Adverteren op Facebook: Stap voor stap starten

Je bent overtuigd van de toegevoegde waarde van adverteren op Facebook en je weet wat de kosten zijn van adverteren op Facebook. Dan is het nu tijd om ook daadwerkelijk te starten met het maken van een advertentie! Hier volgt een stap voor stap uitleg voor het beginnen met Facebook Ads. Aan het einde moet je van Facebook een betalingsmethode (iDEAL, Creditcard, PayPal of Facebookbon) wil toevoegen: je kan je advertentie niet opslaan voor later.
Let op! Veel screenshots dus veel scrollwerk! Ik geef toelichting per stap maar geen volledige uitwerking. Wil je een uitwerking van iets? Stuur me een berichtje en het gaat op de lijst! Eerstvolgende op de planning is ‘De Ideale Facebook Advertentie’. Goed, nu aan de slag met je eerste Faebookadvertentie:
Dat kan via het menu bovenin:
Je komt op een overzichtspagina met allerlei informatie over de stappen:
Rechts een menu met ‘Hoe het werkt’ en ‘Meestgestelde vragen’. Beide pagina’s geven uitleg én de groene knop om een advertentie te maken. Klik op de groene knop ‘een advertentie maken’.
Vervolgens maakt Facebook een adverteerdersaccount aan, en checkt de Facebookpagina’s die gekoppeld zijn aan je Facebookprofiel:
Waarvoor zet je Facebook Ads in? Facebook geeft vele opties, die neerkomen op verkeer naar je website, verkeer naar je Facebookpagina, verkeer naar je app, interactie op Facebook. Zie per punt de toelichting:
Lees de Facebook-help over advertentiedoelstellingen.
“Je advertenties worden automatisch geoptimaliseerd om te worden getoond aan mensen in je doelgroep waarbij de kans het grootst is dat ze je helpen je doelstelling te bereiken. Als je bijvoorbeeld reclame maakt voor een app en je doelstelling is om meer downloads te verkrijgen, worden je advertenties ingesteld om te worden getoond aan mensen in je doelgroep waarbij de kans het grootst is dat ze je app installeren.”
Begint natuurlijk met de vraag: joh, welke site dan? Geef een site op (kan zonder http://) en Facebook springt naar een volgende pagina.
Verwarren mijn titels je in vergelijking met wat Facebook als pagina toont? Facebook noemt dit nog steeds ‘Stap 1: maak je campagne’ en ‘Kies een doelstelling voor je campagne’, maar als je hebt opgelet, dan zie je dat we die stappen al doorlopen hebben. Je kan nog je Campagne naam aanpassen; Facebook heeft hier van gemaakt ‘site + doelstelling’, op zich wel een praktische campagnenaam zou ik zeggen. De stap nu is het invoeren van je accountgegevens:
Accountgegevens zijn niet zo heel spannend. Je leest dit artikel in het Nederlands, en we hebben hier de Euro met tijdzone Amsterdam. Geavanceerde opties is alleen de naam van je advertentieaccount; hier staat standaard je profielnaam, ik heb er dit van gemaakt:
Nee je bent nog op dezelfde pagina, maar doorgescrolled naar het meest interessante gedeelte van Facebook Ads: je doelgroep. Facebook gooit dat onder je advertentieset. Dus hoe zit dat? Dit is de structuur van je campagne. Ik geef je ff een voorbeeld van MOO, een ijsjesfabrikant. MOO heeft 2 ijsjes: aardbei en chocola. MOO maakt daarom een campagne Aardbei en een campagne Chocola. Nu vinden tieners en twintigers beiden smaken lekker. Daarom maakt MOO een advertentieset tieners en twintigers voor beide campagnes. Dan krijg je dus 4 advertentiescampagnes, want 4 doelgroepen in totaal, 2 per ijsje. Klinkt te simpel? Vertaal het naar je eigen producten en doelgroepen.
Afijn. Je doelgroep! Neem ff je tijd, want dit is leuk. Je kan bij wijze van spreken een doelgroep maken zoals: Groningse mannen tussen de 50 en 65 die als interesses hebben: konijnen (huisdieren) en bakken (koken), Voorlopers in technologie zijn en de afgelopen 90 dagen al iets via Facebook hebbben aangeschaft (gedrag, digitale activiteiten), en de pagina Konijnendokter volgen. Nu zullen dat er niet zoveel zijn. Rechts zie je het mogelijk bereik.
Maar om je wat ideëen te geven voor respectievelijk: mijzelf met dit artikel, een restaurant in Rotterdam en een autorijschool in Breda:
Inderdaad! Facebook speelt Doelgroepsbepaling als Doelgroepsbepaliing. Hilarisch.
En via connecties kun je ook leuk combineren:
Vind de pagina van je concurrent wel leuk, maar van jou nog niet, bijvoorbeeld.
Weet je niet wie je doelgroep is? Kijk wie je concurrenten zijn. Of! Start een campagne gericht op conversie en installeer de Facebookpixel waarmee je ziet wie er op je site komt. Vervolgens registreert Facebook wie er nou op jouw advertenties klikt, en kun je daar een nieuwe campagne voor maken. Voor ‘soortgelijke’ mensen. Kost uiteraard leergeld, maar dan weet je eindelijk wie je doelgroep is! Of je kan ook gewoon eens een enquete op je site zetten, of achter een download, of eens praten met je klanten, joh, wie ben je eigenlijk?
[pullquote]Zonder doelgroep geen marketing[/pullquote]Bij online marketing (ja, sorry, daar valt adverteren op Facebook dus onder) en eigenlijk alle marketing begint het met: “Je hebt een product of dienst dat je naar de markt wil brengen. (marketing betekent ‘get to market’). Wie is dan die markt?” Zonder doelgroep geen marketing. Maar wees gerust, je komt er dankzij Facebook nu wél mee weg om te zeggen: ‘Ja, uh, iedereen die ons leuk vindt?’
De vraag die Facebook je al die tijd wil stellen. Eigenlijk is het heel simpel:
Je kan (nog) niet stellen: specifiek budget voor een maand of week, je moet zelf de data aanklikken.
Minimaal budget: 1 euro per dag.
Mijn advies: dat is goed voor je portemonnee, maar het levert je bijna niks op. Niet alleen weinig kliks, likes of conversies, maar vooral ook weinig data. En dat betekent dat je weinig kan optimaliseren aan je advertenties (dus: verschillende plaatjes en teksten proberen, en de advertentie die het minste kost en meeste oplevert, gaan inzetten).
Check Facebook’s help over budgetten en prijzen. (lees dit maar gewoon)
De opties verder inclusief gevancanceerde opties (niet bang voor zijn gewoon kijken) :
En dan na je doelstelling, doelgroep en budget kun je dan eindelijk je boodschap maken: je Facebookadvertentie! Met weer een berg opties:
Afbeeldingen geüpload? Dan de verdere inhoud:
Maar dan. Wéér een gevanceerde opties knop! Voor:
Dus hoe komt dat eruit te zien? Voorbeeld!
Waarbij:
Nu zie je rechts het voorbeeld per plaats. Ja je advertentie wordt op verschillende manieren getoond, dit zijn ze alle 4:
Nu met toelichting:
Let op! Zonder Facebookpagina, is alleen de optie ‘rechterkolom op computer’ mogelijk.
Zie hier mijn eigen snelle test:
Zie ook de kleine letters eronder. Met Bewerken ga je terug, met Order plaatsen ga je verder.
Dit spreekt voor zich:
Klik je op Annuleren (zoals ik deed), dan kom je terug op de advertentiepagina. Klik je weg, dan geeft Facebook een melding hoe slecht ze zijn in het opslaan van je advertentie:
En moet je helaas weer opnieuw beginnen, maar dat had ik je voor de intro al voor gewaarschuwd. Heb je nog vragen? Plaats ze onderin in de comments!
Gastblog door Genya van Belzen van RoomRaccoon Facebook is sinds 2004 gelanceerd en heeft momenteel meer…
Adverteren op Facebook kent heel veel verschillende doelgroep- en segmentatieopties. Wordstream was zo aardig om…
Beheer je een Facebookpagina, dan heeft Facebook al meerdere malen geprobeerd je ook te laten…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: