Hoe onze digitale gewoontes trends ingang zetten

brand
Asian  woman Browsing Mobile Phone

Hoe onze digitale gewoontes trends ingang zetten

Van nieuws moeheid tot content-overload: Onze digitale gewoontes beginnen steeds vaker vorm te geven aan alternatieve platforms. Al deze activiteiten zorgen voor een dagelijkse stroom aan content. Echter zorgt juist die stroom van constante digitale prikkels ervoor dat er een groeiende behoefte ontstaat aan ‘ontsnapping’.

Geen standaard Netflix-series of nieuwe TikTok trend, maar een zoektocht naar aspecten zoals controle en autonomie. Een populaire branche waar dit steeds vaker voorkomt is de gaming. Games bieden spelers veel vaker de keuze om zelf te bepalen hoeveel gegevens ze delen en hoeveel controle ze willen behouden. Een niche binnen deze branche is de iGaming sector en ook hier speelt autonomie van de speler een grotere rol.

Zo bieden online casino zonder Cruks, bijvoorbeeld een alternatief voor ksa gereguleerde platformen. Kortom, gebruikers willen hun controle terugpakken en dit gebeurt in steeds meer branches die waarde hechten aan een customer experience die iedere speler voldoening geeft.

Nieuwsmoeheid en mainstream burn-out

Uit onderzoek blijkt dat bijna 4 op de 10 Nederlanders tegenwoordig actief het nieuws vermijden. Dit doet deze groep vooral omdat ze het als te overweldigend of te frequent ervaren. 

Dat is ook niet heel gek, want sinds dat nieuwskanalen ook te volgen zijn op social media, kan het nieuws je via meer verschillende kanalen bereiken.

Algoritmes serveren voorspelbare inhoud en herhalen formats tot vervelens toe. Het gevolg hiervan is dat steeds meer mensen actief op zoek gaan naar alternatieve vormen van online ontspanning. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Rustgevende subreddits 
  • Interactieve niche spellen 
  • Versleutelde communities

In deze ‘digital escapes’ ligt de oorsprong van een nieuwe digitale economie die zich grotendeels in de luwte ontwikkelt.

Alternatieve platformen als reactie op verzadiging

Een van de trends die in Nederland aan het opkomen is dat steeds meer gebruikers overstappen naar platforms waar ze meer autonomie ervaren. Zelf de controle hebben over welke advertenties je ziet en zelf de controle hebben over je privacy, dat is waar gebruikers naar op zoek zijn. De opkomst van ad-free apps, privacygerichte netwerken en niche gerichte streamingdiensten onderstreept deze verschuiving. 

Voorbeelden hiervan zijn opkomende platformen zoals Mastodon en Bluesky. Wat gebruikers zoeken bij dit soort platformen is een sterkere vorm van controle.

Microtrends en niche culturen krijgen digitale ruimte

De nieuwe economie van ontsnapping aan de gevestigde orde van digitale platformen, voedt ook het ontstaan van speciale niche-communities. Dit maakt de digitale infrastructuur die erachter ligt winstgevend, ook al is het soms kleinschalig. Denk aan de heropleving van de voorbeelden uit het overzicht:

  • Text-based fora 
  • Paywalled Discord-kanalen 
  • Gespecialiseerde crypto-tokens

In dit landschap zijn platforms die ruimte bieden voor aantrekkelijke interactie, of dat nu gaming, gokken of creativiteit is, het fundament van nieuwe geldstromen.

Online casino’s als digitale uitlaatklep

Het idee van online casino’s als plek om te ontspannen is niet nieuw, echter neemt het momenteel een nieuwe vorm aan. Niet als risicovol paradijs om te gokken, maar als vorm van focus en ontspanning. Vaak gaat dit bij spelers gepaard naast andere online hobby’s zoals: E-sports en Strategische games.

Deze niches groeien, en niet omdat spelers massaal de wet willen omzeilen, maar omdat zij zelf willen kiezen hoe zij spelen en hoeveel data ze delen. Het privacy component is hierbij dus essentieel.

Autonomie en digitale identiteit als drijfveer

Wat al deze opkomende trends gemeen hebben is dat ze draaien om autonomie en controle. Gebruikers willen controle houden over wat ze online te zien krijgen en autonomie betekent daardoor voor hen dat ze zelf willen bepalen hoe lang ze ergens blijven, welke content ze zien en bepalen met wie ze interactie hebben.

Platforms die dat faciliteren, zoals privacy gerichte browsers, ongereguleerde entertainment kanalen worden omarmd door deze gebruikers. Niet uit haat tegen de bestaande platformen, maar juist uit behoefte aan rusten keuzevrijheid.

MarketingGids

MarketingGids geeft toegankelijk nieuws en inzichten rondom consumenten, bedrijven en alles daar tussenin. MarketingGids maakt actuele onderwerpen begrijpelijk. Van ondernemen en belastingen tot digitale trends, AI en de grote spelers in tech en business. Praktisch, helder en afgestemd op jonge ondernemers, studenten en iedereen die[…]
Alle artikelen van MarketingGids

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *