Creatief gebruik van emoticons in marketingcampagnes
Gastblog door JM Promotions
In het dagelijks leven krijgen we steeds meer te maken met emoticons. Vroeger vooral door jongeren gebruikt, maar tegenwoordig ook populair onder de oudere generatie. Het is dan ook niet verwonderlijk dat deze trend zich voortbeweegt in de richting van de marketingcommunicatie. Steeds meer bedrijven gebruiken de emoticons in hun marketingcampagnes. Al is het maar om op te vallen of interactie uit te lokken. In dit artikel bespreken we 5 bedrijven die op heel creatieve wijze emoticons hebben gebruikt in hun marketingcampagne.
1. Bij Domino’s bestel je een pizza door een 🍕 te tweeten
Restaurantketen Domino’s heeft een creatieve Twitter marketingcampagne gebouwd rondom de bekende pizza emoticon. Het bedrijf introduceerde een compleet nieuw bestelsysteem, waarbij je een pizza kon bestellen door enkel een pizza emoticon te versturen. Het bestellen van een pizza was al heel makkelijk, maar dit slaat alles. Deze manier van bestellen is echter alleen mogelijk als je je Twitter-account hebt gekoppeld aan je Domino’s profiel.
2. Alpro doet op creatieve wijze marktonderzoek 👍
Je ziet het steeds vaker: bedrijven die hun Facebook volgers vragen om te stemmen op hun favoriete film, biertje en nog veel meer. Het zorgt voor interactie, meer bereik en je komt er op een laagdrempelige manier achter wat je doelgroep vindt. Alpro was een van de eerste bedrijven die op creatieve wijze marktonderzoek deed onder haar volgers. Het bedrijf vroeg haar volgers te stemmen op hun favoriete amandeldrankje. Stemmen kon aan de hand van een duimpje-, hartje- of grappig, welke geïntegreerd zijn in de like-button.
3. Durex maakt zich sterk voor de condoom emoticon 🍆🍑 👉👌
Voor vrijwel ieder dingetje zijn wel emoticons te vinden. Voor condoomfabrikant Durex is het dan ook onbegrijpelijk dat er nog geen condoom emoticon bestaat. Durex wil veilige seks stimuleren door deze emoticon beschikbaar te stellen. Om de wens kracht bij te zetten startte Durex de #CondomEmoji campagne om de interesse te peilen voor de condoom emoji. De campagne moet op Wereld Aidsdag zijn ‘hoogtepunt’ bereiken.
4. McDonald’s verplaatst zich in de emotionele automobilist 🍔
Ook McDonald’s maakt op ludieke wijze gebruik van emoticons in haar marketingcampagne. Het bedrijf lanceerde de campagne “Good Times at McDonald’s”. Deze campagne richtte zich niet echt op Good Times, maar juist op vijf situaties waar we stiekem een hekel aan hebben. Van ellenlang winkelen met je vrouw tot aan in de file staan door wegwerkzaamheden. Deze ergernissen zijn snel verleden tijd als je even langs de McDonald’s gaat. We’re lovin it!
5. WWF gebruikt emoticons om bewustwording te creëren 🐘
Het WWF lanceerde de social campagne #EndangeredEmoji om bewustwording te creëren voor bedreigde diersoorten en hun leefomgeving. De op emoticons gebaseerde campagne focust zich op 17 dieren, met onder andere de panda 🐼 en de tijger 🐯, die allemaal een eigen emoticon hebben. Je kan deelnemen aan deze campagne door het bericht te retweeten. Iedere keer als je een van de 17 dieren emoticons gebruikt, dan doe je een donatie van €0,10.
Gastblog door Promoboer. Gastblogs vallen buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.
Reacties