On Page SEO: waar moet je op letten?
GastblogEr zijn veel factoren die invloed hebben op de rankings van een website. Zo krijgt een website bijvoorbeeld meer zoekverkeer als de website meer verwijzingen heeft (backlinks), of als een website snel en gebruiksvriendelijk is. In dit blogartikel staan we stil bij de On Page SEO en leggen we uit wat de On Page SEO is en waar je op moet letten.
Verschillen On Page SEO en Off Page SEO
Bij On Page SEO gaat het om SEO elementen die je kunt aanpassen binnen je website, bijvoorbeeld het optimaliseren van content. Dit zijn dus dingen die een webmaster, SEO specialist of contentmarketeer zelf kan uitvoeren. Zij zijn hierbij niet afhankelijk van invloeden van buitenaf.
Bij Off Page SEO zijn er wel SEO factoren van buitenaf nodig. Met behulp van andere websites probeer je jouw rankings positief te beïnvloeden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan backlinks van andere websites. Doordat je bij Off Page SEO te maken hebt met externe partijen, duurt het vaak langer om de Off Page SEO te optimaliseren. SEO specialisten kunnen deze taak voor je uit handen nemen, zodat jij je kunt focussen op andere werkzaamheden binnen jouw bedrijf.
Welke onderdelen vormen de On Page SEO?
De On Page SEO heeft betrekking op alle wijzigingen die doorgevoerd worden op een webpagina. Hierdoor zijn er ontzettend veel onderdelen die behoren tot de On Page SEO. De URL, meta-titel, meta-beschrijving, tekst, afbeeldingen, headings (tussenkopjes) en de snelheid van een website behoren allemaal tot de On Page SEO.
Ga jij zoekmachineoptimalisatie uitvoeren voor een website? Dan zijn dit stuk voor stuk elementen waar je rekening mee moet houden. De optimalisaties moeten er namelijk voor zorgen dat een website meer bezoekers, leads en conversies krijgt. Zonder kennis van SEO kan het wel lastig zijn om deze optimalisaties door te voeren; je weet namelijk niet of hetgeen wat je doet ook echt werkt. Ervaring op het gebied van SEO is daarom een vereiste om succesvol te zijn.
Gelukkig zijn er wel plugins die beginners een eind op weg kunnen helpen, zoals bijvoorbeeld de Yoast SEO plugin. Deze plugin geeft tips tijdens het doorvoeren van de On Page optimalisaties. Per pagina verschijnt er een uitgebreide lijst met elementen die aangepast kunnen worden. Wanneer alles goed is, kleuren de bolletjes groen. Zie ook de schermafbeelding hieronder.
4 eenvoudige stappen om de On Page SEO te verbeteren
Nu je weet wat On Page SEO is, kunnen we verder gaan kijken naar het optimaliseren van de webpagina’s. Hieronder volgt een overzicht van stappen om de On Page SEO te verbeteren. Natuurlijk bestaat de On Page SEO uit een heleboel factoren, maar de volgende stappen zullen de basis vormen voor de On Page optimalisaties.
1.Stel een doel voor jouw website
Ga je bezig met SEO? Dan is het belangrijk dat je een doel hebt voor jouw website. Je voert namelijk optimalisaties uit om bijvoorbeeld het aantal bezoekers, leads en conversies te verhogen. Wil jij dat het aantal conversies in een jaar tijd met 20% toeneemt? Schrijf dit dan op voor jezelf en zorg ervoor dat alle optimalisaties hierop afgestemd worden. In het geval van de On Page SEO zou je conversieverhogende elementen kunnen toevoegen aan blogartikelen. Je benoemt dan eerst het probleem van de webgebruiker, waarna je vervolgens de oplossing van het probleem presenteert. Wanneer de lezer overtuigd is, kun je de lezer oproepen tot actie: ‘koop nu product X’. Bij de On Page optimalisaties houd je dus rekening met het doel van van jouw website.
2. Voeg relevante zoektermen toe
Voordat je de SEO van een website gaat verbeteren, voer je een zoektermanalyse uit. Met een tool analyseer je op welke zoektermen een website goed kan scoren in Google. Dit kan bijvoorbeeld met Ahrefs, SemRush of met KWFinder. Als je een goede zoektermanalyse uitvoert, kan dit ontzettend veel invloed hebben op de rankings van een website.
Als je weet wat de belangrijkste zoektermen zijn, kun je deze verwerken tijdens de On Page SEO optimalisaties. Je voegt dan bewust relevante zoektermen toe aan een webpagina, zodat deze op meerdere zoektermen goed gaat ranken in Google. Dit zorgt voor meer organische bezoekers, leads en mogelijk ook conversies. Houd er wel rekening mee dat je de keywords niet gaat spammen op de pagina’s, omdat dit averechts werkt voor de vindbaarheid van een website. Verwerk zoektermen op een natuurlijke manier en laat de belangrijkste zoektermen ongeveer 1-3 keer terugkomen in de tekst. De belangrijkste zoekterm (focus keyphrase) laat je per alinea ongeveer 1 keer terugkomen, mits dit niet spammerig overkomt.
3. Verbeter de content van jouw pagina
We bespraken het al kort: de Yoast SEO plugin. Ga jij On Page optimalisaties doorvoeren? Dan helpt deze plugin jou een goed eind op weg. Deze plugin zorgt ervoor dat je genoeg interne – en uitgaande links hebt en dat jij relevante alt-attributen toevoegt aan afbeeldingen. Deze plugin geeft je de basis voor een goede SEO tekst, al blijft de plugin toch een beetje beperkt. Het helpt je namelijk niet met het verwerken van de juiste zoektermen voor jouw webpagina; er wordt alleen rekening gehouden met de focus keyphrase (belangrijkste zoekterm) en niet met alle zoektermen die jij verzameld hebt.
4. Optimaliseer de meta titel en – beschrijving
De laatste stap is het optimaliseren van de meta-titel en beschrijving. Ook dit is een onderdeel van de On Page SEO. Dit zie je echter niet terug op de pagina. De meta-titel en beschrijving zijn beide onderdeel van het zoekresultaat in Google. Hieronder zie je de meta-titel en beschrijving van SEO bureau Onder. Het paarse gedeelte is de meta-titel en het grijze gedeelte de meta-beschrijving.
Door middel van structured data kun je jouw zoekresultaat meer informatie meegeven, waardoor je rich snippets kunt verkrijgen in Google. Deze zoekresultaten vallen meer op dan de normale snippets, doordat de zoekresultaten bijvoorbeeld ook reviews, afbeeldingen of een FAQ bevatten. Zie ook het tweede voorbeeld van Only.
5 tips voor de meta titel en – beschrijving
Er zijn behoorlijk wat manieren hoe je een meta-titel en een meta-beschrijving kunt optimaliseren. Dit kan bijvoorbeeld door de lengte van een meta-titel en beschrijving te verbeteren, door actief taalgebruik toe te passen, of door aan de slag te gaan met structured data. Hieronder geven we 5 tips waarmee jij jouw zoekresultaat en daarmee het doorklikratio kunt verbeteren.
- Houd maximaal 55 karakters aan voor de meta-titel. Zo voorkom je dat Google jouw titel afkapt, of zelf een andere titel verzint.
- Probeer voor de meta-beschrijving maximaal 155 karakters aan te houden.
- Probeer de bezoeker te triggeren. Jouw zoekresultaat moet opvallen tussen de andere zoekresultaten. Je kunt hiervoor woorden gebruiken die de lezer prikkelen, zoals ‘uniek’, ‘gratis’ en ‘ontdek’, maar je kunt ook gebruikmaken van speciale tekens om op te vallen, zoals bijvoorbeeld een ✔.
- Probeer de zoeker te overtuigen. Het is goed om in de titel en beschrijving actief taalgebruik toe te passen en af te sluiten met een call-to-action (oproep tot actie). ‘Koop nu’, ‘ontdek meer’, ‘Ga direct aan de slag’ en ‘start vandaag nog’ zijn voorbeelden van duidelijke call-to-actions.
- Verwerk de belangrijkste zoekterm in de meta-titel en beschrijving. Hierdoor is de kans groter dat jouw zoekresultaat beter aansluit op het probleem van de zoeker. Door de zoektermanalyse weet je namelijk waar veel mensen op zoeken en waar mensen tegenaan lopen.
On Page SEO meten
Je doet SEO-inspanningen, maar hoe weet je nou wat jouw inspanningen opleveren? Dat is een goeie! Het is vaak lastig te achterhalen waarom iets wel werkt of waarom juist niet. SEO is daarom heel veel testen en ervaring opdoen. Met software tools kun je achter een hoop belangrijke gegevens komen, waarmee jij inzicht krijgt in de belangrijkste resultaten van jouw website.
Veel SEO specialisten gebruiken bijvoorbeeld Ahrefs, Advanced Web Ranking en Google Search Console om inzicht te krijgen in de resultaten van een website. Met deze tools krijg je inzicht in recente verplaatsingen in de zoekresultaten. Ook zie je per pagina welke zoektermen potentie hebben en welke zoektermen je nog kunt verwerken op jouw website.
Verder gebruiken SEO specialisten Google Analytics. Dit wordt veelal gebruikt voor het meten van doelen. Met Google Analytics kun je eenvoudig zien hoeveel bezoekers en leads jouw website hebben opgeleverd. Ook krijg je met Google Analytics inzicht in de omzet van een website; er zijn ontzettend veel doelen die je kunt toevoegen in deze tool, waardoor jij eenvoudig de resultaten en opbrengsten van jouw website kunt analyseren.
On Page SEO uitbesteden?
Voor veel beginners is een plugin als Yoast SEO een fijn hulpmiddel, maar de echte SEO specialisten weten dat Yoast zeer beperkt is en dat sommige actiepunten niet accuraat zijn. Experts weten vaak veel beter hoe On Page SEO werkt en hoe optimalisaties het beste doorgevoerd kunnen worden. Ervaring en veel testen is hiervoor een vereiste.
Het laten uitbesteden van SEO is daarom een verstandige keuze. Wil jij SEO advies of wil je een SEO audit laten maken om te kijken hoe het ervoor staat met jouw website? Bekijk dan ook de website van SEO bureau Onder in Zwolle en doe direct een gratis SEO live analyse. De SEO specialisten van Onder helpen je graag op weg en kijken hoe ze jouw bedrijf kunnen helpen.
Reacties