Hoe de Google Play Store van de Apple App Store won
Deze maand kreeg Google een EU-boete van 5 miljard dollar voor de kiezen voor oneerlijke concurrentie met Android. Reden om eens dieper te kijken naar het onderliggende succes van Android. Het is het meest succesvolle OS in de wereld en de Google Play Store speelt daar een cruciale rol in. In dit blog bekijken we hoe Google Apple aftroeft en de slimme inzet van Google Play tegoeden.
Recent kocht ik mijn allereerste app in Google Play: de game Aliens VS Predator: Evolution. En omdat ik eenmaal mijn creditcardgegevens had ingevuld, volgden andere apps al snel. Precies zoals Apple’s App Store al vanaf het begin omzet creëerde. Android begon als uitdager van Apple, eerst bedoeld voor eigenwijze mensen die liever gratis bèta-versies uitprobeerden dan de fraai ontworpen apps van Apple. De aanpak van Google Play Store bracht verandering in deze houding.
Google Play: geen fort maar een open markt
Apple’s aanpak is gesloten en gericht op branding. Voor veel Apple fans is het merk genoeg om een product of dienst te kopen. Daarom schermt Apple haar merk en producten zoveel mogelijk af. In een gesloten systeem heb je namelijk alle controle over de kwaliteit. Nieuwe apps voor de Apple App Store worden altijd nog handmatig gecontroleerd en kunnen om allerlei redenen worden afgewezen. Daarom zit er bijna geen malware in de App Store. Het geeft Apple ook de mogelijkheid om apps om economische of concurrerende redenen af te wijzen. Zo besloot Apple in april om alle 32-bit apps te weren. Erg vervelend voor ontwikkelaars, maar Apple blijft een bedrijf gericht op omzet.
Google’s aanpak is compleet anders. Google laat bijna iedereen toe tot haar Play Store. Als echte IT-nerds, gebruikt Google automation, AI en machine learning om zoveel mogelijk automatische nieuwe apps te beoordelen. Dat betekent meer malware, maar ook meer zekerheid voor ontwikkelaars dat hun apps en games worden toegelaten. En die AI wordt wel steeds slimmer. Google Play is een open markt, waarin er geen één autoriteit is maar wel regels om kwaliteit te kunnen waarborgen.
Het onderzoeksbureau appfigures vergeleek de Google Play Store met de Apple App Store. Jaar na jaar worden er meer apps uitgebracht voor Android.
Kwaliteit vs. kwantiteit
Doordat ontwikkelaars meer op Google Play kunnen vertrouwen, wordt er eerder voor Android gekozen. Android-gebruikers hebben daarom veel meer keuze in apps dan iPhone-gebruikers. Met allerlei top Android apps lijstjes, aanbevelingen van de redactie en natuurlijk de inspanningen van merken en bedrijven zelf, worden de beste apps gefilterd in Google Play Store. Terwijl in Apple’s App Store er minder keuze is en je veel vaker moet betalen voor een app.
Google Play Tegoed
Dus hoe maakt Google Play omzet? Echte kwaliteit vraagt een prijs. Android-gebruikers merken dat gratis versies vaak wel allerlei reclames bevatten, zoals verplichte filmpjes om verder te komen in een spel. De echt goede apps hebben vaak geeneens een gratis versie. Geleidelijk aan leren Android-gebruikers dus om toch te betalen voor kwaliteit, zoals ik uiteindelijk ook deed. Daarnaast bevat Google Play naast apps en games ook muziek, concerten, films, boeken en tijdschriften. Meer digitale producten die gekocht kunnen worden.
Apple begon pas in juni 2018 met het mogelijk maken van iDEAL-betalingen – in Nederland verreweg het meest populaire online betaalmiddel. Google Play Store bood iDEAL al in december 2017 aan direct via de site en via Google Play tegoed. Deze gift cards (cadeaubonnen) zijn al sinds oktober 2015 beschikbaar, eerst via winkels zoals Primera en nu ook via webshops. Die ondersteunen alle betalingsmogelijkheden (creditcard, PayPal, iDEAL) en geven je direct de code voor de Google Play Store. Let er wel op dat een Google Play tegoed een vervaldatum kan hebben.
De toekomst van App Stores
In het digitale tijdperk is het erg lastig om de marktleider te blijven. Apple brak de app-markt open, maar delfde uiteindelijk het onderspit. Zo zal ook Google Play Store niet het eeuwige leven hebben. Nieuwkomer Amazon biedt ontwikkelaars bijvoorbeeld meer mogelijkheden om zoekwoorden in productomschrijvingen toe te passen, en klanten kunnen Amazon Coins verdienen. Amazon, Apple en Google zijn alle drie hard bezig om digitale assistenten te perfectioneren. Deze kun je namelijk met je stem aansturen, waardoor er een heel nieuw speelveld ontstaat. Voor de aanschaf van apps, maar ook voor diensten zoals Uber of het bestellen van een boeket.
Reacties