Je webshop laten groeien? 9 praktische tips

brand

Je eigen winkel online beginnen klinkt enorm spannend. Het biedt leuke kansen, maar het is ook een uitdaging. Hoe krijg je verkeer naar je website? Hoe zorg je ervoor dat de bestellingen binnenstromen en dat klanten tevreden terugkomen? Wij hebben negen superhandige tips voor je om jouw webshop te laten groeien.

Begin bij het begin: zorgen voor traffic

Meer webshop verkeer met SEO en social

1. Investeren in marketing

Het begint allemaal met goede marketing. Zorg ervoor dat mensen weten van het bestaan van je webshop. Hoe doe je dat? Begin eens met sociale media. Wees actief op Instagram, Twitter en Facebook. Op al deze sociale platformen is het mogelijk om uitgelichte berichten aan te maken.

Natuurlijk kun je ook gebruikmaken van de ‘ouderwetse’ PR-methode. Bedenk een goede reclame of stuur een persbericht. En zorg ervoor dat je vindbaar bent in Google door middel van Search Engine Optimization (SEO). De meeste bezoekers zullen namelijk de naam van je webshop intypen op Google, in plaats van direct de URL te bezoeken. Dan wil jij graag de eerste hit zijn.

2. Werk samen met anderen

Het klinkt misschien gek om samen te werken met je concurrenten, maar toch biedt dit kansen. Je kunt van elkaars netwerk profiteren en de samenwerking op zich kan zorgen voor publiciteit. Start samen een marketingcampagne of promoot elkaars producten. Zeker als een van jullie een grote nieuwsbrieflijst of een veel gevolgd social media account heeft, biedt dit voordelen.

Overtuigen

Overtuigen klanten - ken je doelgroep

3. Een sterk merk

Bouw een sterk merk op. Denk na over wat jouw webshop zo uniek maakt: wat biedt jij wat een ander niet kan bieden? Misschien biedt de webshop bijzondere producten aan, of is de klantenservice juist uitstekend. In de ideale wereld is dit een mix van allebei. Een sterk merk heeft een goed verhaal. Dit verhaal kan ook persoonlijk zijn, bijvoorbeeld bij het ontstaan van een familiebedrijf.

4. Kies de juiste niche

Een winkel dat heel specifiek met niches bezig was, is Coolblue. De webshop had 327 losse domeinnamen die een niche vertegenwoordigden. Of de klant nu op zoek was naar een wasmachine of een camera, voor ieder product was wel een domeinnaam in handen van Coolblue. Tegenwoordig is alles te vinden op de hoofdsite van de webwinkel, maar kan er nog steeds per niche gesorteerd worden door bijvoorbeeld ‘/wasmachines’ achter het domeinnaam te typen.

Het kiezen van de juiste niche is belangrijk. Stel je voor dat je een webwinkel in tuinartikelen hebt. Dan zou je je kunnen focussen op barbecues. Dat is misschien nog te breed, focus je bijvoorbeeld op Weber barbecues. Dat lijkt al meer op een niche. En als je je dan nog verder specificeert, zoals Weber gasbarbecues of barbecue accessoires van Weber, kom je steeds dichter bij de perfecte niche in de buurt. Voer een keyword onderzoek om uit te vinden wat voor zoekvolume er is op interessante zoekwoorden en hoe hevige competitie in jouw niche is.

5. Bied toegevoegde waarde

Laten we eerlijk zijn: er zijn in Nederland gigantisch veel webshops. Veel webshops zijn al gesneuveld of sneuvelen dit jaar nog. Niet echt een rooskleurig vooruitzicht. Daarom is het zo belangrijk dat er toegevoegde waarde wordt geboden.

Vraag jezelf af welk probleem jouw webshop oplost. Is er misschien een gebrek aan een bepaald product, en kun jij dit product aanbieden? Of is er misschien een aankoopprobleem dat jij oplost? Het is goed om er eens bij stil te staan, want bezoekers hebben geld over voor oplossingen. Dat is hoe er geld verdiend wordt met webshops. Toegevoegde waarde kan ook bestaan uit content die antwoorden geeft op veelvoorkomende vragen rondom je product. Niet alleen Google waardeert deze content, maar je potentiële klanten ook.

Verwelkom je klanten

Branding webshop tips

6. Ken je doelgroep

Als je een niche gevonden hebt waarvoor je waarde kunt bieden, dan wil je deze natuurlijk aantrekken. Daarvoor moet je weten wie je doelgroep precies is. Ken je klant: wat voor soort producten vindt hij of zij interessant? Hoeveel heeft hij of zij te besteden? Wat is de leeftijd van je klant? Op deze gegevens kun je je webshop afstemmen. Een ijkpersoon (persona) bedenken is ook altijd een goede manier om een doelgroep vast te stellen.

Niet iedereen kan tevreden worden gesteld. Het is verleidelijk om met een enorm aanbod te komen, zodat er ‘voor ieder wat wils is’, maar daarmee bereik je niemand. Hoe meer producten er aangeboden worden, hoe moeilijker het is om een keuze te maken. Dan is de makkelijkste keuze om niets te bestellen en de webshop weer weg te klikken. Uit onderzoek blijkt dat een te grote keuze ons ongelukkig maakt.

7. Mobiel toegankelijk

Zorg ervoor dat de website ook toegankelijk is voor mobiele telefoons en tablets. 65 procent van de aankopen die zijn gedaan door Nederlanders onder de 35 jaar zijn gedaan via een mobiele telefoon of smartphone. Dat gegeven geeft al aan waarom het zo belangrijk is dat je website mobiel toegankelijk is.

8. Besteed aandacht aan het uiterlijk van je website

Voor de tijd van het internet, waren er mensen die er hun beroep van hadden gemaakt om prachtige etalages te bouwen. Met deze prachtige showrooms werden mensen naar binnen gelokt. Deze etalages zijn nu ook online te vinden en ze heten ‘websites’. Een goed uitziende website is het visitekaartje van jouw webshop.

Een goed uitziende webshop verkoopt meer producten dan een webshop met een weinig verzorgd design. Daarom is het een goed idee om een designer eens naar jouw website te laten kijken. Een designer weet bijvoorbeeld dat een webshop er beter niet aan kan beginnen om stockphoto’s te plaatsen. Veel webshops zetten bijvoorbeeld een stockphoto van een dame met een headsetje op de klantenservice-pagina. Dat doet goedkoop aan en schrikt klanten af.

9. Kies voor een duurzame relatie

Optimaliseer de hele customer journey: vanaf het moment dat de website wordt bezocht tot een bestelling en daarna. Bouw een duurzame relatie met je klant op door bijvoorbeeld een week na het verzenden van de bestelling even te bellen of een servicemailtje te sturen. Vraag of alles naar wens is. Sommige bedrijven stoppen zelfs een handgeschreven kaartje bij het product om de klant te bedanken voor de aankoop.

Door net even dat stapje extra te zetten, komen klanten graag bij je terug. Doe altijd iets meer dan wat van je verwacht wordt, zodat klanten over de webwinkel vertellen aan anderen. Op die manier blijft jouw webshop groeien.

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *