Online recruitment website: De 7 technische vereisten van nu

brand

Een website is als een huis dat te koop staat. Techniek zorgt voor de fundering, content voor de inrichting, en marketing is de manier waarop je het huis precies verkoopt. Wil je je online recruitment website of werken-bij-pagina optimaal laten werken? Neem dan deze zeven zaken in ogenschouw. Voor de bezoekers, maar ook voor jou. Je moet gemakkelijk met de website kunnen werken, zodat het bijwerken van een vacature jou bijvoorbeeld geen uren tijd kost. Dit zijn technische vereisten voor de websitebouwer met de bijbehorende argumenten vanuit HR.

1. De website moet werken op de mobiel

Iedereen heeft een smartphone. Je website wordt dus ook steeds meer via de smartphone bezocht, in veel branches al voor meer dan 50%. Werkt jouw site niet goed mobiel? Dan klikken potentiële kandidaten snel weer verder. Kijk verder dan alleen een mobiele versie van de site, want het gebruik is heel anders. Je kunt bijvoorbeeld niet gemakkelijk een nette motivatiebrief opmaken en versturen via een smartphone.

  • Zorg ervoor dat jouw website ook goed werkt voor mobiel verkeer (responsive design).
  • Geef mobiele bezoekers de mogelijkheid de vacature gemakkelijk op te slaan om later via een desktop of laptop te kunnen reageren.
  • Wees terughoudend met het ongevraagd laten starten van een video. Zeker op de mobiel onderweg, bijvoorbeeld in de trein, is direct geluid ongewenst.

2. De website moet snel zijn

Drie seconden. Is een mobiele website dan nog niet geladen, dan verlaat volgens onderzoek van Google 53% van de bezoekers de website weer. Het geeft een verkeerd beeld van het bedrijf en het beïnvloedt je zoekmachineposities ook negatief. Google waardeert trage websites minder dan snelle websites.

  • Vergelijk jouw website met die van de concurrent. Of juist met een grote landelijke partij die het goed doet, zoals een Hema, Coolblue of KPN.
  • Wil je een cijfermatige onderbouwing geven? Wijs je websitebouwer op PageSpeed Insights. Elke website krijgt een cijfer op snelheid mét technische tips om die te verhogen.

3. De website moet vindbaar zijn

Je trekt jouw kandidaten het liefst aan op je eigen website. Daarom heb je opties nodig in het content management systeem (CMS) om zoekwoorden mee te geven. Zoals de combinatie functie + standplaats, bijvoorbeeld IT manager Alkmaar, want daar zoeken mensen op.

  • Typische velden die je wilt kunnen aanpassen: titel, slug (voor de URL), bestandsnaam afbeelding en alt-image van een afbeelding. Gebruik het zoekwoord ook in de kop en in de tekst.
  • Gebruik je WordPress? De gratis Yoast plugin geeft vele handvatten om de vindbaarheid te verhogen.

Online recruitment website tips voor de websitebouwer

4. Vacatures moeten doorzoekbaar zijn

Bezoekers willen direct relevante vacatures zien. Daarvoor willen ze kunnen zoeken op trefwoorden, afdelingen, contractvormen en standplaatsen.

  • Het gaat er vooral om dat bezoekers snel vacatures zien, die voor hen relevant zijn. Bij een kleiner aantal kun je dat ook met een logische opbouw doen.
  • Bij grotere aantallen is een interne zoekfunctie wenselijk. Heel interessant: de zoekopdrachten die potentiële kandidaten invoeren, kun je ook laten meten (o.a. met Google Analytics). Zo leer je waar je bezoekers naar zoeken en kun je zorgen voor betere antwoorden.

5. Vacatures kun je direct doorzetten op vacaturezoekmachines

Natuurlijk kun je accounts aanmaken op vacaturesites en daar handmatig je vacatures plaatsen. Maar wil je snel veel potentiële kandidaten bereiken zonder al teveel moeite? Kijk dan naar een vertical- en multiposter-koppeling op je website. Je vacatures worden hiermee automatisch doorgezet op banenplatforms als Indeed, Jobrapido, Jobbird, Jobsonline.nl, Mituala of Trovit.

  • Het gaat erom dat de vacatures die je op je eigen website plaatst, worden doorgezet zonder handmatige handelingen op vacaturesites. De techniek erachter heet een ‘XML-koppeling’.

6. Vacature-reacties kun je stroomlijnen

Bij een klein bedrijf met enkele vacatures maakt het niet uit hoe de reacties binnenkomen. Heb je echter vacatures per afdeling en een onderscheid in starters, stagiaires en professionals? Dan wil je dat elk reactie naar de juiste vacaturehouder gaat.

  • Een ander e-mailadres per formulier helpt al enorm bij het stroomlijnen, net als de mogelijkheid om formulieren per situatie aan te passen.
  • Heb je omvangrijke selectieprocedures waarbij een groot aantal sollicitanten reageert? Verdiep je dan in een Application Tracking System. Hiermee automatiseer je correspondentie (ontvangstbevestiging, afwijzen, uitnodigen) en kun je efficiënt zoeken in een interne database (talentpool) vóórdat je besluit om te adverteren.

7. Je kunt gemakkelijk content toevoegen

Voor iedere nieuwe vacature wil je niet de websitebouwer in hoeven schakelen. Het is toch geen nieuwe website? Met een goed CMS kun je gemakkelijk een pagina of vacature toevoegen, aanpassen of verwijderen. Kijk of je ook gemakkelijk pagina’s kunt kopiëren, als de vacaturepagina’s bijvoorbeeld een vast veld hebben.

DOWNLOAD het e-book: Gevonden! 43 online recruitment tips voor website, content en social media

+ BONUS! Vijf tips voor een efficiënte fotoshoot

43 online recruitment tips

Reacties

0 Reacties

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.