Persbericht schrijven? Check deze tips
Het grote probleem van bedrijven? Ze hebben het maar wat graag over zichzelf. En steken een wij-van-WC-eend-verhaal af. Boring. Zeker bij persberichten ligt deze valkuil op de loer. Check deze tips voor het schrijven van je persbericht als bedrijf.
Wat is nieuws?
In een dorp merk je wat nieuwswaardig is: alles. Op Texel is de geijkte vraag: van wie ben je dr een? Hoe gaat het met die, heb je het al gehoord van die, wat een verhaal van die. Wij mensen krijgen maar niet genoeg van nieuws. Maar wat is het precies? Een aantal criteria:
- Actualiteit: Het nieuws moet actueel zijn. Gebeurtenissen die recent hebben plaatsgevonden of binnenkort zullen plaatsvinden, hebben een hogere nieuwswaardigheid.
- Impact: Het potentiële effect van de gebeurtenis op het publiek. Gebeurtenissen die veel mensen raken of grote gevolgen hebben, worden als meer nieuwswaardig beschouwd. “Pensioentekort loopt op”
- Nabijheid: Het geografische of culturele dicht bij het publiek. Lokale gebeurtenissen zijn vaak nieuwswaardiger voor lokale media dan gebeurtenissen die ver weg plaatsvinden. “Zwarte zwanen zie je steeds minder in Nederland”
- Prominentie: De betrokkenheid van bekende personen of instellingen. Gebeurtenissen die beroemdheden, belangrijke politici of grote bedrijven betreffen, krijgen vaak meer aandacht. “De Nederlandse prins die nu als huisjesmelker wordt gezien”
- Zeldzaamheid: Hoe ongebruikelijk of zeldzaam de gebeurtenis is. Unieke of zeldzame gebeurtenissen trekken vaak meer aandacht dan alledaagse gebeurtenissen. “Mysterieuze meteoriet verlicht de luchten van Portugal”
- Human Interest: Verhalen die emoties oproepen of een menselijk aspect belichten, zoals verhalen over moed, tragedie, liefde of overwinning, hebben een hoge nieuwswaardigheid. “Deze bakker uit Veendam bakt ze helemaal bruin”
- Conflict: Verhalen over conflicten, zoals oorlogen, politieke gevechten of juridische geschillen, zijn vaak nieuwswaardig omdat ze dramatisch en boeiend zijn. “Hoe de woke-discussie ontspoort aan de universiteit”
- Significantie: De bredere betekenis van de gebeurtenis. Gebeurtenissen die belangrijke kwesties of trends weerspiegelen, zoals klimaatverandering, economische ontwikkelingen of sociale bewegingen, hebben een hoge nieuwswaardigheid. “Binnen 45 jaar zijn alle Oostenrijkse gletsjers verdwenen”
Waar gaat jouw persbericht over? Wat is zakelijk nieuws?
Leuk, hoor ik je denken, maar die criteria zijn allemaal echt nieuws. Ik wil gewoon mijn bedrijf, dienst of product promoten. Nou. De omslag om te maken is om nieuws te leren zien in je bedrijf. Vaak is er sprake van een blinde vlek waardoor je niet meer ziet hoe gaaf het eigenlijk is wat je als organisatie allemaal doet. Om dezelfde criteria nu vanuit zakelijk standpunt te bekijken:
- Actualiteit: Breng nieuws snel naar buiten zodra het zich voordoet. Dit kan gaan over nieuwe productlanceringen, fusies en overnames, of andere belangrijke ontwikkelingen. Door snel te handelen, blijft het nieuws relevant. Bijvoorbeeld: een persbericht versturen over een nieuwe samenwerking of een belangrijke mijlpaal direct nadat het is bereikt. “Magnum bundelt krachten met artiest Troye Sivan en lanceert drie remixen van zijn nummer ‘honey’, gebaseerd op verschillende stemmingen”
- Impact: Communiceer nieuws dat een significante invloed heeft op klanten, werknemers of de industrie. Het kan gaan om baanbrekende technologieën, grote investeringen of belangrijke beleidsveranderingen. Bijvoorbeeld: aankondigen van een grote investering die nieuwe banen creëert of de lancering van een innovatief product dat de markt kan veranderen. “51% van Nederlandse bestuurders zet AI in voor stimuleren van omzet en innovatie”
- Nabijheid: Richt nieuws op de lokale gemeenschap of de regio waar het bedrijf actief is. Lokale impact of betrokkenheid verhoogt de relevantie.Bijvoorbeeld: een lokaal evenement of sponsoractiviteit promoten die de gemeenschap ten goede komt. “Samsung opent Koreaanse Galaxy AI Cafés door heel Nederland”
- Prominentie: Betrek bekende figuren of gerenommeerde instellingen bij uw nieuws. Dit kan de aandacht en geloofwaardigheid vergroten. Bijvoorbeeld: samenwerken met een bekende influencer voor een productlancering of het winnen van een prestigieuze award. “Constantijn van Oranje aanwezig op Embassy of Dutch Creativity in Cannes”
- Zeldzaamheid: Focus op wat je bedrijf of aanbod uniek maakt. Innovaties, ongebruikelijke aanpakken of unieke bedrijfscultuur kunnen de aandacht trekken. Bijvoorbeeld: de introductie van een unieke technologie of een baanbrekend bedrijfsmodel dat afwijkt van de norm in de industrie. “DPG Media wint AMMA Award voor Beste Collaboration met de Mentos Grote Prijs van Nederland”
- Human Interest: Deel verhalen die emoties oproepen of een menselijk aspect hebben. Dit kunnen verhalen zijn over medewerkers, klanten of maatschappelijke initiatieven. Bijvoorbeeld: verhalen over medewerkers die bijzondere prestaties hebben geleverd of initiatieven die de gemeenschap ondersteunen. “Judith van der Rijt start influencer marketing bureau Kuzco”
- Conflict: Hoewel bedrijven vaak conflicten vermijden, kan het adresseren van uitdagingen of het publiekelijk oplossen van problemen soms de transparantie en betrokkenheid vergroten. Bijvoorbeeld: openlijk communiceren over hoe het bedrijf een crisis heeft aangepakt of een belangrijke uitdaging heeft overwonnen. “ESET Research: aan Rusland gelieerde Turla-groep gebruikt waarschijnlijk Lunar arsenaal om Europese diplomaten aan te vallen en te bespioneren”
- Significantie: Breng nieuws dat belangrijke trends of kwesties binnen de industrie weerspiegelt. Dit kan betrekking hebben op duurzaamheid, maatschappelijke verantwoordelijkheid of technologische vooruitgang. Bijvoorbeeld: aankondigingen over initiatieven op het gebied van duurzaamheid of deelname aan belangrijke industriële conferenties. “Dutch Digital Day 2024: hét jaarlijkse event voor de digital community maakt eerste namen sprekers bekend”
Gebruik ook gewoon ChatGPT
Nog lastig? Vraag dan ChatGPT:
Schrijf een boeiend en nieuwswaardig persbericht voor ons bedrijf [Bedrijfsnaam]. We lanceren een nieuw product dat innovatief en baanbrekend is binnen onze sector. Het persbericht moet de volgende elementen bevatten:
- Kop: Een pakkende en duidelijke titel die de aandacht trekt.
- Lead: Een korte samenvatting van het nieuwsfeit die de kernboodschap bevat.
- Body: Uitgebreidere details, waaronder:
- Wie: [Bedrijfsnaam], een korte beschrijving van ons bedrijf en de relevante betrokkenen.
- Wat: Beschrijving van het nieuwe product en waarom het belangrijk is.
- Waar: Waar en hoe het product verkrijgbaar is.
- Wanneer: Datum van de lancering.
- Waarom: Uitleg waarom dit product innovatief en relevant is voor onze klanten en de industrie.
- Citaat: Een relevante quote van een sleutelfiguur binnen het bedrijf.
- Achtergrondinformatie: Extra context over ons bedrijf en de aanleiding voor deze lancering.
- Call to Action (CTA): Een oproep tot actie, zoals een link naar de productpagina, een uitnodiging voor een lanceringsevenement, of contactinformatie voor meer details.
- Contactinformatie: Volledige contactgegevens voor journalisten en geïnteresseerden.
Gebruik een professionele, maar toegankelijke toon en zorg ervoor dat het persbericht makkelijk leesbaar en informatief is.
Hoe schrijf je een persbericht?
Heb je een invalshoek te pakken waarmee je jouw bedrijf nieuwswaardig in het zonnetje kunt zetten? Denk dan aan deze algemene best practices voor het schrijven van je persbericht:
- Oprolbaarheid. Begin met de belangrijkste informatie bovenaan. Lezers moeten meteen weten waar het nieuws over gaat zonder het hele bericht te hoeven lezen. De structuur is dan eerst een beknopte kop met de allerbelangrijkste boodschap, dan de lead met de kern van het nieuws, de body met uitbreidere details en context, achtergrondinformatie, de boilerplate met informatie over het bedrijf, eventuele notitie voor de redactie.
- Beantwoord de 5 W’s. Wie is betrokken bij het nieuws? Noem de betrokken personen, bedrijven of organisaties. Wat is er gebeurd? Beschrijf de gebeurtenis of aankondiging. Waar heeft het plaatsgevonden of waar zal het plaatsvinden? Wanneer is het gebeurd of wanneer zal het plaatsvinden? Waarom is het belangrijk? Leg uit waarom het nieuws relevant is voor het publiek.
- Niet te commercieel. Of de redactie negeert je persbericht, of past het aan. Of nog erger: je irritante wij-van-wc-eend persbericht wordt klakkeloos geplaatst en door je doelgroep gelezen. Schrijf algemeen, zoals een nieuwslezer jouw verhaal zou brengen.
- Vermijd vakjargon. Gebruik Nederlands waar mogelijk, met duidelijke titel en tussenkoppen, actieve schrijfstijl met voorbeelden, eenvoudige woorden die iedereen kent; korte en duidelijke zinnen. Kortom: hanteer de B1-schrijfstijl. Tip: de Hemmingway app geeft je feedback over de lengtes van je zinnen.
- Citeer bronnen waar relevant. Een boute bewering kun je niet zomaar stellen zonder bron. Citeer een gerenommeerd instituut zijn zoals het CBS, een onderzoeksinstelling zoals Gartner, je eigen onderzoek, of Bert de Haan, directeur Pensioenen. Gebruik zoveel mogelijk citaten om je boodschap rauw te brengen. “Het Eurosongfestival was kwalitatief uitermate teleurstellend“, stelt Thomas Lapperre, die met grote regelmaat zelf onder de douche zingt.
- CHECK CHECK DOUBLE CHECK. Nooit zomaar op ‘verzenden’ sturen. Laat je persbericht nalezen door anderen, VOORAL Wanneer je gebruik hebt gemaakt van ChatGPT. Nu kan ChatGPT een prima persbericht schrijven, en ook je geschreven persbericht prima checken op nieuwswaardigheid en kans op plaatsing. Maar laat je persbericht altijd door iemand checken. Al is het maar zodat je niet je bijlage vergeet in je mail of de datum verkeerd hebt.
Bonustip: zorg dat je altijd een positief persbericht klaar hebt liggen. Kom je eens slecht in het nieuws? Dan kun je er snel een positief persbericht achter aan sturen waarmee je de beeldvorming aanstuurt.
Reacties