Drie praktische tips en trends voor print in 2020

brand
Print trends 2020

Drie praktische tips en trends voor print in 2020

Nu we net de drempel van een nieuw decennium gepasseerd zijn, vragen velen zich af of print nog wel van deze tijd is. Alles wordt immers digitaal, nietwaar? Zeker nu de coronaperiode de digitale transformatie versnelt. De waarheid is dat print nog volledig in leven is, en waarschijnlijk nooit helemaal gaat verdwijnen, al neemt het wel andere vormen aan. Mensen lezen nog altijd beter van papier dan van een scherm – en het is aannemelijk dat dat nooit zal veranderen – en veel zaken zijn nu eenmaal niet digitaal te krijgen. Denk daarbij aan eenvoudige producten als stickers of bedrukt verpakkingsmateriaal. Die laatste categorie wint de laatste jaren zelfs enorm aan terrein. Daarom: drie praktische tips en trends voor print in 2020.

1. Duurzaamheid

Duurzaamheid en printing

Het is een thema dat in iedere branche terugkeert, mede vanwege de enorme maatschappelijke belangstelling voor alles wat met klimaat en natuur te maken heeft: duurzaamheid. Ook in de printbranche wordt dit thema alleen maar belangrijker, en wel op twee manieren: enerzijds wat betreft de grondstoffen die worden verbruikt, anderzijds wat betreft de wijze waarop geprint wordt.

Gebruik je bijvoorbeeld bedrukt, luxe verpakkingsmateriaal, dan is het van groot belang hierbij zoveel mogelijk gerecycled, milieuvriendelijk materiaal te gebruiken (en dus zo weinig mogelijk plastic!) en de bedrukking op een hoogwaardige, klimaatneutrale wijze te laten aanbrengen. Hierbij bepaalt de hoeveelheid printwerk de wijze waarop je print (laser of inkt, bijvoorbeeld). Laat je informeren en kies de duurzame oplossing.

Duurzaamheid is in 2020 geen ‘leuk extraatje’ meer, maar een harde voorwaarde voor gezond ondernemerschap. Vergeleken met veel andere branches is print in zijn huidige vorm overigens al relatief duurzaam, dus wat dat betreft heb je een voorsprong.

2. Anytime, anywhere, any device

Bij veel mensen leeft nog steeds de (onterechte) overtuiging dat zelf printen moeilijk en achterhaald is. Ondanks dat wifi-printers eigenlijk hun tijd ver vooruit waren, als je je nu bedenkt dat onze huizen zich langzaam vullen met IoT-apparaten die allemaal op ons wifi-netwerk moeten worden aangesloten, zien veel mensen ze als ouderwets. En dat terwijl de ontwikkelingen niet hebben stilgestaan en ook in 2020 gestaag doormarcheren.

Wat we in 2020 gaan zien is dat printing on the go steeds meer zal inburgeren. Dat hangt natuurlijk samen met cloudoplossingen voor op kantoor, die het steeds eenvoudiger maken om via verschillende apparaten al je digitale documenten te raadplegen en te editen. Ondanks dat veel ondernemers streven naar een paperless office, ontkomen we er niet aan om ook veel documenten te printen – denk aan contracten die getekend moeten worden of overeenkomsten die op papier overhandigd dienen te worden. Het anytime, anywhere, any device kunnen starten van printopdrachten – en belangrijker: erop kunnen vertrouwen dat de documenten kant-en-klaar in de printer liggen wanneer je op kantoor arriveert – is voor legio ondernemers ontzettend waardevol.

3. Printoplossingen als service

Notariskantoren, uitzendbureaus, advocatenkantoren – ze verbruiken pallets met papier en willen hun kostbare tijd helemáál niet besteden aan het regelen van hun printoplossingen. Mede vanwege de innovaties in de printbranche, zoals hierboven beschreven, wordt het voor zulke ondernemingen steeds interessanter om het inrichten van printoplossingen uit te besteden.

De serviceverlening rondom print zal in 2020 dan ook gestaag doorgroeien. Vooral mkb’ers en grotere bedrijven zijn teruggekomen van de overtuiging dat print iets is wat je zelf doet en sluiten hiervoor servicecontracten af. Alles om er maar verzekerd van te zijn dat het altijd werkt, dat het snel werkt en dat het handig werkt. Je wilt immers je duurbetaalde paralegal niet anderhalf uur op maandagochtend met een printer zien stoeien. En bij die serviceverlening hoort dan ook direct de verplichting om de nieuwste technologische innovaties op het gebied van print onder de aandacht te brengen; zo snijdt het mes aan twee kanten.

Benieuwd naar meer printing trends 2020? HP stelde deze profitable printing trends for 2020 samen: 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.