Hoe nu verder op Facebook als bedrijf?

brand

Het einde van Facebook

Ooit begonnen als een smoelenboek voor studenten en nu een belangrijk marketingmiddel voor alle grote bedrijven die zich richten op consumenten. Recente berichten zoals Fan penetration on Facebook decreased by 42% since August en Facebook Admits: Expect Organic Reach for Pages to Continue Declining en Nederlandse jongeren keren Facebook massaal de rug toe wijzen op een grote terugval in het natuurlijk bereik van Facebookpagina’s.

Daarintegen groeit het bereik dat je krijgt door virale content en fan-interactie, volgens het eerste bericht. Het tweede bericht stemt minder positief: als je niet betaalt voor Facebook Ads zal maar 1 a 2% van je fanbase je berichten zien. Somber nieuws dus voor bedrijfspagina’s. Hoe nu verder op Facebook als bedrijf?

Facebook verslaving

Je kunt officieel verslaafd zijn aan Facebook .

Eerst even wat Facebookcijfers

Het is een social media site zoals ooit Myspace en Hyves dat waren. Het aantal dagelijkse actieve gebruikers in Nederland is 6,1 miljoen, volgens Marketingfacts. In 2012 zaten we dagelijks 24 minuten aan social media, (volgens het SPOT tijdsbestedingsonderzoek) waarvan 62% op Facebook (een kwartier). Dat is gemiddeld voor alle Nederlanders, ook die zonder Facebookprofiel.

Facebook als platform heeft dus een enorm bereik. De binding die we ermee hebben, is sociaal omdat we er contacten en relaties mee onderhouden. Daardoor heeft het eerder de sfeer van een huiskamer dan van een kantoor. De aanwezige bedrijven profileren zich er vooral, doen soms acties, informeren over hun diensten en producten en verder zijn er maar weinig bedrijf die omzet direct 1 op 1 kunnen koppelen aan hun Facebookprofiel.

Weet je nog vroeger?

Met je Facebookpagina bereikte je al je fans standaard. Als gebruiker zag je het als iemand een pagina leuk vond. Er waren nog niet zoveel bedrijven actief. Facebook was een gratis extra communicatiekanaal voor je bedrijf. Like en winacties kwamen weinig voor. Ach ja, toen was gelukkig nog heel gewoon.

Facebook is ingeburgerd.

Facebook is ingeburgerd.

Een like is minder waard geworden

In de tussentijd is onze aandacht een schaars goed geworden. Facebook is ingeburgerd. We horen meer over nieuwe platforms (Google+, Tumblr, Instagram, Snapchat, Vine… etcetera). Een like is minder waard geworden: je liked uit beleefdheid de hobbyclub van je nichtje of de bedrijfspagina van je kapper. Maar je verwacht niet per se dat het je timeline gaat beïnvloeden. Daar is het al druk zat. Facebook wil jou zoveel mogelijk relevante berichten tonen. Die je leuk gaat vinden. En interactie mee hebt. Want jouw aandacht is geld waard.

Aandacht? Iemand?

Reclameboodschappen en ook advertorials krijgen steeds minder reacties. We leven in een communicatietijdperk waar volgens Google topman Eric Schmidt iedere 2 dagen net zoveel informatie wordt gemaakt als van het begin van de samenleving tot 2003. Waar je vroeger met adverteren op 1 tv-kanaal de hele Nederlandse bevolking bereikte, zul je voor dat zelfde bereik heel wat dieper in de buidel moeten tasten. Kwantiteit werkt niet meer zo goed. Personalisatie en kwaliteit wel:de relevantie per persoon.

Hoe nu verder op Facebook?

De inzet van social media is zoals bij ieder middel, een overweging tussen baten en lasten. Wil je hetzelfde bereik houden als je eerder had, dan moet je bijsturen. Dat betekent investeren, en dat kan een zure appel zijn voor bedrijven die al geïnvesteerd hadden in het verkrijgen van likes.

Facebook ads

Met Facebook ads koop je het organische bereik terug dat je ooit had met je bedrijfspagina. Aan de andere kant: doordat het geld kost, wordt er een barriëre gezet tussen betalende bedrijven en niet betalende bedrijven. En dan valt je boodschap weer meer op. Maar ook hier zal gelden: kwalitatieve content wint het van niet kwalitatieve content.

Facebook Relevantie

Hoe ga je voorbij die like?

5 tips voor meer relevantie

Hoe krijg je meer viraal bereik? Je moet belangrijker worden voor je publiek om op te vallen. Consumenten willen zich maar met een beperkt aantal merken verbinden. Hoe maak je van jouw Facebookpagina een kanaal dat waardevoller is voor je publiek? 5 tips in de vorm van vragen: als bedrijf zul je namelijk zélf de overwegingen moeten maken en je eigen antwoorden vinden.

1. Passie

Welke passie heb je gemeen met je doelgroep? Welke “shared purpose” verbind jullie? Hoe ziet jullie gedeelde visie op de wereld eruit?

2. Inspirerend verhaal

Wat is jouw verhaal? In welke context staat jouw bedrijf? Hoe inspireer je jouw publiek? Stel je 2 fans van je bedrijfspagina voor die heel enthousiast praten naar aanleiding van jouw Facebookpost… waar hebben ze het over?

3. Stop met verkopen

Op welke manieren kun je verkopen zonder hard te verkopen? Hoe beïnvloed je het beslissingsproces van je klanten? Op basis waarvan kopen je klanten nu precies?

4. Toegevoegde waarde

Wat is jouw toegevoegde waarde? Hoe maak je die klantrelatie waardevoller? Hoe maak je van jouw product of dienst een goede tip die vrienden graag met elkaar delen?

5. Klantinformatie

Wat weet je van je klanten? Wat is het profiel? Hoe ziet de customer journey eruit? Wat werkt wel en wat niet?

Succesvol op Facebook zijn wordt meer een meer een kunst… en vooral hard werken. Voor kleine bedrijven en de hobbyclub van je nichtje, met minder tijd en geld voor handen, zal Facebook minder snel het aangewezen communicatiemiddel gaan worden. Een e-mail nieuwsbrief, alternatieve platforms, of gewoon weer papier zijn volgens mij dan de overwegingen.

Lees ook Interactie op Facebook: 13 invalshoeken voor nieuwe ideeën om interactie op Facebook te verhogen en daarmee meer bereik te krijgen.

Bron cartoon: Tomfishburne.com

DOWNLOAD Facebook voor bedrijven checklist

Alles om snel en effectief je Facebookpagina goed live te zetten

Facebook voor bedrijven facebookpagina checklist

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.