Het verlaten winkelwagentje: tips, voorbeelden en strategieën
Het grootste gedeelte van het marketingbudget van webshops vloeit richting het aantrekken van nieuwe klanten. De meeste mensen moeten de naam van je onderneming of producten minstens vijf keer zien voor ze geneigd zijn om je website te bezoeken. Helaas raken de meeste webshops een groot gedeelte van deze potentiële klanten op het laatste moment weer kwijt. Uit onderzoek blijkt dat zestig tot tachtig procent van de bezoekers van een webshop de pagina verlaat voor ze de producten in hun winkelwagentje afrekenen. Dit wordt ook wel ‘het verlaten winkelwagentje’ genoemd binnen de eCommerce.
Tips om je verlaten winkelwagentjes om te zetten in extra omzet
In dit artikel gaan we verder in op het fenomeen van de verlaten winkelwagentjes. De mensen die hun producten toch niet afrekenen waren immers wel mooi op je website. Als je de juiste strategieën hanteert dan kun je een behoorlijk percentage van deze bezoekers omzetten in een uiteindelijke sale. De eerste stap in dit proces is het installeren van een programma dat het gebruik van je website analyseert. Google Analytics helpt je bijvoorbeeld om het aantal unieke pageviews van je afrekenpagina te vergelijken met het aantal unieke pageviews van je webshop. Zo kom je er achter hoeveel mensen daadwerkelijk je site verlaten zonder de gekozen producten af te rekenen.
Meest genoemde redenen voor het verlaten van een winkelwagentje
Wanneer webshopbezoekers worden gevraagd waarom ze de gekozen producten niet kopen komen ze vaak met één van deze antwoorden: ‘Ik wist nog niet precies wat ik wou.’ ‘Ik vond de prijs niet transparant genoeg of wilde deze nog vergelijken met het aanbod van een concurrent.’ ‘De verzendkosten waren te hoog.’ ‘Het product was niet voorradig.’ ‘Ik moest eerst een profiel aanmaken en had daar geen zin in.’ ‘Het betaalproces functioneerde niet.’ ‘Ik wilde het product in het echt bekijken.’
Voorkom verlaten winkelwagentjes
Je kunt het verlaten van winkelwagentjes dus voorkomen door te zorgen dat de bovengenoemde redenen niet opgaan. Hiervan kun je je verzekeren door een aantal dingen te regelen omtrent je webshop. Het helpt bijvoorbeeld enorm als je zorgt dat je webshop mobielvriendelijk is en dat mensen vanaf hun smartphone zonder problemen en op verschillende manieren kunnen betalen. Niet iedereen is bijvoorbeeld bereid om hun creditcard geregeld te gebruiken. De mogelijkheid voor overschrijvingen via de bank en IDEAL kunnen helpen om dit probleem op te lossen.
Duidelijke informatie en gebruiksgemak
Mensen vinden het overzichtelijker als ze van tevoren al duidelijke informatie hebben. Benoem de bezorgtijden en verzendkosten – of maak de verzending gratis. Je kunt ook verschillende opties weergeven en een snelle bezorging mogelijk maken voor extra kosten. Daarnaast kun je duidelijk benoemen uit hoeveel stappen het proces bestaat. Zorg dat het makkelijk lijkt en is. Veel mensen zullen makkelijker hun koop doorzetten als het aanmaken van een klantaccount niet verplicht is, of super simpel.
Zet verlaten winkelwagentjes om in toekomstige sales
Je kunt een webshop zo opzetten dat je de mogelijkheid hebt om je klanten eraan te herinneren dat er nog iets in hun winkelwagentje ligt. Daarvoor kun je e-mail, je website en retargeting apps gebruiken. Elke vorm heeft zijn eigen voor- en nadelen.
Steeds meer bedrijven gebruiken e-mail als het belangrijkste kanaal om klanten te binden en contact te onderhouden. Als je dit medium wilt gebruiken dan moet je wel zorgen dat je zo vroeg mogelijk het e-mailadres van de bezoekers van je website krijgt. Dat kun je doen door klanten een profiel aan te laten maken. Wanneer klanten dan iets bekijken maar het niet afrekenen dan wordt er een geautomatiseerde e-mail naar hen gestuurd om hen eraan te herinneren dat er nog producten in hun winkelwagentje liggen. Zo gauw je hun e-mail hebt kun je hen vervolgens onderdeel maken van een e-mail drip campaign.
Display banners gebruiken op je website
Je kunt ook via je website in de gaten houden welke klanten de producten in hun winkelwagentje laten liggen. Google Adworks helpt je om een lijst aan te maken met de profielen van mensen die het aankoopproces niet afmaken. Deze mensen worden vervolgens met behulp van display banners herinnerd aan hun product. Daarbij is het belangrijk om het design en de manier van communiceren van je onderneming constant te houden. Daardoor weten mensen direct waar het om gaat.
Remarketing apps
Retargeting apps zoals Abandoned Cart kunnen je helpen om toch contact te houden met mensen die je producten op het laatste moment laten liggen. Deze apps zorgen ervoor dat je deze klanten na het bezoek aan je website nog kunt bereiken met aanbiedingen en campagnes. Dit proces kan geheel automatisch gebeuren. Je kunt deze apps combineren met analytics software die de bezoekers segmenteren op basis van hun gedrag en de relatie met je bedrijf.
Voor- en nadelen van remarketing
Mensen bezoeken je website en krijgen vervolgens automatisch een aantal speciaal opgestelde e-mails. De inhoud van deze mails is gebaseerd op wat ze bestellen of interessant vinden, of ze nieuwe of bestaande klanten zijn en hoeveel omzet ze kunnen genereren. Deze mails herinneren hen aan je onderneming en de voordelen die je hen kunt bieden. Het is belangrijk om standaard een AVG Toestemming voor remarketing / e-mail te vragen aan de bezoekers van je website – dat kan via het cookieformulier.
Reacties