Pakketten versturen vanuit een eigen webshop: 5 tips
Wie een eigen webshop wil starten, loopt er al snel tegen aan: zakelijk een pakket versturen. Het kost te veel tijd en geld om dagelijks bij het postkantoor te staan met tientallen dozen. Daarom is het beter een vaste verzenddienst te kiezen die het verzenden uit handen neemt.
De juiste aanbieder kiezen
Eigenaren van kleinere webshops vinden het waarschijnlijk niet veel moeite om af en toe naar het postkantoor te lopen om een pakket af te geven, maar als de webshop groeit, is dat met duizenden pakketten per dag niet meer toe doen. Het is dan belangrijk de juiste aanbieder te kiezen om de zorgen van de verzending op zich te nemen.
Het is belangrijk voor een aanbieder te kiezen die niet alleen snel, flexibel en betrouwbaar is, maar die ook de automatisering op orde heeft. Probeer een aanbieder te vinden met een zo laag mogelijke foutmarge. Dat valt aan de buitenkant moeilijk te beoordelen. Je zou dus eens rond kunnen vragen aan andere ondernemers over hun ervaringen met een bepaalde aanbieder.
De verzendkosten
Wat meeweegt in de keuze voor een aanbieder, zijn vaak de verzendkosten. Denk niet te licht over de verzendkosten: voor 60 procent van de online kopers zijn de verzendkosten het grootste nadeel van online kopen. Als ondernemer is het mooi om de verzendkosten in de prijs door te rekenen.
Veel Nederlandse webshops adverteren ermee: “Gratis verzending vanaf (een bedrag) euro!” De verzendkosten zijn dan al doorberekend in de prijs van het product. Het zou niet uit kunnen om alle verzendkosten op je te nemen als webshop. De verzendkosten doorberekenen kent wel een nadeel: in prijsvergelijkers komt de webshop naar voren als een dure website. Daar hebben een paar ondernemers wat op gevonden: ze maken de verzendkosten pas vanaf een bepaald bedrag hoger. Op die manier hoeven de prijzen niet omhoog.
Onderhandelen met aanbieders
Verzenddiensten hebben er belang bij zoveel mogelijk pakketten te vervoeren. Ze rijden niet graag met halflege busjes rond. Van deze situatie kun je als ondernemer optimaal gebruik maken. Het biedt ruimte om te onderhandelen over de afspraken die gelden en vooral over de prijs.
Als je bijvoorbeeld bij een bepaalde aanbieder al op de route ligt, kun je korting krijgen. Vergeet vooral ook niet dat er naast de grote aanbieders DHL, PostNL en UPS ook kleinere (en soms goedkopere) verzenddiensten zijn, zoals Sandd, SelektMail en Selektvracht. Het is verstandig deze vervoerders met elkaar te vergelijken. Dit kan op bijvoorbeeld CheapCargo.
Denk alvast na over retourzendingen
Door de wet ‘koop op afstand’ mogen klanten een product binnen twee weken retourneren. Deze retourzendingen kosten, als je er niet van tevoren over nadenkt, veel geld; ze moeten verwerkt worden en de administratie moet weer kloppend gemaakt worden.
Je kunt ervoor kiezen de klant zelf naar het postkantoor te sturen om het pakket weer in te leveren. Het is in sommige gevallen ook een optie om een koerier langs te laten komen bij de klant. De klant is sneller geneigd een aankoop te doen als een product snel, gemakkelijk en gratis geretourneerd kan worden.
Diefstal en fraude voorkomen
Voorkom fraude en diefstal door een handtekening bij ontvangst te vereisen. Zo weet je zeker dat het pakket is afgeleverd. Een andere optie is de vervoerder alleen op het huisadres te laten bezorgen. Het pakket komt dan niet bij de buren terecht. Tot slot kun je ook pakketten onder rembours verzenden. De ontvanger betaalt dan bij ontvangst aan de postbode.
Reacties