Contentmarketing naslagwerk voor de content coördinator

brand
Contentmarketing de baas - naslagwerk

Contentmarketing naslagwerk voor de content coördinator

Het begint met content. Dat is de slogan van Bloeise als contentmarketingbureau gericht op contentcreatie. Maar er komt natuurlijk veel meer bij kijken, want je wilt uiteindelijk meetbaar resultaat boeken met je content. Dit contentmarketing naslagwerk is bedoeld voor bedrijven die inzetten op content om het gehele proces te verbeteren: van strategie tot ROI. Verwacht vooral veel slimme tips uit de praktijk en weinig blabla. Het gaat tenslotte om de inhoud!

Hoe moet ik dit lezen?

Deze content is bedoeld als praktisch naslagwerk voor de content coördinator: degene verantwoordelijk voor content binnen jouw bedrijf. Het commerciële wij-van-wc-eendverhaal vind je alleen onderin. Spring naar de hoofdstukken of vraag direct de PDF aan:

  1. De keuze voor contentmarketing
  2. Contentstrategie: van A naar B
  3. Contentplanning: wie doet wat wanneer?
  4. Contentcreatie: zelf doen of uitbesteden?
    Zes tips voor een betere contentcreatie
  5. Wat voor soort content heb je nodig?
  6. De content coördinator: zo organiseer je de boel
  7. Contentpromotie
  8. Van content naar conversie – zes tips
  9. Introductieaanbod

Contentmarketing de baas

1. De keuze voor contentmarketing

Een website begint met content: teksten, afbeeldingen en producten. Vervolgens groei je je verkeer met de inzet van SEO, e-mailmarketing, SEA en social. Voor alle vier heb je wederom content nodig: geoptimaliseerde blogs die opduiken in de zoekresultaten, downloads om nieuwsbriefinschrijvingen te krijgen, nieuws, landingspagina’s, nurturemails en social posts. Terwijl je misschien niet actief kiest voor contentmarketing, doen de meeste bedrijven er wel aan.

De bewust overweging voor contentmarketing kent de volgende voor- en tegenargumenten:

+ SEO VERKEER

  • Met zakelijk bloggen trek je gemiddeld 55% meer verkeer naar je site.
  • Je krijgt ook een 434% hogere kans om te ranken in zoekmachines.
  • Bedrijven die bloggen krijgen 97% meer links naar hun website.
– KOST GELD

  • Voor contentstrategie, contentcreatie, SEO, SEA en contentpromotie geldt: je kunt het zelf doen of uitbesteden. Overwegingen zijn beschikbare tijd, focus houden, kwaliteit, budget, gewenste doelen en ROI.
+ LEADGENERATIE

  • Bedrijven die 1 tot 2 keer per maand bloggen, genereren 70% meer leads dan concurrenten die niet bloggen.
  • 64% van de B2B kopers onderzoekt minstens de helft van zijn werk online. 38% koopt ook de helft of meer online.
  • 70% van de consumenten prefereert redactionele content boven advertenties, om een bedrijf te leren kennen.
– KOST TIJD

  • Ook als je processen uitbesteedt, zul je toch het werk moeten controleren en vervolgens rapporteren. Daarnaast zijn input, interne afstemming en feedback nodig voor echte kwaliteit. Je zult content ook actief moeten promoten wil je je content onder de aandacht van je klanten brengen.
+ THOUGHT LEADERSHIP

  • Vooral een argument voor B2B bedrijven: laten zien dat je een visie hebt en een actieve speler bent. Maar ook consumenten zoeken bij lifestyle branches vaker verbinding op basis van kernwaarden.
– ROI VRAAGT OM FOCUS

  • Content gericht op conversie betaalt zich snel terug. De link leggen tussen branding en opbrengsten kan erg lastig zijn zonder goede tracking. Vooral wanneer de customer journey vele maanden duurt. Daarom vraagt het bepalen van een ROI vaak om focus op lange termijn.

Meer inzoomen op die waaromvraag en mogelijke doelstellingen? Lees daarvoor het eerste gedeelte van B2B Contentmarketing.

2. Contentstrategie: van A naar B

Contentstrategie bepalen

Gewoon beginnen kan altijd. Maar dan kun je niet volledig volgen of al die tijd en investeringen ook daadwerkelijk iets opleveren. Marketing betekent in mijn boekje de optimale inzet van je middelen om je doelstellingen te behalen. Maximaal effect met minimale inzet. Daarom zet je het op papier. Dat hoeft echt geen uitgebreid boekwerk te worden van 34 kantjes, je wilt gewoon kunnen starten volgens een plan. Een strategie is niet anders dan van A naar B. Zo zet je efficiënt je strategie op papier:

  1. Zet op één A4tje je bedrijfssituatie: in welke markt zit je, B2B of B2C, wie is je doelgroep, welke uitdagingen hebben ze, welke doelen wil je behalen, hoe ziet het verkoopproces er typisch uit, welke klantvragen moet je adresseren en hoe doe je dat nu. Gebruik eventueel een buyer persona: een typische klant omschreven als een persoon. Vraag jezelf ook af: is dit de klant die we als bedrijf willen? Wie is die ideale klant?
  2. Benoem de stappen van het verkoopproces. De tweede A4 is voor de customer journey om de informatiebehoefte in kaart te brengen. Die bestaat typisch uit attentie voor het probleem, mogelijke oplossingen, criteria die de beste oplossing bepalen, aankoop en eventueel service. Elke stap vraagt om specifieke content om de vragen in die fase te beantwoorden, zodat de klant naar de volgende fase kan gaan. Denk vanuit je buyer persona: hoe koopt die en wat moet hij of zij weten? Via welke kanalen is welke informatie beschikbaar? Betrek hierbij iemand van verkoop.
  3. Benoem de aantallen. Laat de marketingmanager en salesmanager aantallen per maand zetten bij de customer journey. Hoeveel verkopen per maand, wat is de offertescore, waar draagt marketing de leads over aan sales, hoeveel leads worden offertes, hoeveel websitebezoeken worden leads, wat zijn de conversiepercentages? Google Analytics helpt met meten.
  4. Stel je marketingdoelen. Onderaan de streep wil je natuurlijk meer omzet en winst maken en meer ideale klanten binnenhalen. Hoe je dat doet, bepaalt je strategie. Meer conversie? Sales sneller in contact brengen met de leads? Of gewoon de trechter vullen met meer klanten in de attentiefase? Dat is contentmarketing.

Heb je dit op papier gezet? Leg het dan niet mooi geprint weg in een laatje. Je contentstrategie moet tot leven komen, en dus regelmatig terugkomen in werkoverleg, taakstellingen en rapportages.

3. Contentplanning: wie doet wat wanneer?

Contentplanning maken

Een planning geeft rust aan iedereen. De schrijver weet wat wanneer af moet en collega’s kunnen afspraken ver van te voren in hun agenda vastzetten. Met een contentplanning zet je manuren (taken) en fases in contentproductie (deliverables) weg in de tijd:

  • Start met een simpele planning: een of twee blogs per maand is prima om het proces op te zetten. Loopt dat goed? Dan kun je opschalen naar die gewenste één blog per week. Dito voor al je andere content: begin klein want in het begin moet het proces worden opgezet. Elke nieuwe vorm van content brengt nieuwe uitdagingen mee: een landingspagina moet goed worden getrackt en gepromoot, een white paper vraagt om meer input, feedback en aandacht.
  • Verifieer de planning: kun jij binnen twee dagen feedback leveren? Of heb je eerder vijf werkdagen nodig? Is dat genoeg tijd om het artikel om te gooien? Iedereen moet akkoord zijn met de planning. Ook die externe schrijver, want die heeft typisch meerdere opdrachten die ‘akkoord maar nog niet gestart’ zijn.
  • Verifieer de gewenste stappen: zorg ervoor dat je bekend bent met alle stappen, zodat je niet wordt geconfronteerd met plotselinge vertraging. Typische aandachtspunten zijn: de insteek bepalen, het interview inplannen en doen, de eerste opzet goedkeuren, correctiewerk, vertalen, opmaak en webdesign, contentpromotie, evaluatie.

Download hier een standaard contentplanning (zonder registratie)

4. Contentcreatie

contentcreatie tips

Als contentcreatiebureau heeft Bloeise over dit onderwerp het meeste te melden. Zelf je content maken of beter uitbesteden? Hoe bepaal je de prijs? Welke content heb je precies nodig om je doelen te behalen? Welke opties heb je daarvoor? Het belangrijkste om te onthouden: mooie content is niet het doel. Het gaat om wat je er vervolgens mee kan doen. Staar je daarom niet blind op super-goedkope content of juist content van superkwaliteit. Verbind contentcreatie altijd met je doelstellingen, zodat je vervolgens kunt bepalen wat de beste aanpak is. Wees ook niet bang om het een of ander uit te proberen.

4.1 Zelf doen of uitbesteden?

Echt goede content is het resultaat van samenwerken. Daar heb je niet per se een extern bedrijf zoals Bloeise voor nodig. Als de nodige kwaliteiten intern maar aanwezig zijn en op waarde worden ingeschat. Uitbesteden wordt pas interessant als je heel gericht expertise en kunde wilt inschakelen om het proces en de resultaten te verbeteren. Houd rekening met de volgende voor- en nadelen in je overweging om contentcreatie zelf te doen of uit te besteden:

 

Zelf doen

Uitbesteden

 

 

+

Een verandering is in principe zo doorgevoerd en beslissers en uitvoerders kunnen snel contact met elkaar hebben. Omdat het proces binnen één organisatie blijft, is de kans het grootst op een succesvolle aanpak: het is duidelijk waar het merk voor staat. Daar komt bij dat een eigen redactie meer tijd kan besteden aan onderzoek en de productie van content. Eigen medewerkers zijn gewoon goedkoper. Uitbesteden is schaalbaar: je kunt snel over meer capaciteit beschikken. Een externe partij zorgt voor teksten wanneer je die nodig hebt, en brengt daarmee focus in je contentmarketing. Daarnaast koop je de nodige kennis en ervaring in, waarmee je een intern leerproces kunt ondersteunen. Een externe tekstschrijver heeft een objectieve blik op je bedrijf en typisch is er positieve kruisbestuiving door werk voor andere klanten. Tekstcontrole is in goede handen.

De dynamische werkvloer kan resulteren in het niet nakomen van afspraken. Als het belang niet bij iedereen helder voor ogen staat, daalt de focus. Een taak als ‘even een tekstje schrijven’ wordt snel bij iemand neergelegd op basis van beschikbaarheid, niet per se op basis van talent. Bij drukte delft contentproductie vaak het onderspit, omdat de interne tekstschrijver vaak ook andere taken heeft, bijvoorbeeld in de rol van contentmarketeer. Een duidelijk publicatieschema en heldere afspraken zijn nodig, net als de laatste tekstcontrole voor publicatie. Je moet eerst de juiste partij vinden die snapt hoe je werkt en waarmee je prettig kunt schakelen. Deze kost geld en lost niet al je problemen op, zoals interne politiek. De partij moet ook snappen waar je als merk voor staat. Een stijlgids is raadzaam om de toon en identiteit van je merk in geschreven woord vast te stellen. Beschikbaarheid van freelancers staat niet vast, maak daarom lange termijn doelstellingen. Taken moeten helder worden gekaderd en als opdrachtgever blijf je eindverantwoordelijk voor de uitingen van je merk.

Van strategie, planning, creatie of promotie: een contentmarketingbureau is vaak breed inzetbaar. Inventariseer hoe je zelf de zaken oppakt en waar je verbetering zoekt. Een contentmarketingbureau kan je vervolgens een gericht een aanbod doen of advies geven.

4.2 Prijs bepalen bij uitbesteden

Prijs bepalen bij uitbesteden contentmarketing

Begin je net met contentmarketing, dan heb je vaak geen idee wat het eigenlijk kost. Zeker als je het tot heden zelf deed, voelt alles veel te duur. Contentmarketingbureaus hanteren verschillende prijzen: standaard prijzen per product, maatwerk of facturatie per uur of woord.

  • Standaardprijzen. Ideaal omdat je precies weet waar je aan toe bent. Het bureau moet een ruimere marge nemen om alle veelvoorkomende situaties volledig te kunnen dekken. Een technisch blog over polymeren kost bijvoorbeeld meer tijd dan een column over boter. Let bij goedkoop op de kwaliteit en wat er wel en niet bijzit, zoals correctierondes en het recht om teksten op eigen naam te mogen publiceren. Vraag altijd om voorbeelden en een proeftijd, omdat dit vaak om langdurige abonnementen gaat.
  • Maatwerk. Het bepalen van de prijs kan de prijs al verhogen wanneer er veel zaken eerst bepaald moeten worden. Een unieke insteek in een concurrerende markt bijvoorbeeld, kost echt tijd. Let op of je een indicatie krijgt of een offerte. Is het aantal correctierondes goed gedefinieerd? Hoe wordt een zware correctieronde (de helft herschrijven) voorkomen of opgelost?
  • Facturatie per uur. Dit is prettig voor een tekstschrijver die zich vooral wil richten op het schrijven. Belangrijk is wel dat de tekstschrijver de doelgroep, doelstellingen en kernboodschappen helder voor ogen houdt, net als aantal woorden en geschatte uren. Vraag als klant om een aantal voorbeelden met toelichting en het aantal uren, om zelf in te kunnen schatten hoe dit voor jou uitpakt. Benoem een aantal uren waarbij de tekstschrijver stopt en eerst een update geeft. Vraag ook om tussentijdse updates.
  • Prijs per woord. Goedkopere schrijvers die vooral seo-teksten of mkb-teksten schrijven werken vaak met een prijs per woord. Dat geeft vaak weinig ruimte voor echte correctierondes die ook de inhoud toetsen.

Goedkoop of duurkoop?

Prijs en kwaliteit zijn nauw verbonden. Natuurlijk kan een schrijver het ook opleveren in een paar uurtjes minder. Maar tenzij de schrijver het verder niet drukt heeft en toch de uren wel maakt, heeft dit gevolgen voor je kwaliteit. Minder controleslagen, leest net even minder lekker weg of een matige onderbouwing met feiten. Daarnaast werkt een tekstschrijver liever voor een klant die voor kwaliteit gaat. Dat maakt het werk leuker en uitdagender.

De drie motivators

Plat gezegd zijn er maar drie redenen waarom iemand iets doet: geld, prestige en plezier. Dat zijn dus ook de overwegingen die een bureau of tekstschrijver maakt wanneer je als nieuwe opdrachtgever een verzoek doet. Kan ik hiermee goede omzet maken? Staat dit goed als referentie? Vind ik dit leuk om te doen? Is het driemaal nee, dan krijg je dus ook als opdrachtgever nee te horen. Een onbekende webshop voor saaie producten die vraagt om SEO-technische productomschrijvingen zal het daarom moeilijk vinden om een goedkope én goede tekstschrijver te vinden. Een goed doel uit de regio kan juist goedkoper teksten inkopen door de schrijver te noemen en roemen. Tekstschrijven voor een whiskymerk doe ik met plezier gratis.

De ideale situatie

Uiteindelijk wil je naar een langdurige werkrelatie die voor beiden partij prettig werkt. De externe partij kent de opdrachtgever goed en weet dat facturen tijdig betaald worden, de opdrachtgever kan rekenen op goede teksten en ondersteuning volgens planning. Het aandeel van de opdrachtgever van de gehele omzet van de tekstschrijver of het bureau moet niet te groot worden. Enerzijds maakt dat het bureau kwetsbaar, anderzijds is het werken voor meerdere opdrachtgevers belangrijk voor de afwisseling en inspiratie.

Zes tips voor een betere contentcreatie

In de praktijk kan er van alles misgaan bij het creëren van content.
Deze vijf tips uit de praktijk zorgen voor een betere contentcreatie:

  1. Outlines. Spreek alle verwachtingen vooraf uit. Want achteraf pas een collega betrekken bij een nieuwe tekst kost tijd en dus geld. Zeker bij langere teksten (800+ woorden) werkt het handiger om eerst de doelgroep, doelstelling en de kernboodschappen uit te werken en iedereen akkoord op te krijgen. Dat maakt het verhaal helder voordat het geschreven wordt. Voor een white paper kun je ook de hoofdstukken al bepalen, met de onderliggende boodschappen en bronnen voor input.
  2. Betrek iedereen. De customer journey raakt verschillende afdelingen. Betrek die daarom allemaal bij je contentmarketing. Zo zal de accountmanager thought leadership uitstralen belangrijk vinden, wil de klantenservicemedewerker het product volledig vooraf uitleggen aan klanten en is de afdeling administratie benieuwd welke afspraken er precies zijn met nieuwe leveranciers.
  3. Agendatool. Er worden nogal wat mails heen en weer gestuurd over beschikbaarheid voor (telefonische) interviews. Daarom is het handig als de tekstschrijver een tool heeft waarmee de klant direct afspraken voor overleg of interviews direct vast kan leggen. Zie onze eigen agendatool voor klanten hier.
  4. Freelance pool. Maar weinig bedrijven nemen een tekstschrijver in dienst. Wil je als bedrijf liever geen vaste afspraken maken, dan ben je dus ook niet zeker of je freelancer wel beschikbaar is. Overweeg daarom een contentmarketingbureau met een pool van meerdere schrijvers voor flexibiliteit. Je kunt zo ook mensen intern koppelen aan een freelancer op basis van achtergrond en klik.
  5. Versiebeheer. Hieronder valt het bijhouden en kunnen terugvinden van wijzigingen, kunnen zien wie wat heeft aangepast en de achterliggende mailwisseling. Dat helpt je bij de rode lijn vasthouden en een eventueel vervolg: waarom haalden we dit stuk eruit? Kunnen we dat hergebruiken? Google Drive biedt hier standaard mogelijkheden voor.
  6. Rechten afstemmen. Juridische aspecten zijn vaak een ‘gedoe’, zodat ze vaak niet volledig geadresseerd worden. Check de algemene voorwaarden van je tekstschrijver en verifieer vooraf deze situaties:
    1. Mag je content geschreven door een externe tekstschrijver al gebruiken voor de betaling?
    2. Mag je deze content ook voor andere doelen gebruiken? Zoals een websitetekst die je later gebruikt voor je brochure?
    3. Mag je de content wel onder eigen naam publiceren? Of moet je een algemene bedrijfstitel zoals ‘redactie’ gebruiken?

5. Wat voor soort content heb je nodig?

Content verschilt, en daarmee ook de benodigde input, processen en doelstellingen:

Type content Doel Briefing schrijver Proces
SEO blog op externe site Linkbuilding op zoekwoord via externe sites die aansluiten op eigen site. Vaak via SEO-influencer platforms of direct. Gewenste zoekwoord en kwaliteit. Eventuele input. Na afstemmen opdracht, wordt tekst geschreven en gepubliceerd. Check op do-follow links.
SEO blog op eigen site Scoren in Google op zoekwoord. Lezer naar volgende stap in customer journey brengen Gewenste zoekwoord, insteek, doelgroep en toon. Schrijver googelt informatie voor blog. Correctieronde voor publicatie.
Blog of landingspagina op eigen site Kwalitatief blog voor branding en conversie. Lezer naar de volgende stap in de customer journey brengen. Insteek, doelgroep, toon, input Afstemmen insteek, input schriftelijk of telefonisch, correctierondes, contentpromotie na publicatie.
Longread of white paper Thought leadership en nieuwsbriefinschrijvingen. Lezer naar de volgende stap in de customer journey brengen. Insteek, doelgroep, toon, input, outlines Afstemmen insteek tot outlines. Input bepalen. Correctierondes. Contentpromotie na publicatie.

Helaas staat SEO (zoekmachineoptimalisatie (lees hier meer over SEO) bij veel bedrijven nog gelijk aan slechte kwaliteit, want ze willen de kosten graag laag houden. De nadruk ligt dan op SEO ratings (Domain authority & page authority, trust flow & citation flow), spamscore en relevantie. Maar Google ziet liever dat je de lezer centraal stelt: informatief, diepgaand en ook geoptimaliseerd om door Google goed te worden geïndexeerd. Bedenk goed: als slechte teksten toch goed voor Google werken, dan is de vraag voor hoe lang nog zo zal zijn. Goede teksten werken altijd voor je klanten, de vraag is alleen hoe je die onder hun aandacht brengt.

5.1 SEO-influencers en content-platforms: teksten op externe sites in bulk

Voor een SEO-blog op een externe site heb je als adverteerder tegenwoordig veel opties. Zo kun je kiezen voor speciale content- en SEO-influencer-platforms die jouw merk verbinden met diverse publishers. Je maakt een campagne aan met briefing, doelgroep, budget en wensen. Deze wordt op basis van criteria aangeboden aan publishers met één of meerdere websites en die kunnen reageren met een aanbod of pitch. Jij kiest wat het beste bij je past: sites met goede SEO-ratings of blogs met bereik in jouw doelgroep. Mogelijkheden variëren van links in bestaande artikelen, doorplaatsing van aangeleverde artikelen, het schrijven van nieuwe artikelen, product reviews en advertorials.  (Lees hier over branded content en de verschillen met contentmarketing en native advertising).

Dit zijn de grootste platforms in Nederland nu: Linkpizza, Hulc, BlogBrains, ALLthewayUP, Join.Marketing en Juulr.

5.2 De ghostwriter

ghost writer

Soms kies je als B2B-adverteerder voor een ghostwriter: iemand die jouw verhaal scherp opschrijft dat onder jouw eigen naam wordt gepubliceerd. Bloeise doet dit o.a. voor Emerce. Dit levert direct groot bereik op en ondersteunt met naamsbekendheid, thought leadership en branding. Daarnaast zijn er vaak allerlei conversie-opties voor het creëren van leads. De ideale werkwijze voor het inschakelen van een ghostwriter is als volgt:

  1. Voorbereiding. Via de mail krijgt de ghostwriter ter voorbereiding een idee voor de content met de belangrijkste kernboodschappen. Hiermee bereid de ghostwriter een aantal interviewvragen voor.
  2. Telefonisch gesprek. Het interview is efficiënter om telefonisch te doen. Als de ghostwriter het gesprek opneemt, moet hij of zij dit melden volgens de AVG. Een interview varieert van 20 minuten voor een bestaande werkrelatie tot 45 a 60 minuten voor een nieuwe samenwerking.
  3. Eerste versie. De ghostwriter schrijft een eerste versie en legt die voor aan de redactie. De content moet immers aansluiten bij de lezersdoelgroep.
  4. Profiel. In de tussentijd lever je als adverteerder een bio met profielfoto en social links aan bij de redacteur voor het profiel waaronder het artikel geplaatst wordt.
  5. Tweede versie. Na een of meerdere correctierondes met de redactie krijg je als klant de content (eindelijk) te zien. Check alle feiten, laat alle betrokken mensen hiernaar kijken en verzamel je feedback.
  6. Publicatie. De redactie geeft een laatste blik op de nieuwe versie en publiceert vervolgens onder jouw profiel en bedrijfsnaam op de website. Je kunt deze zelf vervolgens actief promoten via social, en afhankelijk van je afspraken, ook op je eigen site publiceren en via eigen kanalen promoten.

6. De content coördinator: zo organiseer je de boel

Iemand in jouw bedrijf zorgt ervoor dat de website wordt aangepast, nieuws de deur uitgaat, er leuke berichten op social media worden geplaatst en dat er content wordt gemaakt. Dat is de content coördinator, die verantwoordelijk is voor de contentstrategie, de contentplanning, de contentproductie en de contentpromotie. Dit kan dus een contentmarketeer zijn, maar in de praktijk is dit vaak een allround marketing-medewerker. Deze content coördinator persoon zorgt voor:

  • Een continue stroom aan insteken voor nieuwe content. Gedacht vanuit de customer journey via regelmatig overleg met de mensen onder wiens naam de artikelen verschijnen. Je kunt ook afspraken met je schrijver maken dat deze de voorstellen doet. Daarnaast kun je ook een content-audit doen: kijken welke content je kunt hergebruiken.
  • Mensen intern informeren. Over nieuwe blogs die ze kunnen pushen op hun eigen social media, over interviews die nodig zijn en over de resultaten van al die inspanningen.
  • Feedback verzamelen. Zelden gaat slechts één persoon over de content. Je wilt niet dat alle feedback in verschillende mailtjes, WhatsApp-berichtjes of telefoontjes naar de schrijver gaat. Want hoe moet die daaruit nou kiezen als het tegenstrijdige feedback is? Of onduidelijk? Verzamel de feedback en breng het als één geheel. Krijg je maar geen feedback van die ene druk-druk-druk-collega? Geef aan wat er gebeurt als die persoon niet reageert (publicatie) of escaleer het zodat er wordt gesproken over prioriteiten.
  • Content publiceren. Het blog SEO-technisch goed op de site zetten mét afbeeldingen, meta-description, interne links, de tweet en Facebookpost bedenken, collega’s vragen om het te delen, doorzetten in de nieuwsbrief en eventueel op de website ernaar verwijzen. Allemaal volgens een vast publicatieschema: de contentplanning.
  • Evalueren in effect, product en proces. Wat ging er goed en wat kan er beter. Heeft het geholpen bij je doelstellingen? Zag het er goed uit? Hoe verliep het proces en hoe zou je dat willen zien? Het doel bij evalueren is niet het genereren van papierwerk, maar het in kaart brengen van de verbeterpunten.

6.1 Content publiceren – checklijst

Er kunnen nogal wat zaken misgaan bij het live zetten van content. Maak daarom een checklijst en doorloop die gewoon trouw als content coördinator:

  • Is de content betaald? Zonder betaling heb je doorgaans nog niet het gebruiksrecht van de geschreven teksten. Uit coulance doen schrijvers daar niet moeilijk over, maar bij een eerste opdracht of een mogelijk kortstondige werkrelatie, kan dit zeker een punt worden.
  • SEO. Verwerk eventueel de gewenste zoekwoorden in de content: titel, slug, headers (H1, H2 en H3), alt image en bestandsnaam afbeelding, tags en categorieën (alleen die je echt gebruikt), meta-description, tekst. Zorg ook voor niet-concurrerende autoriteitslink (zoals Wikipedia) en een interne link. Lees hier onze SEO-checklist met 10 punten.
  • Verrijk de tekst. Natuurlijk plaats je een headerfoto bij een blog. Maar je kunt ook op YouTube een passend filmpje vinden (goed voor de time on page), een bijpassende infographic, pull quotes en meer afbeeldingen (met alt-image). Heb je een visual designer in huis? Laat die de hoofdafbeelding kiezen, dat maakt echt een positief verschil.
  • Op wiens naam. Plaats je de content op naam, zorg dan voor een passende auteursprofiel met foto en social links. Deze persoon wil vooraf weten wanneer zijn of haar content wordt geplaatst.
  • Fetch as Google. Zet je de content ook elders online als gastblog, op WordPress of Medium? Plaats je content dan eerst op je eigen site, en gebruik de functie fetch as Google zodat Google weet: jouw website was de eerste en dáár moet al het organisch verkeer heen. Deze functie werkt nu als volgt: ga naar Google Search Console en plak de URL bovenin de zoekbalk. Volg de instructies om het blog direct te laten indexeren.

7. Content promotie

Contentpromotie

Content kost geld, dus daar wil je natuurlijk maximaal resultaat uithalen. Dat begint met het bereiken van zoveel mogelijk mensen uit je doelgroep. Je kunt content op een aantal manieren promoten:

Kanaal

Doel

Actiepunten

SEO

Je wilt dat de content scoort in Google.
  • Bouw interne links naar je content: vanuit andere blogs, pagina’s en eventueel het footermenu.
  • Kijk na enige tijd in Google Search Console op welke zoekwoorden je content scoort, en pas eventueel je content hier op aan. Titel en meta-description verbeteren zorgt voor hogere click-through-ratio, wat weer voor betere zoekresultaten zorgt.
  • Bouw externe links naar je content, bijvoorbeeld door links in te kopen.

Eigen kanalen

Je wilt de content onder aandacht brengen via je bestaande bereik.
  • Zet de content door op social media, eventueel meerdere keren met verschillende insteken.
  • Wijs via banners en interne teksten op je website op de nieuwe content.
  • Zorg voor een RSS-feed voor je nieuws zodat andere sites direct je nieuws kunnen overnemen.
  • Zorg voor automatische gerelateerde blogs onder je blogs.
  • Zet de content door via je nieuwsbrief.
  • Collega geïnterviewd? Laat weten dat er een artikel onder zijn/haar naam online staat, dan kan die het delen op social.
  • Kijk eventueel hoe je de content (na aanpassing) kan printen voor mailings, flyers en drukwerk. Let wel op de rechten.

Betaalde kanalen

Je wilt de content onder de aandacht brengen van je doelgroep.
  • Betaal voor promotie via social media en SEA.
  • Zet je content door als branded content op een externe site.

8. Van content naar conversie – zes tips

Conversie en content

Met bovenstaande actiepunten zorg je voor meer bereik en branding. Maar uiteindelijk moet de schoorsteen gewoon roken: je wilt ook meer conversie. Gebruik de volgende zes conversietips:

  1. Call-to-action (CTA). Dit is de vervolgactie in je content waarmee de lezer naar de volgende stap in zijn customer journey gaat. Deze moet helder zijn zonder onnodige afleiding van banners of links die niet ter zaken doen. Daarnaast moet deze ook de lezer aanspreken en iets beloven. Een CTA kan zijn: een productpagina, een productvergelijking, een beoordeling, een download, nieuwsbriefinschrijving, contactformulier of telefoonnummer. Leidt de CTA naar andere content, dan moet ook daar weer een nieuwe CTA zijn die de lezer verder kan brengen.
  2. Optimaliseer je CTA. Plaats deze meerdere malen door je content heen, niet alleen onderaan want niet iedereen leest tot het einde. Er zijn verschillende tools waarmee je kunt meten hoe je doelgroep jouw website-content ervaart, zoals Hotjar bijvoorbeeld.
  3. Onderzoek de samenhang. Doorgaans heeft een klant op meerdere punten contact voordat hij of zij overgaat tot aankoop. Dat kan via verschillende kanalen en content zijn. Met Google Analytics kun je deze inzichten creëren: pagina’s hiervoor en hierna bekeken, invloed van kanalen zoals social media en SEA, het pad over verschillende kanalen naar de gemeten conversies.
  4. Remarketing. Zet je in op betaalde media, dan heeft Facebook de Facebookpixel en gebruikt Google remarketing. Hiermee kun je bezoekers van een specifieke pagina, zoals een productpagina via bannering op andere sites weer terugbrengen naar jouw site. Inderdaad, die rode schoenen van Zalando die niet meer in jouw maat waren. Let dus op dat men zich gemakkelijk en snel kan afmelden. Dat voortkomt je vervelende reviews.
  5. Vraag om een telefoonnummer. In ruil voor een download wordt typisch een e-mailadres gevraagd. Je kan ook vragen om een telefoonnummer (niet verplicht) en toelichten dat bij invullen van het telefoonnummer je na zal bellen. Ieder gegeven telefoonnummer komt dan van iemand die jouw wil spreken.
  6. Pop up. De meeste pop ups zijn gewoon irritant. Maar je kunt het ook slim aanpakken: laat de pop up niet indringend in beeld verschijnen, bijvoorbeeld in een leeg vlak naast de tekst. Houd rekening met de tijd op de pagina (ga voor bovengemiddeld) en de hoeveelheid tekst die is gelezen. Zit iemand halverwege een longread van 2500 woorden, dan zal de interesse zeker geprikkeld zijn. De pop up kun je gebruiken voor chat of een CTA zoals een download. Hier lees je hoe je dat slim (en gratis) inricht met Mailmunch.

Ook de content die je nu leest moet natuurlijk iets opleveren. Daarom heb je ook de optie om dit naslagwerk voor contentmarketing in een PDF te ontvangen (als nieuwsbrieflezer) en vind je hieronder ons commercieel aanbod.

9. Introductieaanbod

Aan de slag met contentmarketing en op zoek naar een bureau voor contentcreatie? Bloeise biedt kwalitatieve teksten met een team van gespecialiseerde tekstschrijvers die gaan voor kwaliteit en impact. Probeer ons introductieaanbod voor € 250 en ervaar wat kwalitatieve content voor jouw bedrijf doet.

 

Blogartikel

+ Intakegesprek over jouw bedrijf, doelstellingen, strategie en de rol van content.

+ Interview door één van onze freelance tekstschrijvers die optimaal past bij jouw bedrijf.

+ Kwalitatief hoogwaardig artikel a 800 woorden, inclusief research, zoekwoordonderzoek en twee correctierondes.

Zie onze Algemene voorwaarden. Lees verder over Bloeise.

Introductieprijs: € 250 excl. Btw

Neem contact op of plan direct een telefonische afspraak.

Met dit aanbod maak je kennis met onze blogservice: maandelijkse of wekelijkse blogteksten. In een telefonisch gesprek leg ik je graag onze mogelijkheden uit. Na afname van een eerste blogartikel krijg je een aanbod op maat.

B2B_blogger_Thomas_Lapperre_Bloeise

Thomas Lapperre
Bloeise

Alle rechten gereserveerd. Bloeise. 

DOWNLOAD Contentmarketing de baas

Alles voor de content coordinator om succesvol contentmarketing op te zetten

Contentmarketing de baas

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.