Wat we kunnen leren van Coca Cola
Coca Cola is één van ‘s werelds grootste bedrijven. Er is vrijwel niemand die cola niet direct associeert met het merk Coca Cola. Coca Cola is de echte cola. Althans, zo zien de meeste mensen het. In restaurants komt de ober dan ook weleens verontschuldigend vertellen dat ze hier Pepsi schenken en geen Coca Cola. Voor menig mens is dat reden genoeg om dan maar een ander drankje te kiezen. Coca Cola is een fenomeen. Het is dé cola! Het is bijzonder hoe een bedrijf dat slechts 1 product aanbiedt (namelijk cola) en dat ook nog eens door gezondheidsinstanties constant wordt aangehaald als zeer ongezond (je kent ongetwijfeld de filmpjes waarin ze laten zien hoeveel suikerklontjes er in één glas cola zitten) toch al decennialang een wereldwijd fenomeen is. Hoe heeft Coca Cola dit gedaan? En kan je hier als ondernemer iets van leren? Lees er hier meer over!
Coca Cola: een beknopte geschiedenis
De geschiedenis van Coca Cola gaat helemaal terug tot 1885. In dat jaar ontwikkelde de Amerikaanse apotheker John Pemberton een alcoholhoudende drank ter vervanging van morfine (dit omdat hij in de oorlog verslaafd was geraakt aan morfine). Deze drank haalde zijn smaak uit een extract van de kolanoot, die tevens cafeïne bevat. Wegens de drooglegging, die in 1886 werd afgekondigd, verving Pemberton de alcohol door suikersiroop en de cola zoals wij hem kennen was min of meer geboren. De naam Coca Cola komt van het additief Coca-ethyleen, ook een ingrediënt in cola. In 1894 werd de eerste bottelarij voor Coca Cola geopend in Mississippi. Een tijd lang was Coca Cola alleen in kraampjes langs de weg verkrijgbaar, maar het bedrijf maakte al gauw een enorme groei door. Vanaf 1930 was Coca Cola in zijn geheel beschikbaar in Nederland. Tot 1940 waren er twee fabrieken. Eén in Amsterdam en één in Rotterdam. De Rotterdamse fabriek overleefde echter de Tweede Wereldoorlog niet. In 1951 opende een nieuwe fabriek in Schiedam en sinds 2000 staat de Nederlandse Coca Cola fabriek in Dongen.
Hoe Coca Cola de frisdrankmarkt claimde
Hoe heeft een uitvinding van een Amerikaanse apotheker het zo ontzettend ver kunnen schoppen? In de vroege jaren (nog voor 1900) steeg de populariteit van Pembertons inventie snel omdat het verkocht werd als medicijn. Er gingen gezondheidsclaims rond over Coca Cola waar veel jonge mannen die waren verzwakt door de oorlog voor vielen. Het gerucht dat Coca Cola cocaïne zou bevatten droeg bij aan de populariteit. Dit was destijds ook het geval, maar de dosering was zo laag dat het geen effect kon hebben. Pemberton deed echter weinig moeite om dit gerucht te ontkrachten. Eind 19e eeuw werd er koolzuur toegevoegd aan Coca Cola, hiermee waren ze één van de eerste frisdrankproducenten die werkten met koolzuur. Dit was een gouden greep. Het product bleef hierdoor langer houdbaar en mensen vonden het ook nog eens erg lekker.
Welke marketingstrategieën gebruikte Coca Cola?
De populariteit steeg ontegenzeggelijk zodra Pemberton samenwerkingscontracten ging tekenen met de marketing genieën van die tijd. Coca Cola was zijn tijd wat dat betreft ver vooruit. Onder invloed van deze mensen werd Coca Cola langzaamaan overal zichtbaar. Coca Cola kreeg zijn eigen unieke fles en er werd geïnvesteerd in de productie van producten met de merknaam erop, zoals dienbladen en parasols (die we nog steeds veel zien op terrassen). Een gouden zet van Coca Cola was de kerstman. De kerstman zoals wij die tegenwoordig kennen is namelijk in het leven geroepen door Coca Cola. Het bedrijf werkte in 1930 samen met een tekenaar die de kerstman neerzette als een in wit en rood geklede dikke man op een slee met rendieren die erg graag een flesje Coca Cola dronk. Verreweg het slimste wat Coca Cola gedaan heeft is hun product voor een habbekrats verkopen aan het front tijdens de Tweede Wereldoorlog. Coca Cola werd veelvuldig gedronken door de Amerikaanse soldaten en werd hierdoor al gauw verbonden aan een soort nationale trots.
Een niche-product
Als bedrijf heeft Coca Cola zich toegelegd op een niche: Coca Cola produceert alleen maar cola. Ze hebben hierin wel verschillende varianten (Cola cherry, cola vanille, cola-zero), maar ze zullen nooit appelsap op de markt brengen. Dit klinkt beperkend, maar is eigenlijk een zeer slimme zet van Coca Cola. Coca Cola heeft hierdoor één segment van de markt zowat in z’n geheel kunnen claimen.
Het geheime ingrediënt:
‘Coca Cola: taste the feeling.’ Deze woorden komen bekend voor toch? Mensen prefereren Coca Cola vaak boven concurrerende merken vanwege de typische smaak van Coca Cola. Deze typische smaak zou te maken hebben met het geheime ingrediënt in Coca Cola. Dit geheime ingrediënt wordt 7x genoemd (zo stond het destijds aangeduid in de notities van Pemberton). 7x zou verantwoordelijk zijn voor die unieke smaak van Coca Cola. Het is maar de vraag of de huidige Coca Cola dit geheime ingrediënt nog steeds bevat. Maar het verhaal houdt sterk stand. De meeste mensen beweren écht een significant verschil te proeven tussen Coca Cola en concurrerende merken.
Altijd en overal verkrijgbaar
Coca Cola heeft ervoor gezorgd dat hun producten altijd en overal te koop zijn. Je kunt het zo gek niet bedenken of ze hebben Coca Cola. Musea, de dierentuin, je favoriete bar, de nachtwinkel, het station. Coca Cola is overal te koop! Alleen in Noord-Korea en Cuba kun je dit frisdrankmerk niet krijgen. Doordat Coca Cola altijd en overal zichtbaar is, hebben ze zich de positie verworven van een frisdrank die min of meer bij het dagelijks leven hoort.
De drie pijlers die Coca Cola gebruikt in hun marketingstrategie
De marketingstrategie van Coca Cola is vrij toegankelijk en we kunnen de drie belangrijkste pijlers hier voor je uitleggen. Dit kan nuttig zijn om inzicht te krijgen. Het uiteindelijke doel van Coca Cola is constant bedrijfsgroei en ze proberen dit te bereiken met behulp van de volgende drie pijlers:
Acceptability
Coca Cola probeert actief te integreren in de samenleving. Ze willen bereiken dat hun drankje eigenlijk onlosmakelijk verbonden is met, en een essentieel onderdeel wordt van het dagelijks leven.
Affordability
Coca Cola wil altijd een goede prijs-kwaliteitverhouding communiceren naar de consument. Coca Cola is momenteel wellicht één van de duurste merken als het gaat om cola, maar ze hebben het voordeel ‘the original’ te zijn. Bovendien stunten ze vaak met interessante en voordelige acties.
Availability
Dit hebben we al min of meer besproken. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is Coca Cola te krijgen. Coca Cola krikt hierdoor als bedrijf niet alleen de verkoopcijfers op, maar zorgt hierdoor ook voor de acceptability van de eerste pijler. Omdat Coca Cola overal is, zien mensen het als ‘de cola.’ Het is hierdoor haast niet weg te denken uit het dagelijks leven.
Wat kunnen wij hiervan leren?
Het moge duidelijk zijn dat Coca Cola zijn succes niet te danken heeft aan de gezondheidsvoordelen van het drankje of aan de brede keuze in producten. Coca Cola heeft zichzelf op de kaart gezet door een zeer uitgebreide en goed doordachte marketingstrategie. Hoewel het meerdere decennia gekost heeft om het Coca Cola imperium te brengen waar het nu is en het niet heel realistisch is om jezelf volgend jaar al aan de top te zien, kunnen we op kleine schaal wel een zekere lering trekken uit de aanpak van Coca Cola.
Investeer in het verhaal rondom je producten
Er is altijd een risico als het gaat om investeren in marketing en dat risico heeft Coca Cola zeker genomen, het had ook de compleet andere kant op te gaan (en rond 1888 heeft Coca Cola ook tegen faillissement aangezeten) , maar de eerste les die je zou kunnen trekken uit het verhaal van Coca Cola is dus: investeer niet alleen in je product, maar ook in het verhaal eromheen. Dit kun je doen door goede marketingstrategie in je kring te verzamelen, of je te verbinden aan bekendheden of goede doelen. Coca Cola heeft bijvoorbeeld de kerstman, de nationale trots en de legende van het geheime ingrediënt.
Maak je producten of diensten zichtbaar
Ten tweede is het zaak om het product of de dienst die je verkoopt of aanbiedt zo zichtbaar mogelijk te maken. Dit kan met reclamefilmpjes, maar ook met aanvullende producten (zoals de dienbladen of parasols van Coca Cola) waar jouw logo op te zien is.
Focus op een niche
Ten derde: richt je op één niche en probeer daarmee de markt te veroveren. Wordt de beste in 1 specifiek product, in plaats van dat je een allesoverkoepelende industrie probeert op te zetten.
Wat kunnen we hieruit concluderen?
Het verhaal van Coca Cola leert ons dat het belangrijk is om een goed verhaal rond je product te creëren, ervoor te zorgen dat mensen het overal zien, en je te richten op een specifieke niche dat je heel goed doet. Ook al is het moeilijk om net zo groot te worden als Coca Cola, kunnen we toch inspiratie halen uit hun succes en deze ideeën gebruiken om onze eigen bedrijven beter te maken. Laat je inspireren door de successtory van Coca Cola!
Reacties