Contenttips om naast Google ook je bezoekers tevreden te houden

brand
contenttips om Google en bezoekers tevreden te houden

Contenttips om naast Google ook je bezoekers tevreden te houden

Gastblog door Rinske van Herwaarden van Heers

Gaat jouw content ten onder aan de zee van pulp die online verschijnt? Iedereen blijft maar webcontent produceren, maar gelukkig zijn er manieren om Google én bezoekers blij te maken met jouw website. Een van de punten waar Google naar kijkt bij het ranken van je website, is natuurlijk goede content. Hierbij kun je denken aan het verwerken van de zoekwoorden waarop je doelgroep je moet vinden en aan Google’s voorkeur voor langere teksten. Ik noem deze twee voorbeelden omdat veel webschrijvers hierbij de fout in gaan. De behoefte van die arme bezoeker wordt namelijk vaak keihard genegeerd. Maar hoe zorg je dan voor die perfecte balans? Lees hier onze contenttips!

Allereerst, benader je je bezoekers wel goed?

Laten we even checken of jouw basis op orde is. Op je website vertel je bezoekers waarom ze gebruik moeten maken van jouw dienst of product. Dat doe je niet door doodleuk te vertellen hoe fantastisch je aanbod wel niet is. Dit doe je voornamelijk door aan te sluiten bij de behoefte van je doelgroep: welk probleem ga je oplossen? Probeer je hierbij te verplaatsen in de bezoeker. Jup, enkelvoud.

Je contentstrategie vertelt je hoe je (potentiële) bezoekers het beste benadert. Als je deze strategie niet uitgeschreven hebt, kun je dat bovenaan je to do list zetten. Waar zit jouw doelgroep op te wachten en wat wil je dat de bezoeker op je website doet? Pas als je dat helder hebt, weet je welke content hier naadloos bij aansluit.

Relevante content voor je doelgroep

Vervolgens, zoek grenzen op!

Wat Google zoekt in je content, kun je vinden in de prachtige Google stijlgids. Het voorbeeld dat ik noemde van de lange teksten, pakken we gelijk aan. De zoekmachine heeft een voorkeur voor teksten van minstens 400 woorden. Doorgaans scoren langere teksten beter in Google, maar houd je hier niet te krampachtig aan vast. Teveel op de lengte focussen, resulteert namelijk vaak in webpagina’s vol wollige herhalingen in plaats van to-the-point informatie. Als het de bedoeling is dat bezoekers de teksten daadwerkelijk lezen (dat hoeft niet zo te zijn, nee), zijn krachtige teksten vanzelfsprekend beter.

Oh, en natuurlijk kun je webteksten ook gerust langer maken dan aanbevolen. Zolang je content maar niet saai is, zullen bezoekers doorlezen. Voor een goede balans kun je dus prima grenzen opzoeken. Google én bezoekers waarderen creatieve uitspattingen, zolang je deze maar combineert met je gezonde verstand.

Veel schrijfregels die naar je geslingerd worden, kun je aan je laars lappen. Later in dit blog lees je schrijftips om je bezoeker zo goed mogelijk van dienst te zijn. Maar eerst waarom en hoe je je website eruit laat springen:

Waarom is onderscheidend zijn ook alweer zo belangrijk?

‘Maar waarom moet ik die grenzen dan opzoeken?’ vraag je je misschien af. Nou, een origineel verhaal vertellen maakt je organisatie onderscheidend. Als jij unieke, kwalitatieve content biedt, spring je boven je concurrenten uit – voor Google en bezoekers. Kortom, meer mensen die op je website komen en daar precies doen wat jij van ze wilt.

Voor je online succes is webcontent bepalend, maar ook de toegankelijkheid ervan. Je prachtig geschreven content is natuurlijk weinig waard als je deze niet aanbiedt op een gebruiksvriendelijke website;

Contenttips voor een succesvolle website

Je wilt je bezoeker van dienst zijn, toch? Jij hebt namelijk de oplossing voor ‘het probleem’. Zorg dus dat bezoekers op een prettige site terechtkomen. Een website met een goede inhoud en vorm komt namelijk vriendelijk en behulpzaam over. Oftewel, een goede website leidt tot meer conversie.

Leesbaarheid is meer dan sterke webteksten. In één oogopslag moet de bezoeker overtuigd worden om niet weg te klikken. Hoe toegankelijk je content is voor Google en bezoekers, bepaalt hoe deze gewaardeerd wordt.

Vanzelfsprekend zorg je voor een goed fundament voor je webcontent:

  • Hanteer een duidelijke websitenavigatie. Bezoekers willen direct zien bij wat voor tent ze beland zijn en wat er te halen valt. Hierbij hoort ook dat je waardevolle pagina’s zoals je cornerstone content hoog in de webstructuur zet.
  • Voeg afbeeldingen en video’s toe, simpelweg omdat mensen van beelden houden. Visuele content, zeker als je deze goed inzet, zorgt voor succes. Kwalitatief beeldmateriaal werkt vaak zelfs beter dan teksten. De combinatie van beeld en tekst is natuurlijk goud.
  • ‘Moet dat echt, die ‘inspirerende’ succesverhalen op mijn website?’ Jup, ze werken echt. Voeg positieve en iets minder positieve verhalen zeker toe, want zulke reviews en casussen maken je organisatie betrouwbaarder.
  • Mensen lezen teksten niet, ze scannen deze. Maak dus je tekst gemakkelijk scanbaar. Zorg voor rustgevende witruimte, behulpzame links, overzichtelijke kopjes en uitspringende quotes. Maar breng ook weer niet teveel tierlantijnen aan;
  • Vliegende banners, roze teksten op een blauwe achtergrond en 100 verschillende lettertypes op je website? Weg ermee! Een clean en aansprekend eindresultaat is wat je wilt. Een kenmerkende huisstijl is hierbij belangrijk, want die zorgt voor overzicht op de website en voor herkenning van je organisatie.
  • Is jouw website toegankelijk voor elke bezoeker? Zorg dat je website responsive is, dus leesbaar is op elk device. Kijk ook naar de grootte van de letters en afbeeldingen. Je wil namelijk niet dat bezoekers verwoed inzoomen of eindeloos scrollen.
  • Social media knoppen mogen niet ontbreken, omdat ze je content makkelijk deelbaar maken. Gedeelde content vergroot je zichtbaarheid en verbetert je ranking, altijd leuk.
  • Hopelijk een open deur, maar vergeet de call-to-action buttons niet. Want wat wil je ook alweer dat de bezoeker doet?

Geen schrijfregels, maar schrijftips

Geen schrijfregels maar schrijftips

Wil je bezoekers langer op je pagina’s houden? Dan moeten deze niet alleen goed vormgegeven zijn, maar ook goed geschreven zijn. Met deze tips creëer je content die lekker leest:

  • Mensen houden van opsommingen, zoals degene die je nu leest. Wat ook altijd goed scoort, zijn signaalwoorden en concrete voorbeelden. Met gezond verstand en logisch inzicht in je doelgroep kom je daarin een heel eind.
  • Zoekwoorden moeten terugkomen in je webcontent, logisch. Maar, ze moeten niet de leesbaarheid in de weg zitten. Toegankelijkheid is essentieel, dus zorg dat de inhoud scherp blijft.
  • Voeg interne links toe om je lezers te prikkelen verder te lezen. Bezoekers worden hierdoor gemotiveerd op de website te blijven. Maar maak het niet te promotioneel door bij elke scheet te linken naar een andere pagina. Bezoekers houden niet van promotiepraatjes, punt.
  • Een vaak gehoorde regel is ‘zet belangrijke informatie bovenaan’. Bezoekers lezen de bovenste alinea doorgaans als eerste, dus die moet inderdaad essentiële informatie geven. Met prikkelende teksten kun je het je echter best permitteren om te spelen met spanningsopbouw en de clou van je verhaal pas later prijs te geven.
  • Schrijf creatief, want dan kom je tot onderscheidende content. Maar sla ook niet te ver door, want je moet wel aan blijven sluiten bij de behoefte van je doelgroep. Schrijf in een stijl die past bij je organisatie, dus niet te stijf en niet te joviaal. Schrijf ook over onderwerpen die de doelgroep aanspreken: je wilt niet meer volgers, je wilt meer klanten. Als je viral content geen meerwaarde biedt aan je doelgroep, slaat je content de plank mis.
  • ‘Jip-en-Janneke-taal, moet dat?’ Nee, dat hoeft niet. Als jouw doelgroep in een specifieke discipline zit, kun je zeker vakjargon gebruiken. Elk begrip moeten uitleggen haalt de vaart er namelijk onnodig uit. Maar wat je wel het beste kunt doen, is taal gebruiken die niet te ingewikkeld is. Niemand vindt het vervelend als een tekst goed te volgen is. Schrijf dus in een actieve vorm, bij voorkeur in de tegenwoordige tijd. Ook kun je prima korte zinnen en verwijswoorden gebruiken zonder te klinken alsof je tegen een kleuter praat. Doe dat dan ook.
  • Indien nodig: zorg dat je Google en bezoekers constant tevreden blijft houden. Update je teksten en voeg nieuwe informatie toe om relevant te blijven in jouw vakgebied.

Gouden tip

Nog zo’n open deur, maar zeker een contenttip die het proberen waard is: vraag jezelf bij je teksten af ‘zou ik dit willen lezen?’. Is je antwoord ‘nee’, ga dan na wat je zou moeten veranderen aan je website. Is je antwoord ‘ja’, mission accomplished.

Met bovenstaande tips maak je Google én je bezoekers blij. Succes!

Gastblog door Rinske van Herwaarden van Heers

DOWNLOAD het praktische B2B contentplan & checklist

hiermee start je direct met B2B contentmarketing en meld je je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Download B2B contentplan en Checklist

Gastblog

Gastblogs zijn geschreven door gastauteurs: studenten, specialisten en betrokken marketingmedewerkers met een vlotte pen. Gastbijdragen zijn van harte welkom op Bloeise, omdat ze vaak een frisse blik werpen op bestaande onderwerpen waar we soms gewoon al teveel over hebben geschreven.
Alle artikelen van Gastblog

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *