Leren van Patagonia: hoe duur is duurzaamheid? 

brand
Leren van Patagonia: hoe duur is duurzaamheid? 

Leren van Patagonia: hoe duur is duurzaamheid? 

Misschien heb je wel eens gehoord van het merk Patagonia. Als leider in milieubewust ondernemen zijn ze goed bezig, vooral vergeleken met andere bedrijven. Wil je als ondernemer ook maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en duurzaam ondernemen? En ben je benieuwd waar Patagonia allemaal om draait en wat ze doen voor de planeet? Lees dan verder. 

Wat is Patagonia? 

Patagonia is een Amerikaans bedrijf dat kleding en uitrusting voor buitenactiviteiten verkoopt. Het is opgericht door een Amerikaanse bergbeklimmer. Het bedrijf staat bekend om zijn inzet voor maatschappelijk verantwoord ondernemen, oftewel duurzaam ondernemen. Sinds 2018 hebben ze als missie om de planeet te beschermen en te redden. Eerder was hun missie: “Maak het beste product, veroorzaak geen schade, en gebruik je bedrijf om te inspireren en oplossingen te vinden voor de milieucrisis.” Dit betekent dat ze bereid zijn om minder winst te maken dan dat ze duurzaam zijn. Sinds 2022 is het bedrijf in handen van non-profit stichtingen, zodat ze zich volledig kunnen concentreren op hun missie om de planeet te redden. Ze hebben op verschillende manieren geprobeerd om deze missie te verwezenlijken, en daar komen we later op terug. Maar is duurzaamheid eigenlijk duur voor Patagonia? Blijkbaar niet, want het levert hen meer op dan het kost. Klanten zijn tevreden en blijven trouw aan het merk. Duurzaamheid is dus geen kostenpost, omdat het uiteindelijk voorkomt dat we onze natuurlijke hulpbronnen uitputten, wat op lange termijn alleen maar duurder zou zijn. 

In hoeverre is Patagonia duurzaam?  

Patagonia beschuldigt grotere merken soms van “greenwashing”, wat betekent dat ze zich duurzamer voordoen dan ze eigenlijk zijn. Maar doen ze dat zelf ook? De definitie van duurzaamheid draait om het vermogen om op een bepaald niveau te blijven functioneren zonder uitputting van natuurlijke bronnen. Patagonia kijkt allereerst naar de levenscyclus van producten om de milieu-impact te beoordelen. Bij de productie bestaat 87% van Patagonia’s kleding uit gerecycled materiaal, en deze kleding wordt onder Fair Trade-omstandigheden geproduceerd. Maar liefst 80% van het naaiwerk gebeurt via Fair Trade, wat betekent dat werknemers eerlijke lonen krijgen in vergelijking met andere kledingmerken. Patagonia streeft ernaar dat hun plastic verpakkingen worden gerecycled. Verder staat Patagonia bekend om “slow fashion,” wat betekent dat hun kleding lang meegaat. Ze moedigen ook het kopen van gebruikte kleding aan, inclusief imperfecte en gereviseerde items. Ze proberen stortplaatsen te vermijden en recyclen hun textiel. Het bedrijf zet zich in om zo min mogelijk materiaal verloren te laten gaan en zoveel mogelijk om te zetten in nieuwe producten. Dit wijst erop dat Patagonia serieus werk maakt van duurzaamheid in plaats van zich alleen maar zo voor te doen. 

Leren van Patagonia: hoe duur is duurzaamheid? 

Milieuvriendelijk 

Patagonia heeft een aantal stappen ondernomen om hun producten milieuvriendelijker te maken. Ze hebben schadelijk polypropyleen plastic vervangen door milieuvriendelijke vezels. Polyester wordt gemaakt van gerecyclede frisdrankflessen. Ze gebruiken restmateriaal uit hun fabrieken om gerecyclede materialen zoals spandex/elastaan, katoen, wol en kasjmier te produceren. Hun doel is om in 2025 100% gerecycled polyester te gebruiken. Patagonia deelt duidelijke informatie over de herkomst van hun producten en materialen, evenals hun mensenrechten- en milieubeleid en procedures, sociale en milieudoelstellingen, en informatie over hun bestuur en inspanningen voor duurzaamheid. Ze zijn dus erg transparant. 

Ze proberen hun CO2-uitstoot te verminderen door 100% hernieuwbare energie te gebruiken, waarvan 76% afkomstig is van hernieuwbare bronnen voor hun elektriciteit. Ze maken ook gebruik van gerecyclede vezels. Bij het verven van hun denim gebruiken ze een technologie die 50% minder elektriciteit verbruikt en dus 25% minder CO2 uitstoot. Ze streven ernaar om zo min mogelijk chemicaliën in hun kleding te gebruiken, onder andere door organisch katoen en milieuvriendelijke chemicaliën te gebruiken. Bovendien zijn ze betrokken bij liefdadigheidsinstellingen die duurzaamheid bevorderen. Al deze inspanningen laten zien dat Patagonia serieus werk maakt van hun missie om de planeet te redden. In vergelijking met andere grote merken zoals Adidas, Columbia, Nike, The North Face en Timberland, worden ze beschouwd als een van de meest duurzame keuzes. 

Verantwoordelijk 

Patagonia is niet alleen een duurzaam bedrijf, maar ook een verantwoordelijk bedrijf om verschillende redenen. Ten eerste geven ze goed leiding aan hun inspanningen. Ze hebben een duidelijke visie die ze actief proberen te realiseren. Ze houden hun prestaties nauwlettend in de gaten omdat duurzaamheid vereist dat je voortdurend controleert of je aan de gestelde eisen voldoet. Bovendien zijn ze opvallend transparant in vergelijking met andere bedrijven. Naast hun inzet voor recyclage en het minimaliseren van afval hebben ze ook het “Worn Wear”-programma, waarmee mensen gebruikte kleding bij hen kunnen inleveren. Hiermee kunnen klanten gebruikte kleding kopen, ruilen of laten repareren. Ze bieden zelfs een levenslange reparatiegarantie en hebben veel reparateurs in hun team. Als je garantie claimt bij Patagonia, kun je de reparatie lokaal laten uitvoeren door een door jou gekozen bedrijf en de bon opsturen. Dit voorkomt onnodig transport en stimuleert lokaal ondernemerschap. Patagonia is ook betrokken bij verschillende goede initiatieven en campagnes. Ze werken actief samen met gemeenschappen om wilde dieren te beschermen en klimaatdoelen te bereiken. Bovendien zijn ze eerlijk en streven ze altijd naar verbetering. Ze werken nauw samen met andere partijen en dienen vaak als model voor andere bedrijven om te laten zien hoe verantwoordelijk ondernemen eruitziet. 

Wat kan je leren van Patagonia? 

Er zijn belangrijke lessen te leren van Patagonia. Het gaat niet altijd om de beschikbare middelen en bronnen, maar meer om vindingrijkheid. Zelfs als je weinig geld en ervaring hebt, kun je nog steeds vooruitkomen door creatief en slim problemen op te lossen. Wees niet bang om koers te wijzigen als iets niet goed gaat in je bedrijf. Innovatie kan hierbij helpen, zoals het vinden van alternatieve materialen of het ontwikkelen van nieuwe producten die passen bij je missie. Blijf flexibel en pas je voortdurend aan om relevant te blijven. Het opbouwen van een goed team is nodig. Denk na over wat voor soort bedrijf je wilt zijn en welke mensen je daarbij wilt hebben. Een vriendelijke en tolerante bedrijfscultuur kan bijvoorbeeld noodzakelijk zijn. Bij het aannemen van nieuwe mensen wil je gepassioneerde individuen vinden die oprecht geïnteresseerd zijn in de kernwaarden van je bedrijf. Het maken van een positieve impact met je bedrijf moet prioriteit zijn. Zet je in voor het bereiken van je milieudoelstellingen en andere bedrijfsdoelen die in lijn zijn met je waarden. Als dat betekent dat je de salarissen van je werknemers moet verhogen of andere verantwoordelijkheden moet nakomen, dan is het belangrijk om hier moeite in te steken. Kortom, wees verantwoordelijk en handel in lijn met je overtuigingen en waarden als bedrijf. 

Leren van Patagonia: hoe duur is duurzaamheid? 

Succesvol worden 

Hoe kun je net zo succesvol en bewust worden als Patagonia? Patagonia probeert zijn klanten niet te pushen richting overconsumptie, wat een goede benadering is. Ze zijn eerlijk, en dat is een waardevolle les voor elk bedrijf. Plaats eerlijkheid tegenover de klant boven het streven naar maximale winst. Je kunt ook mensen inspireren door verhalen te vertellen, iets wat Patagonia doet, bijvoorbeeld met documentaires. Een tweede les van Patagonia is dat je winst kunt maken en toch een milieuvriendelijk en ethisch bedrijf kunt zijn. Verbind je producten met een positieve boodschap die mensen helpt. Je kunt bijvoorbeeld goede doelen steunen met de winst van bepaalde producten. Volg ook Patagonia’s missie: “Maak het beste product, veroorzaak geen schade, en gebruik je bedrijf om te inspireren en oplossingen te bieden voor de milieucrisis.” Bedrijven dragen uiteindelijk de verantwoordelijkheid voor de middelen die ze gebruiken. Zonder een gezonde planeet zijn er geen klanten, aandeelhouders of werknemers. Het milieu verdient aandacht en zorg, en dat kan hand in hand gaan met zakelijk succes. 

Bewust beleid 

Als bedrijf is het ook slim om wetenschap te gebruiken. Op deze manier kun je producten verbeteren en het milieu beschermen. Huur wetenschappers in om je producten te maken, te testen en te verbeteren. Zorg ook goed voor je werknemers met flexibele werktijden, fatsoenlijke salarissen en eventuele pensioenplannen. Blijf altijd eerlijk. Lieg niet tegen je klanten over je producten of in je reclame. Klanten houden niet van bedriegers. Ze waarderen eerlijke bedrijven. En onthoud, geld kan niet worden gegeten. We halen alles wat we nodig hebben uit het milieu, zoals planten, dieren, voedsel en andere spullen. Het milieu is niet onuitputtelijk. We zijn allemaal afhankelijk van de aarde, dus we moeten er goed voor zorgen! 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *