Amazon Marketing: de basisbegrippen

brand

Wie begint met Amazon Marketing, komt al snel in aanraking met ingewikkelde begrippen. Misschien had je tot voor kort nog nooit gehoord van ARA, A9 en COGS. Door te leren wat deze begrippen betekenen, maak je een vliegende start op Amazon. Deze handige pagina biedt je een overzicht van de basisbegrippen op Amazon.

Vendor Account Management

Het maken van beslissingen over welke producten worden verkocht en het onderhouden van relaties met leveranciers. Hierbij maak je ook regelmatig analyses, waarbij je uitzoekt welke producten goed scoren bij klanten. Je bent hiermee een soort inkoopmanager.

A9 Search algoritme

A9 is de techniek dat het zoekbalkje op Amazon aanstuurt. Deze techniek bepaalt welke producten worden aanbevolen, door data van honderdduizenden zoekopdrachten te gebruiken. Het is gebaseerd op de vorige aankopen van Amazon-gebruikers en hun winkelvoorkeuren. Er zijn nog een aantal andere factoren die het algoritme beïnvloeden, maar die zijn wat technischer van aard en zijn minder relevant.

Amazon Retail Analytics (ARA)

ARA is een tool waarmee Amazon-verkopers meer inzicht krijgen in hoe ze hun online winkel kunnen verbeteren. Met deze tool kun je bijvoorbeeld bijhouden hoeveel verkopen er zijn geweest, hoeveel voorraad er nog is en je kunt een voorspelling krijgen over de toekomst.

Amazon Sponsored Brands

Door een sponsored brand te worden op Amazon, kom je bovenaan in de zoekresultaten. De klant ziet een koptekst, logo en verschillende producten van jou als aanbieder. Wie op de advertentie klikt, wordt doorgestuurd naar de productpagina of naar jouw webwinkel binnen Amazon.

Buy-One-Get-One Promotion (BOGO)

Dit is een template op Amazon waarmee je standaard ‘twee voor de prijs van een-acties’ kunt houden. Je zet twee producten op de voorgrond, maar laat de klant slechts één betalen. Op die manier verleid je de klant om meer te bestellen, of om juist ook andere producten te bekijken en te bestellen.

Costs of Goods Sold

De COGS zijn alle kosten die je bij elkaar optelt om een product of een service aan te bieden. Voor een Amazon private label product zijn dit bijvoorbeeld de materiaalkosten, de kosten van een doos, het verzenden en het betalen van belastingen. Kortom: wat kost het om een product van de winkel naar de klant te krijgen?

Fulfilled-by-Amazon (FBA)

Fulfilled-by-Amazon is een dienst van Amazon die derde partijen in staat stelt om hun producten op te slaan in de opslagloodsen van Amazon. Als er dan een aankoop via Amazon wordt gedaan, zal Amazon de aankoop verwerken, inpakken, verzenden en de klantenservice op zich nemen. Dit gebeurt allemaal uit naam van de derde partij.

Jump Send

Jump Send is een software-as-a-service applicatie waarmee Amazon-verkopers hun producten exclusief kunnen aanbieden aan specifieke klanten. Veel verkopers gebruiken dit platform in combinatie met product deals en giveaways. Op die manier stijgt het aantal verkopen. Ook stijg je hiermee in de zoekrankings.

Lead Magnet

Als je de contactgegevens van een klant weet, kun je deze voor langere tijd aan je binden. Het vissen naar contactgegevens noemen we een ‘Lead Magnet’. Je geeft hierbij gratis producten weg, of biedt producten extra goedkoop aan. In ruil hiervoor geeft de klant een e-mailadres of een telefoonnummer door.

 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.