Wat doet een content marketeer eigenlijk?

Man met hand in het haar voor een laptop, met camera en filmmateriaal op de tafel

Wie denkt dat een content marketeer zich voornamelijk focust op het schrijven van teksten, heeft het mis. Contentmarketing omvat alle content: naast tekst ook beeld zoals fotografie en video. En terwijl de nadruk in marketing nu ligt op online, ben je als content marketeer ook verantwoordelijk voor alle offline marketingmiddelen. Zoals: brochures, flyers, posters en productbladen. Als content marketeer zorg je niet alleen voor contentproductie, maar ook voor de contentstrategie en contentpromotie. Want al die content moet natuurlijk wel iets opleveren. In dit artikel vertellen we je meer over het werk van een content marketeer. Ook gaan we in op redenen om een content marketeer aan je team toe te voegen.

Wat is een content marketeer?

Een content marketeer (of contentmarketeer) gebruikt content om zijn product of dienst in de markt te zetten. Met content wordt de klant geïnformeerd, aangetrokken en verleid. De contentmarketeer brengt de informatiebehoefte per stap in de customer journey in kaart en zorgt voor de creatie en promotie van content. Daarvoor begrijpt en kent hij taal en beeldtaal, beheerst hij de inzet van verschillende kanalen en is hij bovendien in staat om de resultaten te analyseren en hierop bij te sturen. Contentmarketing wordt vaak bij B2B ingezet omdat hier trajecten typisch langdurig zijn en er een grote informatiebehoefte is.

Als marketeer heb je altijd teveel werk en te weinig tijd. Je moet daarom efficiënt werken: met je beperkte tijd én budget het maximale effect sorteren. Je hoofddoel is de promotie van je bedrijf, product of dienst. In de praktijk betekent dat je je bezig zal houden met pr, marketingcommunicatie, corporate communicatie en online marketing. Soms gaat het om marketing qualified leads aanmaken voor het verkoopteam, dan om downloads van de productsheets en andere keren om awareness en branding creëren.

Werkdag van een content marketeer

De werkdag van een content marketeer kan iedere keer anders zijn. De ene dag zoekt de content marketeer naar leuke onderwerpen om de contentkalender te vullen, dan overlegt hij de resultaten met de marketing manager en de afdeling verkoop.  Vaak valt social media ook onder het domein van de content marketeer. Taken zijn het laten groeien van volgers, de reacties van volgers monitoren en adverteren.

Voor het creëren van bereik, is er een spanningsveld tussen interactie en adverteren. Interactie in de vorm van reacties, deelacties en likes, zorgen voor een groter bereik. Niet alleen omdat de volgers van je volgers dat kunnen zien, maar ook omdat Facebook, LinkedIn en nu ook Twitter via een algoritme bepalen welke berichten relevant zijn. Daarvoor kijken ze vooral naar interactie: een bericht met veel reacties en likes zal interessanter zijn voor andere mensen. Het creëren van die interactie is een aparte skillset, net als het efficiënt kunnen inzetten van advertenties.

Skills die je als content marketeer moet hebben

Een content marketeer beheerst niet alleen de Nederlandse taal, maar heeftook een creatieve manier van denken en een groot inlevingsvermogen. Wat wil de klant weten voordat hij tot een koop overgaat? Welke vragen moet je eerst beantwoorden? Waar zal hij wél op reageren? Op welke manier voelt een klant zich begrepen?

In kleinere organisaties zorgt een content marketeer vaak zelf voor de creatie van nieuwe afbeeldingen, video’s en teksten. Bij grotere partijen heeft men hier een breder team voor. Een deel van dit team houdt zich bezig met sociale media, een ander deel met teksten, afbeeldingen en video’s, en voor Adwords en Facebook ads is weer een ander team actief. Zo worden alle aspecten van content marketing geoptimaliseerd.

Opleidingen tot content marketeer 

De inzet van tekst en beeld voor marketing is zo oud als de weg naar Rome (daar stonden al reclamebordjes op namelijk!) De eerste content marketeers van nu waren gewoon marketeers of online marketeers, die anders naar content leerden kijken. De ontwikkeling van het customer journey model zorgde ervoor dat men content gerichter in ging zetten.

Het werk van een content marketeer verandert voortdurend. Dat komt vooral doordat het vak online marketing continu ontwikkeld: de komst van nieuwe sociale media, nieuwe richtlijnen van Google en bovenal: ander consumentengedrag. Tijdens je werk als content marketeer zal je voortdurend op zoek moeten gaan naar nieuwe trends en technieken. Niet voor niets wordt veel van de kennis die content marketeers hebben opgedaan in de praktijk. Momenteel zijn er diverse opleidingen en cursussen voorhanden voor content marketing, en wordt het ook als aanvulling aangeboden bij opleidingen richting marketing, communicatie, design, etc. Vanuit jouw eigen uitgangspunt kun jij het vak van contentmarketing uitvoeren en wellicht, zelfs een nieuwe kant op sturen. Want uiteindelijk gaat het maar om één ding: dat je jouw klanten informeert, aantrekt en overtuigd. Hoe jij dat doet voor jouw markt, is geheel aan jou.


 

    Eigenaar Bloeise en blogger voor Dutchcowboys en Emerce.

    Geef je reactie:

    Loading Facebook Comments ...