5 Creatieve manieren om reclame te maken op het toilet

brand
5 Creatieve manieren om reclame te maken op het toilet

5 Creatieve manieren om reclame te maken op het toilet

Gastblog door Jeroen van der Zwet van Promoboer

Eindelijk een momentje voor jezelf, de deur gaat dicht, je zit, staat of loopt en je oog valt op … de toiletreclame! Toiletreclame is effectief, want hoe vaak gaan we wel niet naar het toilet? En hoe lang doen we daar over? Het is een van de laatste plaatsen waar we niet worden afgeleid door andere media of gesprekken. En daarom een uitermate geschikte plek om lekker een potje te … adverteren. Maar op welke wijze koppelen bedrijven hun identiteit aan een reclame-uiting op het toilet? Juist door een beetje humor te gebruiken. Wij nemen je mee langs een aantal creatieve vormen van toiletreclame.

1. Opmerkelijke wc rolhouder

toiletreclame-toiletpapier

Als we het over creatieve vormen van toiletreclame hebben, dan denken we al snel aan de opmerkelijke reclame-uiting van toiletpapier fabrikant Silk Soft. Hoe kan deze uiting netjes omschreven worden? Dat is haast niet mogelijk. Silk Soft liet een wc rolhouder omtoveren tot lichaamsopening waar papier uit komt. Toch nog redelijk netjes. Met deze uiting wilde Solk Soft vertellen dat hun toiletpapier 100% gerecycled is. Voor veel bedrijven valt het niet mee om de identiteit te koppelen aan iets waar we onze billen mee afvegen, maar zeg nou zelf: deze is toch origineel en vergeten we niet snel?

2. Papierdispensers met een duidelijke boodschap

toiletreclame-papierenhanddoekje

Het Wereld Natuur Fonds is een wereldwijd opererende organisatie die zich inzet voor de bescherming van de natuur. Op allerlei manieren proberen zij mensen te laten beseffen dat het redden van de planeet begint met het besparen van papier. Ze lieten een standaard papierdispenser omtoveren tot een communicatiemiddel. In plaats van wit papier werd er gebruikgemaakt van groen papier. De boodschap: denk na over het gebruik van papier, want het voortbestaan van het tropisch regenwoud in Zuid Amerika is direct verbonden aan wat jij aan papier consumeert. Hoe meer je gebruikt, hoe meer hout er nodig is.

3. Gerichte wc pot reclame

toiletreclame-wc-pot

Deze wc pot reclame-uiting is een typisch gevalletje van doelgroep segmentatie op basis van het geslacht. Het kan haast niet anders dan dat deze uiting op het mannentoilet te zien was. En dat was ook zo. Iedereen begrijpt meteen de boodschap. Goed richten, want anders zit de volgende op een natte bril. Doe je dit niet, dan kan je beter even langs Pearle voor een gratis oogmeting.

4. Creatieve vloerreclame

toiletreclame-vloer

Vloerreclame is niet altijd even hygiënisch, maar is wel effectief. Voor dit soort uitingen worden meestal stickers gebruikt, zo ook in deze opmerkelijke uiting van Durex. Wederom een voorbeeld van doelgroep segmentatie op basis van het geslacht (en de lengte van het geslachtsdeel). Nee, dat is geen grapje. Durex bracht een nieuw product, de XXL, onder de aandacht en maakte dit duidelijk door deze doelgroep wat verder van de pot te laten plassen. Creatieve en sterke reclame-uiting!

5. Het begon met de panelen…

toiletreclame-panels-a3-posters

Het begon allemaal met het plaatsen van panelen op het toilet. Bij mannen zien we panelen vaak terug boven het urinoir en bij vrouwen in de open ruimte. Door het lange contactmoment kan je een uitgebreidere boodschap kwijt dan op reguliere outdoor media en is de kans klein dat de boodschap volledig genegeerd word. Tegenwoordig zijn er zelfs interactieve vormen van toiletreclame, zodat je tijdens het plassen een spelletje kunt spelen of tv kunt kijken.

Waarom is toiletreclame zo populair en effectief?

Dat komt omdat toiletreclame breed inzetbaar is, zoals bij sportscholen, universiteiten, bioscopen, cafés en andere openbare toiletten. Ook kan er gesegmenteerd worden op basis van geografie (landelijk, regionaal of lokaal), leeftijd (iedere uitgaansgelegenheid trekt een eigen publiek), geslacht (heren- of damestoilet) en interesses (poster met sportproduct bij sportvereniging). Deze vorm van reclame zorgt voor 1-op-1 contact met de toiletbezoekers. En dat gedurende lange tijd, want hoe vaak gaan we per dag naar de wc en hoelang doen we daar over? Reken voor jezelf maar eens uit wat dat op jaarbasis is.

Gastblog door Jeroen van der Zwet van Promoboer

Gastblog

Gastblogs zijn geschreven door gastauteurs: studenten, specialisten en betrokken marketingmedewerkers met een vlotte pen. Gastbijdragen zijn van harte welkom op Bloeise, omdat ze vaak een frisse blik werpen op bestaande onderwerpen waar we soms gewoon al teveel over hebben geschreven.
Alle artikelen van Gastblog

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *