Binding houden met je werknemers in ‘het nieuwe normaal’: drie praktische tips
Het zogenaamde ‘nieuwe normaal’ is bijna daar: een wereld zónder pandemie, maar mét blijvende gevolgen van die pandemie. Ook de relatie tussen werknemers en werkgevers is flink opgeschud. Hoe houd je je werknemers nog betrokken bij je bedrijf? Verplichte vrijmibo? Gratis lunch? De mok bedrukken met inspirational quotes? Hier lees je drie praktische tips die werken.
De gevolgen van het nieuwe normaal zien we overal: op de beurs, in de toerismesector, maar uiteraard ook in het kantoorleven. Meer dan de helft van de werkgevers in Nederland heeft inmiddels aangegeven nooit meer helemaal terug te gaan naar hoe het was, maar personeel (veel) meer thuis te laten werken, ook in de toekomst. Veel, vooral wat kleinere, werkgevers vragen zich dan echter af hoe je in zo’n wereld nog goed binding houdt met je medewerkers. Want zorgt continu thuiswerken niet voor afstandelijkheid en minder betrokkenheid?
Thuiswerken bespaart geld
Eerst het goede nieuws: dat het vrijwel elke werkgever een hoop geld bespaart om medewerkers meer thuis aan het werk te hebben en minder op kantoor, daar zijn de onderzoeken het inmiddels wel over eens. In dat opzicht is het helemaal niet gek als je overweegt om, als corona eenmaal écht helemaal definitief voorbij is, ook jouw personeel toch vooral vanuit het eigen kantoortje thuis te laten werken. En daarnaast niet zo gek om daar een thuiswerkvergoeding tegenover te zetten.
Zo’n vergoeding komt vaak neer op een paar tientjes per maand, wat slechts een fractie is van de besparing die veel werkgevers voelen nu hun personeel hoofdzakelijk thuiswerkt. Je bent echt wél als werkgever verplicht om, als je je personeel dan vraagt om thuis te werken, er ook zorg voor te dragen dat die thuiswerkplek aan de eisen voldoet. Er moet volgens de eisen van de Arbowet gewerkt kunnen worden, wat onder meer betekent dat je beeldschermen, een fatsoenlijke bureaustoel en ander materiaal beschikbaar moet stellen of hiervoor een vergoeding in het leven moet roepen. Maar naast de verplichte nummertjes, is er nog veel meer.
Binding en betrokkenheid
Je wilt namelijk immers niet alleen een werkgever zijn die aan de wetgeving voldoet, maar je wilt ook een goede werkgever zijn. En je wilt dat je personeel betrokken blijft bij de firma, ook als ze drie, vier of wellicht zelfs vijf dagen vanuit huis aan de slag zijn. Je hebt het dan over binding houden met je personeel en tussen je personeelsleden onderling, die niet meer bij de waterkoeler of koffieautomaat even over hun weekend kunnen keuvelen. Dat klinkt allemaal marginaal, maar dit zijn nu juist de elementen die veel thuiswerkenden enorm missen en die ervoor zorgen dat veel Nederlanders zeggen: ik kan niet wachten om weer naar kantoor te gaan.
Voor die groep – en voor alle werkgevers die zich zorgen maken over de betrokkenheid van hun huidige – maar ook van hun toekomstige personeel: drie simpele, praktische tips om onderlinge binding te houden en de betrokkenheid te optimaliseren.
Tip 1: Goodies
Stuur regelmatig een goodie op naar al je medewerkers, zodat iedereen van tijd tot tijd iets leuks ‘van de zaak’ op zijn thuiswerkplek heeft. Je kunt bijvoorbeeld een mok bedrukken met het logo van je bedrijf. Dikke kans dat iedereen die gaat gebruiken om ’s ochtends de koffie uit te drinken. Of stuur je medewerkers een borrelpakketje voor de vrijdagmiddag, of vlak voor de kerst een lekkere warme trui met het bedrijfslogo erop. Het hoeft allemaal niet veel te kosten en het is geen hogere wiskunde, maar het doet veel met het teamgevoel.
Tip 2: Vrijheid
Als het verplichte thuiswerken ons iets heeft geleerd, is het wel dat de meningen erover sterk verdeeld zijn. De ene medewerker heeft er een burn-out door opgelopen terwijl de ander het he-le-maal prima vond. Het is belangrijk om daar op te blijven inspelen en na de crisis veel keuzevrijheid te bieden. Wil iemand vijf dagen op kantoor zitten? Zorg ervoor dat dat kan. Wil iemand één ochtend in de week langskomen en verder thuiswerken? Schiet dat niet bij voorbaat af. Kijk naar wat er wel kan en laat je eigen voorkeur even buiten beschouwing. Als je het welzijn van je personeel op één zet, betalen ze dat over het algemeen dubbel en dwars terug.
Tip 3: Vaste momenten
Zorg ervoor dat je, ook na corona, structuur in de week houdt, ondanks dat de ene medewerker wellicht (veel) meer thuis blijft werken dan de ander. Dat wil zeggen: een vaste opening van de week, een vaste weekafsluiting, misschien toch een vast moment in de week waarop iedereen fysiek bij elkaar is. Als je een heldere, vaste structuur hebt staan, is het ook makkelijker om daar omheen vrijheden toe te kennen. Bij duidelijkheid vaart iedereen wel.
Reacties