Contentmarketing in de financiële sector

brand

In vrijwel iedere branche is de advertorial en de ondubbelzinnige reclametekst het al enige tijd aan het afleggen tegen daadwerkelijk informatieve content. De financiële sector is daarin niet anders. Al blijkt in de praktijk dat banken en verzekeraars opmerkelijk weinig doen met contentmarketing vergeleken met ondernemingen in andere sectoren. Dit terwijl contentmarketing juist voor de financiële sector uitermate geschikt is.

Waarom contentmarketing?

De argumenten om als bedrijf of ondernemer aan contentmarketing te doen zijn talrijk en het principe is dan ook bewezen effectief. Je voorziet in de informatiebehoefte van je potentiële klanten, je bent goed online vindbaar en je creëert bewijslast om jouw vakmanschap te onderbouwen, om maar eens een paar redenen te noemen. Voor de financiële sector is echter één reden in het bijzonder van belang: vertrouwen wekken.

Als het op financiële producten aankomt zijn klanten van nature wantrouwend. Als ondernemer in die sector zul je dan ook de nodige aandacht moeten besteden aan het winnen van vertrouwen. Laat contentmarketing nu net daar uitermate voor geschikt zijn. Een ideale strategie voor contentmarketing ziet er om deze reden in de financiële sector wel iets anders uit dan in andere sectoren. We helpen je op weg met vijf gouden contenttips voor de financiële sector.

Tip 1: De kwaliteit staat voorop

In veel branches wordt content nogal eens gebruikt om puur en alleen traffic te genereren. In de financiële sector kun je je beter richten op echte kwaliteit. Je teksten moeten van hoogwaardige kwaliteit en vooral feitelijk juist zijn. Huur liever een copywriter in als je hier zelf moeite mee hebt, dan dat je genoegen neemt met lagere kwaliteit.

Tip 2: Spreek de taal van je klant

Weinig sectoren staan zó bol van het vakjargon als de financiële. Breng daarom goed in kaart wie je doelgroep is en zorg ervoor dat je taalgebruik op hen aansluit. Gebruik begrijpelijke taal. Liever een begrijpelijk stuk dat de zaken misschien iets te simplistisch neerzet, dan een zeer genuanceerd artikel waar niemand iets van begrijpt. Als het op financiële producten aankomt, willen klanten snappen wat alles inhoudt.

Tip 3: Wees actueel

Of het nu om een Bitcoin-hausse gaat of de laatste trends op de huizenmarkt, klanten zijn over het algemeen op zoek naar informatie over de laatste actualiteiten. Informatie over die actualiteiten is waardevol voor je doelgroep. Spring hier zo snel mogelijk op in. Probeer, als je over voldoende kennis van zaken beschikt, liever nog op de actualiteiten vooruit te lopen door bijvoorbeeld voorspellingen te doen. Voorspellingslijstjes aan het eind van het jaar vinden normaliter gretig aftrek; op voorwaarde dat ze goed onderbouwd zijn en het liefst natuurlijk ook waarheid blijken.

Tip 4: Cijfers liegen niet

Onderbouw de beweringen, voorspellingen en meningen in je content zoveel mogelijk met harde data. Cijfers liegen namelijk niet. Hoewel de argumentatieleer inmiddels heeft aangetoond dat mensen opmerkelijk ongevoelig zijn voor cijfermatige onderbouwingen, blijken beweringen over financiële topics hierop een eenzame uitzondering. Voor de modale copywriter kan dat even wennen zijn; normaliter vermijd je die data juist vaak. In dit geval helpt het juist mee om je betrouwbaarheid te staven. Giet de cijfers wel in een eenvoudig afneembare vorm, zoals een infographic. En voor alles geldt: met mate.

Contentmarketing-infografic

Tip 5: Cijfers liegen nog steeds niet

Zorg daarom dat je kunt meten hoe je contentmarketing verloopt. Hoe scoren je artikelen? Wat vinden je klanten ervan? Hoe reageren ze op je artikelen? Of wil je ze liever niet laten reageren? Of je nu nieuwsbrieven gaat verzenden, tiplijstjes gaat publiceren of gewoon korte, interessante blogs gaat schrijven, zorg er altijd voor dat je kunt meten wat die content doet. Uiteraard hangt dat ook af van het doel van je marketingstrategie. Zet dit helder uiteen, pas je plan erop aan en meet of je succesvol bent. Op die manier kan goede contentmarketing ook in de financiële wereld het verschil maken.

DOWNLOAD het praktische B2B contentplan & checklist

hiermee start je direct met B2B contentmarketing en meld je je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief.

Download B2B contentplan en Checklist

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.