12 handige tips voor klantenbinding

Klantenbinding maakt zakendoen gemakkelijk. Toch vinden bedrijven het lastig. In dit artikel vind je 12 klantenbinding tips voor bedrijven.
Ken je die vraag: In welke mate zou u ons aanraden aan uw vrienden of familie? Je kunt dan een cijfer geven: van 0-10. Dat cijfer vertelt het bedrijf of u een criticaster (0-6), passief tevreden (7-8) of een promotor (9-10) bent. En het percentage promotors min het percentage criticasters geven het zogenaamde Net Promotor Score. Oftewel: klanttevredenheid. Nu is er veel op deze meetwijze aan te merken, maar als indicatie voor de klantenbinding werkt het prima.
Trouwe klanten leveren meer winst op. Het kost nou eenmaal meer geld om een nieuwe klant binnen te halen dan een bestaande klant tevreden te houden. Grappig dat niet ieder bedrijf dat nog doorheeft: als consument kun je vele euro’s besparen door ieder jaar even een belrondje te doen langs je internetprovider, je energieleverancier en al je abonnementen. Je meldt dan alleen dat je overweegt om te switchen en voila: je krijgt de korting die een nieuwe klant zonder te vragen zou krijgen.
In vier eenvoudige blokken vind je 12 handige tips om klanten aan je te binden. Onthoud deze kopregels!
Maak ook een goede scheiding tussen wat een klant oplevert en wat je voor hem doet. Dat kun je doen door klanten te segmenteren en apart te benaderen via verschillende communicatiekanalen. Bepaal het gewenste serviceniveau. Zo zorg je ervoor dat je je niet voor de verkeerde klanten inspant.
Bron illustratie Valued Customer Parking: Bill Stilwell
Volgens de 80/20 regel van Pareto zorgt 20% van je klanten voor 80% van je…
Ook al zet Google vol in op AI met RankBrain, linkbuilding blijft ontzettend belangrijk om…
Facebook bestaat sinds 2004. In de afgelopen twaalf jaar groeide Facebook uit van studentensmoelenboek (eerst…
Vragen? Opmerkingen? Geef je reactie: