Facebook winacties: wat mag wel en wat mag nu niet?

brand
like, share and win!

Facebook winacties: wat mag wel en wat mag nu niet?

like, share and win!

Je ziet ze regelmatig voorbijkomen: vrienden die een commercieel bericht delen omdat ze een nieuwe keuken / bankstel / kledingstuk mee kunnen winnen. Niet iedereen is daar van gecharmeerd, waaronder Facebook zelf.  Los van of een Facebook winactie wel of niet een goede marketingtool is: de regels zijn recent veranderd, en die zijn niet voor iedereen even duidelijk. Daarom de vraag: wat mag je eigenlijk wel en niet van Facebook?

Facebook-beleid voor promoties en winacties

Op www.facebook.com/policies zijn de richtlijnen voor Facebookpagina’s na te lezen. Je moet je aan de volgende punten houden bij promoties:

“Naleven van geldende regelgeving”

Dit zijn regels die gelden voor alle promoties, ongeacht het platform nou Facebook of je eigen website is.

Maar denk ook aan bijvoorbeeld een promotie door een alcoholmerk of tabaccomerk: daar zijn regels voor.

Share en win actie op Facebook

Mag deze Share actie volgens de Facebookregels?

“Aanbiedingsvoorwaarden en deelnamevereisten”

Onder welke voorwaarden mag je meedoen? Denk aan minimale leeftijd of een beperking in de woonplaats, maar ook bijvoorbeeld: looptijd, uitsluiting werknemers, hoe wordt de winnaar gekozen, wat gebeurt er als de prijswinnaar niet reageert, zijn prijzen overdraagbaar, aansprakelijkheid, wat gebeurt er met de persoonsgegevens, correspondentie over de uitspraak, rechten ontlenen aan de voorwaarden… Dit zijn voorwaarden die je bij iedere promotie moet opstellen, ongeacht of Facebook het platform is.

Facebookspecifieke voorwaarden: wat moet je precies doen om mee te doen aan de actie (like / plaats foto), wat is niet toegestaan.

“Complete ontheffing van Facebook”

  • Duidelijk aangeven dat de actie van jou is, en dat Facebook op geen enkele manier aan de actie verbonden is.
  • Duidelijk maken dat jij als bedrijf persoonsgegevens verzameld, en niet Facebook.

Goed, bovenstaande punten zijn vanzelfsprekend. De volgende regel echter is eind augustus veranderd,  geeft Facebook aan:

”Promoties mogen worden beheerd op pagina’s of in Facebook-apps. Persoonlijke tijdlijnen mogen niet worden gebruikt voor het beheer van promoties (bv.: “deel op je tijdlijn om mee te doen” of “deel op de tijdlijn van je vrienden voor grotere kans op prijzen” is niet toegestaan).”

Like share and lose Facebookactie

Een creatieve inhaker die wel mag: iedereen wint en mag het product tegen een scherpe prijs kopen, behalve één verliezer.

“Persoonlijke tijdlijnen”

‘Share en win’ mag dus niet.  Wat mag wel?

  • ‘like en win’, op een bericht of foto.
  • ‘reageer en win’ op een bericht op foto.
  • ‘Stuur een bericht’ naar de pagina. (let dan wel op of je berichten wel of niet toont op je pagina)
  • ‘de meeste likes’, dus de hoeveelheid likes als stemmechanisme, op een ingestuurde bericht of foto.

En taggen?

Taggen staat onder een ander kopje onder het Facebook-beleid, taggen, mag dus niet:

Je mag inhoud niet onjuist taggen en gebruikers niet aansporen om inhoud onjuist te taggen (bv.: spoor anderen niet aan om zichzelf te taggen in foto’s waar ze niet op staan).

 

DOWNLOAD Facebook voor bedrijven checklist

Alles om snel en effectief je Facebookpagina goed live te zetten

Facebook voor bedrijven facebookpagina checklist

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *