Een online magazine in je marketingstrategie

brand

Gastblog door TienProducties

Ieder bedrijf zoekt naar manieren om in contact te komen met potentiële klanten. Er worden campagnes opgezet, budgetten over de balk gesmeten en heel wat manuren ingezet. Stel het kan anders, gewoon met een online magazine.

Binden en boeien

Een online magazine is niets anders dan een tool om jouw doelgroep te binden. Je kunt het online tijdschrift namelijk met elk doel inzetten. Als je meer wilt vertellen over jouw product of dienst zorg je dat er verhalen instaan van jouw klanten. Leg je liever de focus op het binnenhalen van leads (contactgegevens)? Contactformulieren en call to actions zijn met twee klikken op een knop toegevoegd.

Online magazine als inspiratie tool

Het onderscheidend vermogen van een online magazine tegenover een offline tijdschrift ligt in de verschillende middelen. Videomarketing, podcasting, fotografie, animaties, gifs, tekst. Je geeft een hele andere beleving mee dan slechts tekst en fotografie. Als alles klopt, bind je de doelgroep voor langer dan zes minuten aan je merk. In een online tijdperk met alle commerciële prikkels is dat zeker iets unieks.

Commercialisering van een online magazine

Het commercieel inzetten van een online magazine, wat ga je vertellen? Je vertelt jouw verhaal, maar niet als reclameboodschap. De lezer moet de meerwaarde van het product of de dienst zien zonder het gevoel te krijgen een reclameboodschap te zien. Het moet dus geen reclame zijn. Vertel een verhaal hoe jouw product het leven makkelijker maakt, wat de overweging is geweest om met het bedrijf te beginnen, interview een werknemer over een het belang van de relatie met een klant. Wanneer je de juiste call to action aan toevoegt, is de lead zo binnen.

Verspreiden van het online tijdschrift

Hoe verspreid je het online magazine? Natuurlijk op de sociale mediakanalen, maar verder? Dit is een van de lastigere dingen. Heb je een grote onlinegroep, dan sta je 1-0 voor. Begin je van scratch, dan wordt het lastiger. Je hebt namelijk mailadressen (leads) nodig. En dan het liefst mailadressen die onderverdeeld zijn in bepaalde groepen. De benodigdheden zijn: naam, achternaam, bedrijf, mailadres, functie en fase binnen de marketingstrategie. Is de lead een bekende van ons? Is de lead al klant? De call to action met een kortingscode is niet relevant voor iemand die net een product heeft aangeschaft, wel voor iemand die in de webshop is geweest en niets heeft gekocht. Maatwerk leveren dus!

Data

Tot slot wil je natuurlijk weten wat het oplevert. Door een Google analytics code in het online magazine te plaatsen, weet je precies waar en wanneer de lezer blijft hangen, uitstroomt en meer informatie wilt. Best handig want iedere marketeer en ondernemer kent de uitspraak:

“Half the money I spend on marketing is waisted, the problem is: I don’t know which half”

Verdiep je en vertel het verhaal. Zo krijg je fans, geen klanten. En fans kopen je product en promoten het gratis voor je.

Gastblog door TienProducties

 

 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor sponsored content en ingezonden persberichten. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen - tekst en afbeeldingen zijn[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.