Branding en een eigen huisstijl in een digitale wereld

brand
Online opvallen met huisstijl en brandingg

Branding en een eigen huisstijl in een digitale wereld

Ieder zichzelf respecterend bedrijf van enige omvang heeft een eigen huisstijl. Een huisstijl bestaat niet alleen uit een blitse logo en een vlot website-design, maar omvat alles wat externe communicatie en marketing te maken heeft. Grote bedrijven hebben vaak gedetailleerde boekwerken waarin precies staat uitgelegd met welke lettertypes wordt gewerkt, welke woorden gebruikt mogen worden en of de klant met ‘u’ of met ‘je’ wordt aangesproken. Maar hoe werkt dat bij kleine bedrijven?

Het hebben van een huisstijl is ook voor kleinere bedrijven van toegevoegde waarde. Veel ondernemers denken dat branding en het hebben van een eigen huisstijl in dit digitale tijdperk een stille dood zijn gestorven, maar paradoxaal genoeg heeft de digitale revolutie het belang ervan alleen maar versterkt. Er is immers veel meer content, dus je moet wel herkenbaar blijven; laat dus je logo ontwerpen door een professionele club. En wat wel zo handig is: ook voor de zzp’er en mkb’er is een eigen huisstijl tegenwoordig binnen handbereik. Een kwalitatieve en efficiënte logo maker is bijvoorbeeld Logpony.com.

Hoe zorg je voor een herkenbare huisstijl?

Herkenbare huisstijl

Bloeise logo, social media logo, favicon en illustraties

Naast dat mooie logo en die strakke website is het, om echt een huisstijl te creëren, van belang om ook je offline middelen in lijn te brengen met je stijl. Via bijvoorbeeld een https://www.123drukken.nl/ kun je eenvoudig visitekaartjes, enveloppen en presentatiemappen in jouw eigen huisstijl laten maken. Ontvang je ook klanten aan je kantoor? Denk dan ook aan schrijfblokken en ander materiaal om in je kantoor te leggen.

Verder is het belangrijk om je huisstijl consistent te houden en overal waar mogelijk toe te passen. Voeg je logo toe aan alle foto’s die je op social media post en laat je motto of kernwaarden in al je klantcommunicatie terugkomen. Een huisstijl moet je trouwens niet zomaar wijzigen: de meeste bedrijven doen jaren met dezelfde huisstijl, en dat moet ook. Elke maand een nieuw design is leuk voor de bankrekening van je designer, maar levert jou niets op.

Wat een eigen huisstijl kan opleveren

Herkenbare huisstijl voordelen

Maar waarom zou je al die moeite nu eigenlijk doen? Verkoop je meer als je voorgedrukt briefpapier gebruikt? Zo eenvoudig ligt het nog net niet, maar een goede huisstijl helpt uiteindelijk zeker bij het succesvol maken van je onderneming. Dat is het best aan te tonen met een paar bekende voorbeelden.

  • Je bent op social media vast weleens illustraties tegengekomen met daarin een korte tekst waarbij de woorden niet door spaties, maar door punten worden gescheiden (op.deze.manier.dus). Half Nederland weet dan: dit is RUMAG. Wat doet RUMAG eigenlijk? Geen idee, maar de stijl is dusdanig herkenbaar dat iedereen het merk kent en de uitingen op social media deelt.
  • Ten tijde van de eerste iPod waren er allang andere (betere…) MP3-spelers op de markt. Waarom iedereen dan toch een iPod wilde? Het was de duurste speler, en de enige speler waarbij je witte oordopjes kreeg. Dus: witte oordopjes? iPod. Iedereen die jou met witte oordopjes zag, wist dat je een dure iPod had. Allemaal vanwege één afwijkende kleur.
  • Tot slot, het schoolvoorbeeld als het op huisstijl aankomt: de posters van Loesje. Een herkenbare handtekening en een eigen lettertype waren voldoende om heel Nederland de naam Loesje te laten kennen. Vaak zijn de spreuken doordacht en grappig, soms kritisch en absurdistisch. Eén ding is zeker: al bijna veertig jaar (!) is Loesjes huisstijl ongewijzigd en bekend in heel Nederland. Dát is wat een huisstijl kan doen.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *