Marketingstrategie voor rijscholen in een grote stad: zo werkt het
We gaan even kort in op de drie verschillende marketing strategieën voor rijscholen in grote steden, zoals Rotterdam. Als Rijschool in Rotterdam heb je te maken met veel concurrentie om je heen, het is daarom belangrijk om jezelf zichtbaar te maken. Maar wat is de beste manier hiervoor? Doet je concurrentie dit ook en hoe moet je dat aanpakken?
Geslaagd!… of in de herkansing? Deel het op social
Tegenwoordig zijn er zo veel sociale media platformen waar je op kan marketen. De meesten zullen eerst aan Facebook en Instagram denken. Leuke vrolijke foto’s van trotse net geslaagde leerlingen naast jouw lesauto doen het altijd goed. Gebruik 6 tot 10 hashtags om de beste resultaten in het Instagram algoritme te krijgen en laat Instagram deze automatisch naar Facebook posten. Maar overweeg tegenwoordig zeker ook TikTok. Bijna je hele doelgroep tussen de 16 en 18 jaar zit er tenslotte op. Post korte filmpjes onder een populair muziekje en bewerk de lopende trends om meer bereik te krijgen. TikTok koppelt je automatisch aan Een grotendeels Nederlands bestand van kijkers -tenzij je viraal gaat-
Website voor vindbaarheid en gemak
Marketing is in de laatste jaren ontzettend verandert doordat er steeds meer online gebeurt. Waar men het vroeger van mond-op-mond reclame moest hebben is dit inmiddels door de technologie van het internet eigenlijk nogal achterhaald. Een professionele website is van groot belang. Het eerste wat mensen tegenwoordig doen is googellen naar een rijschool, en dan moet je zorgen dat die van jou tussen de zoekresultaten komt te staan. Investeer in je website en zorg ervoor dat er een goed design voor gemaakt wordt. Daarbij is het erg belangrijk dat je website geoptimaliseerd is voor de verschillende maten beeldschermen zodat deze ook vlekkeloos draait op telefoon en tablet. Je website is onderdeel van je bedrijfsvoering. Maak het daarom bijvoorbeeld mogelijk om afspraken online vast te leggen of achteraf aan te pakken. Scheelt je een boel onnodig belwerk.
De route online naar jouw website
Hoe vinden nieuwe leerlingen jouw rijschool? Vooral via Google, waarvoor je SEO nodig hebt, wat staat voor Search Engine Optimisation. Dit doe je door te zorgen dat je door middel van de juiste concurrerende keywords te gebruiken in de teksten op je website. Je kan de beste keywords en zoektermen voor jouw tekst en rijschool opzoeken op diverse websites en applicaties. Kies voor low competition keywords om de beste resultaten te behalen.
Bedrijfsvermeldingen en recensies
Daarnaast is het belangrijk dat je op zo veel mogelijk platformen en websites je bedrijf claimt. Dus niet alleen op Google, maar ook op diverse andere bedrijvensites zoals bedrijvengidsen en rijschool overzicht websites. Zet overal voor de netheid de volledige NAW gegevens van je rijschool neer. Dit zijn gratis bedrijsvermeldingen waarmee je snel beter vindbaar wordt.
Het eerste deel van je visitekaartje en marketing strategie is je website, je sociale media en je vindbaarheid op internet. Het tweede deel is wat anderen van jou vinden. Tegenwoordig zijn recensies de online mond-op-mond reclame, zeker op google, daar kan je negatieve recensies namelijk niet verwijderen. Bezoekers van je website zullen altijd recensies van je rijschool opzoeken om een beeld te schetsen van hoe mensen in het verleden rijlessen bij jou hebben gevonden. Op Google of Trustpilot kun je de beste rijschool in Rotterdam vinden. Het is daarom absoluut aan te raden om je leerlingen te vragen een recensie voor je achter te laten, eventueel met een klein cadeautje zoals een sleutelhanger of een pen als bedankje.
Reacties