De rol van HR binnen onboardingtrajecten

brand
Onboarding programma

De rol van HR binnen onboardingtrajecten

Waar het precies is misgegaan, weten we niet. Maar een personeelschef heet tegenwoordig een human resource manager. Het inwerken van een nieuwe medewerker heet onboarden. En de loopbaan van iemand binnen een bedrijf heet een employee journey. Het zijn allemaal internationale termen geworden, maar het kunstje blijft natuurlijk hetzelfde. Als ondernemer wil je ervoor zorgen dat je personeel zich thuis voelt bij jouw bedrijf. Je wilt dat ze als het ware in volle bloei komen te staan, zodat ze kunnen excelleren. Dat is goed voor de bedrijfscultuur, goed voor de klant en goed voor de omzet.

Onboarding krijgt vaak onvoldoende aandacht

onboarding en de rol van HR

Probeer je als ondernemer eens te verplaatsen in de positie van een nieuwe medewerker. Veel dingen zijn onbekend en je moet je weg zien te vinden in de nieuwe situatie. Je zult je bepaalde vaardigheden eigen moeten maken en bepaalde protocollen moeten naleven. Hoe fijn is het dan als er iemand is die je goed begeleidt en bij wie je terecht kunt met je vragen. In veel bedrijfssituaties zien we dat het traject van onboarding onvoldoende aandacht krijgt. Soms wordt een ervaren collega gevraagd om de nieuweling op sleeptouw te nemen. Op zich niets mis mee, maar als je vanuit de afdeling HR geen duidelijke lijnen uitstippelt, mis je net dat stukje binding met de nieuwe collega.

Snel naar resultaat

Die nieuwe collega wil zo snel mogelijk datgene doen waarin hij goed is. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat dit ook snel gaat gebeuren. Doe je dat niet, dan kan iemand snel de moed verliezen of het gevoel hebben te verdrinken in onduidelijkheden. Een onboarding programma kan ervoor zorgen dat de nieuwkomer de juiste kennis opdoet en tegelijk ook snel aan de slag kan gaan. Eerst hele dossiers met informatie door moeten werken is vaak geen plezierige start. Een permanente vorm van evaluatie is dat wel.

Werknemers zijn je grootste kapitaal

Werknemers waarderen

Je investeert in nieuw personeel en in het begeleiden ervan, in de hoop dat iemand lang voor je zal blijven werken. Immers, een ervaren, goed gemotiveerde kracht is goud waard. Dat weten ze ook bij TinQwise. Dit bedrijf heeft zich erin gespecialiseerd om het traject van onboarding voor bedrijven te verzorgen. Het uitgangspunt daarbij is dat iedereen het in zich heeft om te groeien. De emotie, die mensen ervaren wanneer ze ergens komen werken, is waarop steeds gefocust wordt.

De drijvende kracht achter bedrijfssucces

Onboarding is één, bedrijfscultuur is twee.  Het is niet alleen een hip woord, maar zelfs de ziel van een organisatie, de verf die de muren van je bedrijf kleurt en de lijm die je team samenhoudt. Poëtisch? Het maakt of kraakt je organisatie. Wat je doet en hoe je dat doet, telt meer dan wat je zegt. Bedrijfscultuur is een mix van gedeelde waarden, normen, en tradities die de unieke smaak van een organisatie vormen. Als je cultuur als een heldere ster aan de hemel staat en actief wordt gedeeld, fungeert het als een kompas voor elk teamlid. Het stimuleert samenwerking, passie en dat gevoel van “wij horen hier samen.” Zover de lofzang op bedrijfscultuur. De vraag is natuurlijk:

Hoe brengen we die bedrijfscultuur over tijdens onboarding?

Het is niet genoeg om erover te praten; het moet de kern raken van de gehele onboarding. Als een nieuwe collega de deuren van het bedrijf binnentreedt, moet die niet alleen de regels leren, maar ook de soul van de bedrijfscultuur vereenzelvigen. Het is als het ontdekken van een nieuwe stad; niet enkel de straten doorkruisen, maar ook de sfeer, de gewoonten, de vibe van de plek begrijpen. Go local, baby! Een doordachte onboarding, doordrenkt met de bedrijfscultuur, zorgt ervoor dat de nieuwkomer niet alleen weet wat er van hen verwacht wordt, maar ook waarom dat er toe doet. Dit zorgt niet alleen voor een snelle integratie, maar ook voor een diepere betrokkenheid en loyaliteit. Dat s de waarom. Nu de hoe:

  1. Welkomstpakket met cultuur snacks: Lever een welkomstpakket met leuke goodies die de bedrijfscultuur weerspiegelen, zoals een bedrijfsmok, stickers of een mini-missie en visie kaart.
  2. Buddy-systeem. Koppel nieuwe medewerkers aan een ‘cultuurmaatje’ – een ervaren teamlid dat de ins en outs van de bedrijfscultuur kan delen en vragen kan beantwoorden.
  3. Vertel verhalen. Organiseer een informele sessie waarin teamleden hun persoonlijke verhalen delen over hoe ze de bedrijfscultuur hebben ervaren, waardoor het meer tot leven komt.
  4. Cultuurquiz. Speel een leuke quiz tijdens de onboarding, waarin nieuwelingen de bedrijfscultuurfeiten kunnen leren en meteen betrokken raken. Bijvoorbeeld aan het eind van de week.
  5. Laat alles zien. Neem nieuwkomers mee op een informele rondleiding door het kantoor en benadruk plekken of tradities die de bedrijfscultuur belichamen.
  6. Peil de cultuur.  Integreer regelmatige check-ins in het onboarding proces om te peilen hoe goed de nieuwe medewerker zich verbonden voelt met de bedrijfscultuur en eventuele vragen te beantwoorden.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *