. Een mooi en passend logo kan pas worden gemaakt als het duidelijk is waar het bedrijf voor staat en wat de waarden zijn.
Positionering
Als laatste stap is het tijd voor de positionering in de merkstrategie. Hierbij moet je goed nagaan wat de markt is waarin jouw bedrijf zich bevindt. Hoe kan je hierin meespelen en opvallen? Wat zijn de veranderingen die bezig zijn op de markt? Etc. Het is aan te raden om voor de positionering van het bedrijf een onderzoek te doen naar de markt.
Voorbeeld van een bedrijf met een hele duidelijke en sterke merkstrategie
Er zijn een aantal bedrijven die duidelijk uitblinken in hun merkstrategie. Als voorbeeld kan wederom gedacht worden aan HEMA. HEMA heeft een ontzettend sterke merkstrategie, zonder dat het te veel moeite lijkt, of geforceerd is. HEMA laat duidelijk zien dat ze normaal zijn gebleven, maar speelt ondertussen mee met vele trends. Bij HEMA moet het makkelijk en leuk zijn, en dat straalt de hele winkel en de online uitingen ook zeker uit. Iedereen voelt zich thuis bij HEMA en niemand heeft door hoe sterk dit merk eigenlijk is gebouwd. De waarden en de merkbelofte komen regelmatig terug in reclames. De slogan “echt HEMA’’ is er eentje die iedereen wel kent, en makkelijk in meegaat.
Reacties