Wat voor indruk kan een verpakking achterlaten?

Een doos, zak of zo’n harde, plastic hoes waar kleine apparaatjes of kabels vaak in zitten: verpakkingen lijken voor veel ondernemers op het eerste gezicht slechts noodzakelijk kwaad. Dit terwijl de verpakking van jouw product voor heel veel klanten een belangrijke factor is in het wel of niet aanschaffen dan wel waarderen van dat product. Mooie verpakkingen, en dan verpakkingen op maat in het bijzonder, kunnen dan ook van grote meerwaarde zijn voor de marketing van jouw onderneming. Sterker nog: als je er geen aandacht aan schenkt, heb je waarschijnlijk een achterstand ten opzichte van je concurrenten.
Het klinkt wellicht onlogisch, maar de beste verpakkingen zijn verpakkingen waarmee je daadwerkelijk indruk maakt op je klant. Dat kan op allerlei manieren. Het belangrijkste is dat je verpakking opvalt in de schappen – en dat kunnen ook digitale schappen zijn! – en dat je als consument doorhebt dat erover is nagedacht. Iedereen die bijvoorbeeld weleens een iPhone heeft gekocht, zal gemerkt hebben dat het openen van die verpakking – dekseltje vastpakken, optillen, even wachten tot het doosje met toestel eruit glijdt – even tijd kost. Dat klopt: exact zeven seconden. Apple wil dat je even zeven seconden met volle aandacht toeleeft naar je nieuwe telefoon. Gaaf toch?
Een verpakking met dusdanig veel detail kost tijd om te bedenken en te laten maken. Maar de voordelen die een unieke, op maat gemaakte verpakking van jouw product met zich meebrengt, maken dat creatieve proces meer dan de moeite waard.
Nooit geweten dat een verpakking op maat zoveel voordelen kon opleveren? Je bent niet de enige, maar de hoogste tijd dus om ermee aan de slag te gaan. Bedenk daarbij wel: niemand houdt van onnodig grote verpakkingen (“Heb ik lucht gekocht?”) en verpakkingsmaterialen die onnodig belastend zijn voor het milieu. Zolang je binnen die lijntjes kleurt, kun je zo creatief zijn als je wilt.
Sinds januari dit jaar past Spotify service design toe als differentiator. Senior service designer Katie…
Steeds meer producten worden digitale diensten. Van cd’s naar Spotify, van video’s naar Netflix en…
Ieder zichzelf respecterend bedrijf van enige omvang heeft een eigen huisstijl. Een huisstijl bestaat niet…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: