Marketing automation: waarom, hoe en wat

brand

Steeds meer organisaties overwegen over te gaan op marketing automation. Waarom zou je iets immers handmatig doen, als het ook automatisch kan? Zeker voor bedrijven met een webwinkel is marketing automation interessant. Zij leveren vaak geen maatwerk, maar gestandaardiseerde producten. In plaats van klanten op te zoeken met een salesafdeling kan marketing automation worden ingezet. Onder marketing automation verstaan we het identificeren van klanten en het omzetten van deze leads in sales. Marketing automation is een zeer breed begrip. In dit artikel vertellen we je hier meer over!

Werking van marketing automation voor bedrijven

Veel bedrijven werken met een salesafdeling, die nieuwe klanten probeert binnen te halen. In sommige gevallen wordt deze salesafdeling gecombineerd met de marketingafdeling. Zeker voor een wat kleinere webwinkel is een salesafdeling immers overbodig. Klanten moeten worden aangetrokken met marketingcampagnes, in plaats van salesprocedures. Voor grotere bedrijven met maatwerk of servicecontracten is een salesafdeling echter onmisbaar. De salesafdeling belt de potentiële klant op, legt de producten en diensten voor en hoopt zo op sales. Vaak blijkt dit een tijdrovende opgave, zonder garanties op succes.

Marketing automation maakt van dit proces een geautomatiseerd proces. Eerst identificeer je de klant, vervolgens trek je de klant naar je website en tenslotte zet je deze klant aan tot het doen van een aankoop. Ook voor bedrijven die maatwerk aanbieden kan dit interessant zijn. Marketing automation brengt de klant in dit geval tot het doen van een aankoop. Marketing automation is tegenwoordig vooral interessant door het grote aantal potentiële klanten die via het internet bereikt kunnen worden.

Silhouetten van klanten, met mensen onder de loep

Marketing automation begint bij het identificeren van klanten.

Klanten identificeren en aantrekken

Zoals reeds beschreven werd, begint marketing automation bij het identificeren van klanten voor je organisatie. Breng in kaart hoe je deze klanten kunt bereiken en op welke manier je ze prikkelt om naar je website te komen. Voor een jeugdige doelgroep is dit logischerwijs anders dan voor een oudere doelgroep. Schrijf gastblogs voor andere websites met een link naar je eigen website. Plaats interessante, prikkelende content op je kanalen op sociale media. Of maak bijvoorbeeld gebruik van influencers om een groter publiek te bereiken!

Eenmaal op je website moet een zogenaamde lead worden omgezet in een sale. Dit betekent dat de bezoeker ook op je website geprikkeld moet worden. Voorzie je website daarom van heldere content, met een duidelijke call to action. Een call to action kan bijvoorbeeld een button zijn. Hiermee worden bezoekers aangezet tot het doen van een aankoop of het aanvragen van een offerte.

Hoofd met gekleurde spiralen

Door gedragstraceringsmethoden in te zetten kun je de omzet verder vergroten.

Inzet van gedragstraceringsmethoden

Tijdens de inzet van marketing automation, zijn gedragstraceringsmethoden onmisbaar. Deze methoden maken het mogelijk om de weg die een klant bewandeld heeft te achterhalen. Zo kun je marketingcampagnes in de toekomst aanpassen op dit pad, om je omzet verder te vergroten. Welke pagina’s heeft een bezoeker bekeken? Hoe is een bezoeker op je website terechtgekomen? Informatievoorziening speelt zodoende een belangrijke rol binnen geautomatiseerde marketing. Zowel voor de klant, als voor je organisatie!

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *