Contentful: next-level, API-first CMS met talrijke opties, maar niet voor iedereen geschikt

brand
Contenful is het bedrijf waarmee je online scoort

Contentful: next-level, API-first CMS met talrijke opties, maar niet voor iedereen geschikt

De innovatieve, toekomstgerichte opvolger van het traditionele CMS: dat is hoe Contentful zijn eigen contentplatform omschrijft. Met in zijn klantenbestand diverse wereldwijd opererende bedrijven, waaronder bijvoorbeeld IKEA, Spotify en Red Bull, is Contentful een toonaangevende speler op de contentplatform-markt. Bovendien groeit het marktaandeel van Contentful al jaren achtereen. Maar wat is Contentful precies, wat kun je ermee en waarin onderscheidt het zich? Dat zochten we voor je uit.

API-first, dynamisch en cloud-based

Contentful is een zogenaamd headless CMS, wat inhoudt dat het een contentplatform is dat uitsluitend uit een backend bestaat. De bijbehorende frontend kan naar eigen inzicht ontwikkeld en gekoppeld worden aan Contentful.

Contentful is API-first gebouwd, wat betekent dat de mogelijkheid om de diverse onderdelen van het platform te koppelen aan andere systemen, databases, frontends of platformen te allen tijde de hoogste prioriteit heeft. Op dit moment zijn er koppelingen met honderden andere tools mogelijk binnen het Contentful-ecosysteem, wat het een dynamisch platform maakt dat in hoge mate naar eigen wensen en inzicht is in te zetten. Contentful ondersteunt daarmee ook perfect de omnichannel marketingstrategieën die veel middelgrote tot grote (2000+ FTE) bedrijven tegenwoordig hanteren.

Het platform is volledig cloud-gebaseerd, en kan dus ook niet lokaal worden geïnstalleerd.

Contenful is volledig cloud-based

Voor welke bedrijven is Contentful geschikt?

Contentful richt zich hoofdzakelijk op de grootzakelijke markt, met een focus voor ondernemingen die serieus aan de slag zijn of willen met allerlei vormen van content via verschillende kanalen. In de meeste gevallen levert Contentful ook maatwerk. Je neemt als organisatie dan geen standaardpakket afneemt, maar je krijgt een inrichting aangeleverd die is geoptimaliseerd naar aanleiding van de wensen en kenmerken van het bedrijf.

In alle gevallen geldt dat de frontend-ontwikkeling niet door Contentful wordt verzorgd, maar altijd door de klant zelf. Wanneer je als onderneming dus besluit Contentful in te zetten, zullen er in-house developers moeten worden vrijgemaakt voor de ontwikkeling van frontends, of dit moet bij een andere externe partij worden belegd.

De mogelijkheden binnen Contentful zijn talrijk en dat maakt het platform direct bij uitstek geschikt voor bedrijven die ook daadwerkelijk op zoek zijn naar talrijke mogelijkheden. Contentful is namelijk geen kant-en-klare, plug-and-play oplossing, maar een platform dat vooral vrijheid biedt en de mogelijkheid om API-koppelingen met honderden andere tools te gebruiken. Voor tal van kleine bedrijven is die keur aan mogelijkheden en vrijheden helemaal niet nodig, en dan kan Contentful in de praktijk juist onnodig complex blijken.

Onderscheidend vermogen: gebruiksvriendelijkheid en snelle ontwikkeling

Die keur aan mogelijkheden en schijnbare complexiteit uit zich overigens niet in een onvriendelijke user experience– integendeel. Tevreden klanten van Contentful loven het platform wegens zijn gebruiksvriendelijkheid – echt geen overbodige luxe als een personeelsbestand van soms duizenden medewerkers ermee uit de voeten moet kunnen – en zijn open werking. Ook voor beginnende medewerkers is het werken met Contentful intuïtief en gebruiksvriendelijk.

Wat Contentful verder onderscheidt van concurrenten (zoals WordPress en Drupal) is de hoge ontwikkelingssnelheid en hoge mate van innovatie. Het team achter Contentful timmert continu aan de weg, wat zich bijvoorbeeld uit in het snel groeiende aantal mogelijke API-koppelingen met andere tools. In maart 2021 lanceerde Contentful bijvoorbeeld een online marktplaats waarin apps, zowel ontwikkeld door Contentful zelf als ontwikkeld door derde partijen, uitgewisseld kunnen worden. Alle API’s van Contentful zijn open sourcebeschikbaar, wat de creatie van nieuwe apps door derde partijen aanzienlijk bevordert.

Wat zeggen de dislikers?

Vanzelfsprekend is niet elke gebruiker enthousiast over Contentful. We hebben daarom ook uitgezocht wat dislikersaankaarten als mogelijke zwakke kanten van het platform.

Over het algemeen zien we dan de tegenhangers van de voordelen: zo wordt regelmatig geklaagd over het feit dat een hoop zaken zelf ontwikkeld moeten worden. Contentful biedt geen support bij frontend-development en trekt zijn handen daar ook nadrukkelijk van af. Voor partijen die all-in support verwachten, is dat zo nu en dan een teleurstelling.

Ten tweede worden de kosten vaak genoemd als negatief punt, en dan voornamelijk de extra kosten die gemaakt worden als er features of support worden gevraagd die niet in de oorspronkelijke overeenkomst zitten. Buiten de lijntjes kleuren van het pakket dat je afneemt bij Contentful, is dus geen goedkope aangelegenheid.

Tot slot wordt de user experience die door de één als intuïtief en zeer vriendelijk wordt ervaren, uiteraard door een andere groep gebruikers juist als minpunt weggezet. Daar moet tegenin worden gebracht dat Contentful uitgebreide handleidingen, tutorial-video’s en ook een Beginners Guide aanbiedt op zijn website. Er is dus uitgebreide ondersteuning aanwezig voor wie niet op basis van intuïtie met het platform overweg kan.

De mogelijke nadelen van Contentful

Tot slot: Contentful besproken door Forrester en Gartner

Advies- en onderzoeksbureaus Forrester en Gartner geven in respectievelijk de Forrester Wave en het Gartner Magic Quadrant periodiek hun analyse rondom contentplatforms. We hebben gekeken hoe deze twee toonaangevende bureaus oordelen over Contentful en welke aspecten daarbij worden benoemd.

Forrester heeft Contentful opgenomen in zijn laatste editie van de Forrester Wave: Agile Content Management Systems en schaart Contentful daar onder de strong performers. Daarbij worden vooral de langetermijnvisie en de modulaire uitbreidbaarheid van de backend als pluspunten genoemd. Daarmee sluit het oordeel van Forrester goed aan bij de wijze waarop Contentful zijn eigen product in de markt heeft gezet – als een dynamisch, API-first en naar eigen inzicht in te richten platform. Forrester is van mening dat Contentful bedrijven echt helpt om digital-first te worden. Daarmee is Contentful volgens Forrester een toekomstgericht platform met een innovatieve visie.

Gartner heeft in zijn laatste versie van het Magic Quadrant: Content Services Platforms geen plek ingeruimd voor Contentful, maar verzamelt op zijn website wel een groot aantal betrouwbare, behulpzame reviews. Daar rolt een tamelijk hoog waarderingscijfer (4,3 uit 5) uit, maar bruikbaarder zijn de scores op de individuele subonderdelen van het product. Daar zien we dat Contentful uitstekend scoort op functionaliteiten en prestaties, en dat het vaak de wil om te innoveren, wendbaarder te worden of werkprocessen te vereenvoudigen zijn die bedrijven de switch doen maken naar Contentful.

Forrester en Gartner hebben onderzoek gedaan naar Contentful

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.