Marketing met pennen? Vijf redenen waarom dat slim is

brand
Marketing met pennen

Marketing met pennen? Vijf redenen waarom dat slim is

De verstandige ondernemer is altijd bezig met nadenken over zijn volgende doordachte marketingstap. Pennen bedrukken is dan een optie die regelmatig de revue passeert. Helaas kiezen toch veel ondernemers ervoor om die optie niet door te zetten, om allerlei uiteenlopende redenen. En dat is zonde, want marketing met pennen kan ontzettend slim zijn en legt je geen windeieren. In dit blog leggen we uit waarom dat zo is.

Waarom marketing met pennen vaak onterecht wordt afgeschreven

Maar eerst: waarom schieten steeds meer ondernemers het idee van het bedrukken van pennen eigenlijk af? Aan die keuze liggen een paar verschillende verkeerde aannames ten grondslag.

Ten eerste gaan mensen er onterecht van uit dat pennen nauwelijks meer gebruikt worden. Alles gaat toch digitaal? Dat we in een digitaliserende wereld leven, zal niemand ontkennen, maar schrijven zullen we altijd blijven doen en doen we juist voor zakelijke doeleinden nog altijd ontzettend veel. De pen is al ruim vijfduizend jaar oud en is dus ook niet van het ene op het andere moment van de aardbodem verdwenen. Mensen vinden het prettig om op papier aantekeningen te maken, tijdens een gesprek of vergadering. Daar komt nog bij dat het opschrijven van informatie ertoe leidt dat je die informatie veel beter onthoudt dan wanneer je het typt. Niet zo gek dus dat de meeste studenten nog gewoon met pen en papier in de collegebanken zitten.

Ten tweede: ondernemers maken vaak de onjuiste inschatting dat zo’n bedrukte pen uiteindelijk toch niets doet. Het kost alleen maar geld, hoor je dan, en het sorteert geen aantoonbaar effect. Nog los van het feit dat het directe ‘effect’ van offline marketing-initiatieven sowieso lastiger inzichtelijk te maken is dan dat van online marketingtools, is deze aanname eenvoudigweg niet te onderbouwen en ook niet op waarheid berust. Pennen inzetten in je marketingmix is in de meeste gevallen juist erg verstandig, omdat er diverse voordelen aan kleven.

Welke voordelen dat zijn? We hebben de vijf belangrijkste redenen voor je op een rij gezet.

Reden 1: ze worden gebruikt

 

Ja, pennen worden gebruikt. Dat klinkt als een enorme dooddoener, maar meer dan de helft van de gratis productjes die als give-aways worden weggegeven aan klanten of relaties van een bedrijf of instantie, belanden binnen een week in de prullenbak. Dat is niet alleen zonde van het geld, maar ook nog eens onnodig belastend voor het milieu. Wanneer je bedrukte pennen weggeeft, weet je één ding zeker: hij wordt niet zomaar weggegooid. Wanneer heb jij voor het laatst een prima werkende pen toch maar weggegooid? Precies.

Reden 2: ze gaan lang mee en je geeft ze eenvoudig weg

Als je dan toch investeert in een marketing-gerelateerd product, wil je ook zo lang mogelijk profijt hebben van je investering. Een taart met jouw logo erop is leuk, maar is na één dag weg. Die pen ligt over twee jaar nog ergens in een pennenbak reclame te maken.

Je geeft pennen dan ook eenvoudig weg. Vrijwel niemand zal ze weigeren, omdat een pen nooit in de weg ligt en mensen ze het liefst op verschillende plekken in huis en op kantoor gewoon voor het grijpen willen hebben liggen. Niets is vervelender dan een goodie weg te geven hebben en dan continu nul op rekest krijgen. Die pennen raak je wel kwijt.

Reden 3: ze veranderen vaak van eigenaar

De gemiddelde pen heeft zeven verschillende eigenaars in zijn (vaak lange) leven. Met welke andere give-away bereik je gemiddeld zeven verschillende ontvangers? Vaak ben je al blij als je überhaupt een tweede persoon bereikt met één goodie, laat staan gemiddeld zeven. Hierin is de pen tamelijk uniek en daarmee is het een no-brainer om in je marketingmix op te nemen.

Reden 4: ze zorgen voor onbewuste reclame en naamsbekendheid

Pennen worden gezien, zo eenvoudig is het. Ze liggen op bureaus, balies, in pennenbakken of komen uit aktetassen te voorschijn. IJskrabbers, powerbanks, allemaal leuk en aardig om als goodies weg te geven – en doe dat ook vooral als je denkt dat ze jouw marketing kunnen ondersteunen! – maar die zie je nu niet direct dagelijks in het zicht liggen. Pennen wel, en daarmee zorgen ze verhoudingsgewijs vaak voor onbewuste reclame en naamsbekendheid. We lenen ook vaak snel even een pen, en als die bedrukt is met een logo of bedrijfsnaam, kijken we er toch altijd even snel naar. We zijn bijna benieuwd wat er op die pen staat. Dát is nou onbewuste reclame.

Reden 5: de kosten vallen mee

Tot slot: ondernemers die besluiten geen pennen te laten bedrukken, onderschatten vaak hoe goedkoop pennen bedrukken eigenlijk is. Vooral als je een grote batch ineens bestelt. Dat kun je trouwens ook prima doen, want hoe vaak verandert jouw bedrijfslogo of bedrijfsnaam? Zo’n enorme doos pennen kun je moeiteloos een paar jaar in een voorraadkast laten staan zonder dat ze verouderen. De kosten per pen vallen dus enorm mee, wat nog maar eens onderstreept: zo gek is het nog niet, marketing met pennen.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *