Branding en een eigen huisstijl in een digitale wereld

Ieder zichzelf respecterend bedrijf van enige omvang heeft een eigen huisstijl. Een huisstijl bestaat niet alleen uit een blitse logo en een vlot website-design, maar omvat alles wat externe communicatie en marketing te maken heeft. Grote bedrijven hebben vaak gedetailleerde boekwerken waarin precies staat uitgelegd met welke lettertypes wordt gewerkt, welke woorden gebruikt mogen worden en of de klant met ‘u’ of met ‘je’ wordt aangesproken. Maar hoe werkt dat bij kleine bedrijven?
Het hebben van een huisstijl is ook voor kleinere bedrijven van toegevoegde waarde. Veel ondernemers denken dat branding en het hebben van een eigen huisstijl in dit digitale tijdperk een stille dood zijn gestorven, maar paradoxaal genoeg heeft de digitale revolutie het belang ervan alleen maar versterkt. Er is immers veel meer content, dus je moet wel herkenbaar blijven; laat dus je logo ontwerpen door een professionele club. En wat wel zo handig is: ook voor de zzp’er en mkb’er is een eigen huisstijl tegenwoordig binnen handbereik. Een kwalitatieve en efficiënte logo maker is bijvoorbeeld Logpony.com.
Bloeise logo, social media logo, favicon en illustraties
Naast dat mooie logo en die strakke website is het, om echt een huisstijl te creëren, van belang om ook je offline middelen in lijn te brengen met je stijl. Via bijvoorbeeld een https://www.123drukken.nl/ kun je eenvoudig visitekaartjes, enveloppen en presentatiemappen in jouw eigen huisstijl laten maken. Ontvang je ook klanten aan je kantoor? Denk dan ook aan schrijfblokken en ander materiaal om in je kantoor te leggen.
Verder is het belangrijk om je huisstijl consistent te houden en overal waar mogelijk toe te passen. Voeg je logo toe aan alle foto’s die je op social media post en laat je motto of kernwaarden in al je klantcommunicatie terugkomen. Een huisstijl moet je trouwens niet zomaar wijzigen: de meeste bedrijven doen jaren met dezelfde huisstijl, en dat moet ook. Elke maand een nieuw design is leuk voor de bankrekening van je designer, maar levert jou niets op.
Maar waarom zou je al die moeite nu eigenlijk doen? Verkoop je meer als je voorgedrukt briefpapier gebruikt? Zo eenvoudig ligt het nog net niet, maar een goede huisstijl helpt uiteindelijk zeker bij het succesvol maken van je onderneming. Dat is het best aan te tonen met een paar bekende voorbeelden.
Al sinds er bedrijven bestaan, wordt er aan branding gedaan. Branding houdt eenvoudigweg in: het…
Gastblog door Roos Jansen van iWriter Elk bedrijf zou een goed doordachte huisstijl moeten hanteren.…
Offline en online branding hebben een belangrijke overeenkomst: succes hangt samen met de lange adem.…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: