Wanneer is bloggen interessant voor jouw bedrijf?
Niet iedereen schrijft even graag. En toch hoor je vaak mensen over bloggen. Dat je klanten erop wachten. Dat het goed is voor je bedrijf. En je positie op Google. Daarom de kritische vraag: wanneer is bloggen interessant voor jouw bedrijf? 5 overwegingen voor je met bloggen begint:
Je wilt meer bezoekers op je site
Door regelmatig te bloggen doe je 2 dingen waar Google dol op is: je plaats regelmatige nieuwe content op je site, en het is waardevolle content. De (gratis) software om mee te bloggen, zoals WordPress, helpt met het optimaliseren van je content voor Google. Wanneer je content interessant is voor je bezoekers, krijg je sneller inkomende links van andere sites en social media. En doordat je op den duur veel content plaatst op je site, met veel keywords, levert dat meer resultaten op in de zoekmachines.
Je hebt tijd
Schrijven kost tijd. Een goed stuk schrijven kost nog meer tijd. Nu hoef je niet dagelijks 3 blogposts te schrijven: het gaat erom dat je lezers weten wat ze kunnen verwachten. Zo kun je gerust iedere week of zelfs iedere maand een post schrijven: als het maar met regelmaat is. Bijvoorbeeld een blik op jouw markt. Bloggen kost tijd, maar het scheelt ook tijd: het levert content op voor je nieuwsbrief en social media, het ondersteunt of vervangt zelfs je inspanningen om in Google gevonden te worden, en het helpt met het krijgen van klanten.
Kennis is belangrijk in jouw markt
En daarom zie je bloggen voor in de zakelijke markt: voor veel consumentenproducten is er weinig kennis nodig. Als kennis een belangrijk onderdeel is van je product, dan is het dus ook onderdeel van het verkoopproces. Help je klanten (en dus jezelf) door zoveel mogelijk informatie online te zetten. Je klanten vinden jou vanzelf via Google, en in jouw blogs vinden ze een expert die kennis deelt én ze aan het gewenste product kan helpen. Wanneer kennis belangrijk is in jouw markt, en jij deelt die kennis, levert jou dat naamsbekendheid op. En een bonus: door te bloggen ga je scherper nadenken over jouw product en je markt, en ga je gericht kennis opdoen.
Je wilt klant interactie
Een pagina over je product nodigt niet uit tot direct reageren, als die mogelijkheid al bestaat op dezelfde pagina. Bij een blog is interactie juist gebruikelijk. Een blog gaat over een specifiek onderwerp: er is een hoge context. Daardoor hebben lezers veel meer interesse in je onderwerp en zijn ze eerder genegen tot reageren. Vooral als je blog geen commercieel verhaal is, maar juist waardevolle kennis deelt. Je toont een gezicht en laat je stem horen (branding). Zo ben je benaderbaar, want je lezers hebben een duidelijk beeld bij je. Zo bouw je een relatie op.
Je wilt meer omzet
Waardevolle content maakt jouw bedrijf waardevol voor jouw klanten. Ga maar na: wanneer je iets leest wat jij echt interessant vind, dan voel je meer verbonden met dat onderwerp, de schrijver, en dus ook de website waar je die content haalt. Die binding vertaalt zich naar meer omzet door de interesse te verlengen naar actie. Met bloggen laat je zien welke kennis je in huis hebt. Je vertelt wat je voor je klanten kan doen. En je doet dat op een manier dat mensen je gemakkelijk kunnen benaderen. Meer omzet met bloggen kost wel enige tijd.
Conclusie
Wanneer je vooral een gebrek aan tijd hebt, maar niet aan websitebezoekers of aan klanten, dan is bloggen op korte termijn alleen maar extra werk erbij. Op langere termijn kan bloggen jouw bedrijf helpen een expertpositie in te nemen in jouw markt. Heb je geen tijd maar zie je wel het nut van bloggen? Overweeg dan om het zakelijk bloggen uit te besteden.
Reacties