Winkelwonder: ontdek hoe je een onvergetelijke online shopervaring creëert die klanten terugbrengt

brand
Winkelwonder: ontdek hoe je een onvergetelijke online shopervaring creëert die klanten terugbrengt

Winkelwonder: ontdek hoe je een onvergetelijke online shopervaring creëert die klanten terugbrengt

Het realiseren van een onvergetelijke online shopervaring is een must wanneer je actief bent in het extreem competitieve e-commerce. Een goede shopervaring gaat namelijk verder dan alleen het aanbieden van producten. Het gaat namelijk ook om het opbouwen van een band met je klanten en over het leveren van een positieve ervaring met jouw website. Ben jij benieuwd naar hoe je een fantastische shopervaring kunt leveren aan je klanten en hoe je jouw webshop kunt optimaliseren? Lees dan even verder. 

Waarom is een goede online winkelervaring zo belangrijk? 

Het belang van een goede online winkelervaring wordt vaak onderschat, terwijl de kwaliteit van de winkelervaring jouw webshop kan maken of breken. Een goede winkelervaring houdt in dat alle functies goed werken, de klanten geen winkelwagens verlaten en de conversieratio hoog is. Hierdoor krijg je als ondernemer nieuwe kansen: door een stabiele inkomstenstroom ben je beter in staat om jouw webshop te verbeteren. Wanneer je geld wilt verdienen met jouw webshop, zul je echt moeten zorgen voor een goede winkelervaring voor je klanten. 

Zo creëer je een onvergetelijke online winkelervaring  

Er zijn een aantal manieren waarop je de online winkelervaring die je aan je klanten biedt, kunt verbeteren. Ten eerste is het belangrijkste dat je alle belangrijke informatie vooraf bekend maakt. Veel klanten haken namelijk af door verrassingen tijdens de customer journey. Door de klanten van tevoren op de hoogte te stellen van levertijden en verzendprijzen, maar ook van de beschikbaarheid van het product, voorkom je verrassingen bij het afrekenen. Het moment van afrekenen is namelijk het meest cruciale moment in de journey: dit is waar velen afhaken.

Een andere optie is om goede productcontent te maken. Online kunnen klanten het product natuurlijk niet goed bekijken. Door goede productinformatie, duidelijke foto’s en eventueel video’s te plaatsen, zullen mensen sneller op de “kopen” knop klikken. Recensies over producten werken ook altijd om de klant te overtuigen om een product te kopen. Nu moeten deze recensies natuurlijk wel echt zijn en niet door het bedrijf zelf geplaatst worden. Roep daarom klanten op om een recensie te schrijven over het product dat zij gekocht hebben.

Als laatste is het belangrijk dat de website goed functioneert, zowel op de laptop als op de mobiele telefoon. De hoeveelheid mensen die via hun telefoon shopt, groeit namelijk enorm en dus is het belangrijk dat de mobiele webshop goed werkt. 

Een lage conversieratio, wat doe ik eraan? 

Het grootste probleem bij het hebben van een webshop, is het hebben van een lage conversieratio. Deze lage ratio kan meerdere oorzaken hebben. De eerste is een slechte gebruikersvriendelijke, zoals eerder al benoemd is. Het kan echter ook zo zijn dat de website alleen geschikt is voor gebruik op de laptop. Ook dit zorgt voor een lage conversieratio. Daarnaast kan het design ook meehelpen aan een lage conversieratio. Het is belangrijk om een duidelijk, rustig design te creëren. Zorg erbij dat alle teksten makkelijk te lezen zijn en de indeling van de pagina’s overzichtelijk is.

Het is daarbij ook aan te raden om bepaalde functies toe te voegen, zoals een efficiënte navigatie, een verlanglijst en een goed zichtbare zoekbalk. Wanneer je besluit om een zoekbalk te implementeren, is het cruciaal om te zorgen dat deze daadwerkelijk goed werkt. Zorg er dus voor dat je de zoekbalk niet alleen linkt aan het gezochte product zelf, maar ook andere producten binnen die categorie. Zorg er daarbij ook voor dat klanten bij het gewenste resultaat uitkomen wanneer er spelfouten in de zoekopdracht staan. Zo weet je zeker dat klanten vinden wat ze zoeken. Daarbij is het aan te raden om filters binnen zoekresultaten te plaatsen. 

Zorg voor een competitieve website 

Een andere factor die voor een lage conversieratio en weinig sales zorgt, is het hebben van een website die niet competitief is. Tegenwoordig zijn er enorm veel webshops, waardoor je ook veel concurrenten zult hebben wanneer je niet in een niche werkzaam bent. Om die reden is het verstandig om je producten zo competitief mogelijk aan te bieden.

Dit kun je op een aantal manieren doen. Zo kun je je producten net wat lager prijzen dan die van concurrenten. Dit is natuurlijk alleen interessant wanneer je wel nog voldoende marge kunt halen met lagere prijzen. Een andere optie is door regelmatig kortingsacties aan te bieden. Vooral wanneer je kiest voor een bepaald percentage korting bij besteding vanaf een bepaald bedrag, kun je een interessante prijs bieden en tegelijkertijd je klanten stimuleren om meer uit te geven. Ook kun je competitief zijn met de service die je biedt. Dit zou je kunnen doen door meerdere betalingsopties aan te bieden, express verzendopties, zodat klanten hun producten dezelfde dag nog in huis hebben en natuurlijk door een goede klantenservice te bieden. 

Winkelwonder: ontdek hoe je een onvergetelijke online shopervaring creëert die klanten terugbrengt

Slimme tools voor het analyseren van de prestaties 

Wanneer je een hogere conversieratio wilt behalen, moet je natuurlijk wel de tools hebben om dit te meten. Daarbij is het handig om een aantal KPI’s op te stellen, zodat je, door deze te meten en bij te houden, kunt leren wat de sterke en minder sterke punten van jouw website zijn.

De makkelijkste tool is Google Analytics. Tot wel 70% van de online bedrijven gebruiken deze tool, omdat het makkelijk in gebruik is. De tool is gratis en helpt je bij het verkrijgen van informatie over de bezoekers van je website en de prestaties van je website. Daarbij meet het ook of de gebruikte marketingtechnieken daadwerkelijk werken voor jouw bedrijf. Het nadeel aan deze tool is dat de focus voornamelijk op marketing en advertising focust en niet volledig op de website zelf.

Wanneer je echt de focus wilt leggen op hoe jouw website functioneert en of het voldoet aan de wensen van de gebruikers, kun je beter kiezen voor Google Lighthouse. Het programma is makkelijk te bedienen, ook voor mensen die geen verstand hebben voor technologie. Daarbij geeft het systeem concrete tips om je website te verbeteren, zodat je direct aan de slag kunt om jouw website zo gebruikersvriendelijk mogelijk te maken. 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *