Wat voor indruk kan een verpakking achterlaten?
Een doos, zak of zo’n harde, plastic hoes waar kleine apparaatjes of kabels vaak in zitten: verpakkingen lijken voor veel ondernemers op het eerste gezicht slechts noodzakelijk kwaad. Dit terwijl de verpakking van jouw product voor heel veel klanten een belangrijke factor is in het wel of niet aanschaffen dan wel waarderen van dat product. Mooie verpakkingen, en dan verpakkingen op maat in het bijzonder, kunnen dan ook van grote meerwaarde zijn voor de marketing van jouw onderneming. Sterker nog: als je er geen aandacht aan schenkt, heb je waarschijnlijk een achterstand ten opzichte van je concurrenten.
Indruk maken
Het klinkt wellicht onlogisch, maar de beste verpakkingen zijn verpakkingen waarmee je daadwerkelijk indruk maakt op je klant. Dat kan op allerlei manieren. Het belangrijkste is dat je verpakking opvalt in de schappen – en dat kunnen ook digitale schappen zijn! – en dat je als consument doorhebt dat erover is nagedacht. Iedereen die bijvoorbeeld weleens een iPhone heeft gekocht, zal gemerkt hebben dat het openen van die verpakking – dekseltje vastpakken, optillen, even wachten tot het doosje met toestel eruit glijdt – even tijd kost. Dat klopt: exact zeven seconden. Apple wil dat je even zeven seconden met volle aandacht toeleeft naar je nieuwe telefoon. Gaaf toch?
Vijf voordelen van verpakking
Een verpakking met dusdanig veel detail kost tijd om te bedenken en te laten maken. Maar de voordelen die een unieke, op maat gemaakte verpakking van jouw product met zich meebrengt, maken dat creatieve proces meer dan de moeite waard.
- Ten eerste: realiseer je dat de verpakking vaak de eerste indruk is die klanten van jouw product krijgen. Klanten scannen webwinkels en winkelschappen en kiezen echt eerst op basis van wat ze aan de buitenkant zien. Die eerste indruk is onuitwisbaar, vooral als die positief is!
- Verder kan een doordachte verpakking een verlengstuk van je product Als je product zich bijvoorbeeld onderscheidt vanwege het mooie design, ontwerp dan óók een mooie verpakking. Het kan ook de andere kant op: je kent vast wel de schaarverpakking waarvoor je een schaar nodig hebt om ‘m open te knippen…
- Een derde voordeel van een gave verpakking kan de gratis reclame Denk nog even terug aan de iPhone-verpakking. Dat zijn de feitjes die op kantoor naast de waterkoeler en op verjaardagen de revue passeren. Reclame waar je niets voor hoeft te doen!
- Daarnaast kun je, als je je even verdiept in de psychologie achter kleurstellingen en vormen, met een juist gekozen verpakking zelfs nog onbewust invloed uitoefenen op consumenten. De neurowetenschap is je vriend!
- Tot slot: een unieke verpakking maakt je product natuurlijk uniek. Je kunt aanvullend overwegen een persoonlijke boodschap achter te laten op je verpakking of op een andere, ludieke wijze een positief gevoel achter te laten bij je klanten. Wees creatief!
Verpakking op maat
Nooit geweten dat een verpakking op maat zoveel voordelen kon opleveren? Je bent niet de enige, maar de hoogste tijd dus om ermee aan de slag te gaan. Bedenk daarbij wel: niemand houdt van onnodig grote verpakkingen (“Heb ik lucht gekocht?”) en verpakkingsmaterialen die onnodig belastend zijn voor het milieu. Zolang je binnen die lijntjes kleurt, kun je zo creatief zijn als je wilt.
Reacties