LinkedIn Marketing: waarom, content en vijf praktische tips
Merk je dat andere bedrijven wel op LinkedIn scoren en jij niet? Dan wordt het tijd om je LinkedIn marketingstrategie tegen het licht te houden. Zeker nu LinkedIn alsmaar belangrijker wordt in de zakenwereld, biedt het netwerk interessante kansen voor slimme bedrijven vandaag. Met deze LinkedIn marketing tips spring jij er tussenuit!
Waarom LinkedIn voor bedrijven?
LinkedIn is het sociale platform voor de zakenwereld. Terwijl Facebook al jaren met dalende gebruikersaantallen kampt, is het aantal LinkedIn-gebruikers stabiel. In Nederland heeft het netwerk een goede 4,5 miljoen Nederlandse gebruikers. De Nederlandse gebruiker heeft ongeveer 188 connecties, maar er zijn flinke verschillen per regio. Goed om te weten: Nederlanders zijn de meest actieve gebruikers op LinkedIn, na de Verenigde Arabische Emiraten. In juni 2016 nam Microsoft LinkedIn over voor het niet geringe bedrag van 23 miljard euro. Als grondslag voor de overname gaf Microsoft aan dat beide bedrijven de missie hebben om de professionele wereld te verbinden.
Met zoveel gebruikers en connecties biedt LinkedIn nieuwe marketingkansen. LinkedIn is niet alleen geschikt voor online recruitment, maar ook voor thought leadership, leadgeneratie en natuurlijk het opdoen van kennis. Het sociale netwerk staat vol met tips en informatie van anderen in het werkveld en door connecties te maken met connecties van connecties, ontstaat er een sneeuwbaleffect. Waar de echte kracht van LinkedIn voor bedrijven zit: het direct kunnen aanspreken van je netwerk én het netwerk van jouw netwerk. Dus zoek je een goede tekstschrijver of SEO-schrijver? Of juist een interessante stage? Vraag je netwerk of ze iemand voor je weten. En als bedrijf laat je je merk groeien door scherpe analyses, waardevolle onderzoeken of praktische how-to’s te delen.
Kijk eens kritisch naar jouw LinkedIn-profiel: gebruik jij nog een persoonlijk profiel? Een gedateerde cv met nog enige gaten en hiaten? Bijschaven. Het is tenslotte je visitekaartje. Overtuigd van de kracht van LinkedIn voor jouw bedrijf? Dan is het tijd om over te gaan op een gedetailleerde bedrijfspagina, zodat je je kunt richten tot een groter publiek en de bedrijfsresultaten kunt laten groeien.
Wat je moet weten over LinkedIn Marketing
Een bedrijfsprofiel is heel belangrijk op LinkedIn: het is het profiel van je bedrijf (zoals Bloeise, volg ons gerust!) met een bedrijfsomschrijving, producten of diensten, updates en showcases om specifieke aspecten uitgebreid toe te lichten. Jammer genoeg zie ik vaak dat een profiel hebben om ‘het hebben ervan’. Ze doen er eigenlijk niets mee, behalve het delen van vacatures. Slimme bedrijven gebruiken LinkedIn vooral als marketingtool en delen eigen nieuws over diensten, producten en samenwerkingen.
Het bepalen van de content op je bedrijfsprofiel is een uitdaging. Wat scoort wel en wat scoort niet? Besef je dat ieder sociaal medium twee kanten op werkt. Het is geen eenrichtingsverkeer. Gebruik je profiel daarom niet alleen als zendkanaal. Mensen reageren sneller op persoonlijke content dan op zakelijke content. Maak een medewerker ambassadeur van jouw organisatie. Zorg ervoor dat het geen verplicht nummertje is, maar dat er met enthousiasme kennis gedeeld wordt. Eerlijk is eerlijk: mensen zijn leuker om te volgen dan bedrijven. Ook voor de medewerkers van je bedrijf is het raadzaam om hun eigen profiel bij te houden. Investeer daarom als onderneming in kennis over LinkedIn bij je werknemers, zodat ze optimaal gebruik maken van LinkedIn.
Vijf LinkedIn Marketing tips
Jouw kennis, visie en expertise kunnen namelijk maar door één persoon gedeeld worden: jijzelf. Kom in contact met anderen en laat zien waar jij goed in bent. Kies er daarom altijd voor om zelf je LinkedIn-berichten te schrijven, dat houdt het persoonlijk voor je netwerk. We geven je vijf concrete tips om jouw LinkedIn Marketing een mooie boost te geven:
1. KISS: Keep It Short Silly
Denk erom dat je bericht kort blijft. Plaats een linkje naar jouw blog op de website, maar maak nieuwsgierig. Korte berichten maken nieuwsgierig. Er zijn zelfs experts die opteren voor een maximum van 150 tekens. Korte berichten hebben een hogere engagement rate. In zo’n kort bericht mogen best statistieken voorkomen.
2. Persoonlijk, niet van een bedrijf
InMail is een goede manier van marketing op LinkedIn. Denk erom: mensen houden meer van mensen dan van bedrijven. Stuur daarom een persoonlijke InMail vanaf een persoonlijk account. Berichten van bedrijven worden amper gelezen. De lezer weet al dat men iets probeert te verkopen en haakt direct af.
3. Allerlei soorten content
Experimenteer op LinkedIn met allerlei soorten content. Het netwerk biedt de mogelijkheid om zowel tekst, foto’s als video’s te plaatsen. Door deze mogelijkheden te benutten, is het mogelijk een groter publiek aan te spreken. Maak eens een column aan de hand van een vlog, of maak eens een uitlegvideo of een infographic! Met gebruik te maken van ‘action words’ maak je je doelgroep nieuwsgierig en breng je ze eerder in beweging. Op LinkedIn zijn deze action words bijvoorbeeld ‘transformed, ‘won’ en ‘Achieved’. Hier lees je ze alle 65, weliswaar in het Engels maar het geeft je helder aan waar je aan kunt denken. Stel bijvoorbeeld eens een vraag in je tekst, zodat de lezer iets heeft om over na te denken – en bovendien op te reageren. Een goede manier om interactie op te bouwen met de lezer.
4. Matched audiences
Vroeger stelde LinkedIn niets voor als het om advertenties ging. Ze pasten niet bij de doelgroep en marketeers kregen er jeuk van. Nu is het een goed geoliede tool die jouw bedrijf echt in de spotlight zet. Om ermee te adverteren, kun je de ‘Matched audiences tool’ gebruiken. Daarmee kun je targets opnieuw bepalen, zodat je je alleen richt op degenen die geïnteresseerd zijn. Op die manier vergroot je de kans dat er iets wordt verkocht of er een nieuwe klant bijkomt.
5. Hyperlinks
Plaats hyperlinks in de tekst. Link gerust door naar je eigen blog. Een hyperlink kun je het best plaatsen door een stuk tekst door te linken. In de zin: “Om meer te leren over het bedrijven van marketing op LinkedIn, kun je met een van onze experts praten”, kun je ‘een van onze experts praten’ een hyperlink geven.
Top tip: verplaats je in de ontvanger
De beste tip die ik je kan geven: verplaats je in de ontvanger. Wat zou jij graag willen lezen of bekijken? Wat valt er van jouw bedrijf te verwachten? Hoe zou je graag aangesproken willen worden? En: wat lees jij zelf nou graag in je LinkedIn-tijdlijn? Door jezelf dit soort vragen te stellen, denk je beter na en maak je waardevolle content voor jouw LinkedIn Marketing. LinkedIn is vooral een kennisplatform, waar professionals met elkaar in contact proberen te komen en iets van elkaar willen leren. Als je dat in je achterhoofd houdt, scoren je posts beter.
Reacties