Denk aan deze 8 dingen voordat je een webshop begint 

brand
Denk aan deze 8 dingen voordat je een webshop begint 

Denk aan deze 8 dingen voordat je een webshop begint 

Langzaam maar zeker wordt het steeds aantrekkelijker om een eigen webshop te beginnen. Door de groeiende populariteit van dit soort online winkels, zijn er steeds meer programma’s en andere hulpmiddelen bij gekomen die het opzetten van een webshop eenvoudiger maken. Maar aan welke zaken moet je precies denken voordat je daadwerkelijk met een webshop begint? In deze blog nemen we de 8 grootste dingen door op dit vlak. Hierdoor heb je zelf ook binnen mum van tijd je webshop succesvol opgezet. 

Je webhosting 

In de eerste plaats is het van groot belang om voor de juiste webhosting te kiezen wanneer je een webshop wil beginnen. Met de juiste website hosting zul je namelijk er zeker van zijn dat je website een grote hoeveelheid bezoekers aankan. Tevens zal dit goed voor je SEO zijn (later meer daarover) doordat de laadtijden van al je pagina’s snel zullen. Daarbij is het zaak om voor een passende hosting oplossing te kiezen. Met een wordpress website zal bijvoorbeeld wordpress hosting de juiste keuze zijn, terwijl er andere oplossingen zijn wanneer je webshop iets anders is opgebouwd. 

Het ontwerp van je website 

Ten tweede is het ontwerp van je webshop een belangrijke factor. Je website moet niet alleen overzichtelijk zijn, maar tevens gemakkelijk te navigeren zijn voor je bezoekers. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van dropdown menu’s, of door gebruik te maken van vaststaande structuren zoals een header en footer menu. Daarbij is het ook belangrijk om de lay-out en kleuren goed aan elkaar af te stemmen. Door al deze zaken goed te verzorgen zul je er onder andere voor zorgen dat je website beter vindbaar is in onder andere de zoekmachines. 

De klantenservice 

Verder is het ook belangrijk om te kijken naar de klantenservice die je biedt voor je webshop. Tevens wil je dat iedereen in staat is om direct contact met jou op te nemen. Dit doe je met een live chat of telefoonnummer, maar ook met een contactformulier of emailadres. Deze directe service zal je bezoekers helpen bij vragen over producten of de bezorgprocedure van bestellingen. Andere handige hulpmiddelen voor een beter klantenservice zijn bijvoorbeeld een kennisbank of FAQ pagina voor gestelde vragen. Verder worden chatbots steeds populairder en is dit ook een goede manier om je klantenservice te verbeteren. 

Mobielvriendelijkheid 

Ook is het van groot belang om een website te creëren die geschikt is voor zowel mobiele als desktop gebruikers. De meeste consumenten doen tegenwoordig hun online aankopen via hun telefoon, dus als jouw webshop niet goed werkt op mobiel, dan loop je een aantal klanten mis. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw webshop responsief en vriendelijk is voor mobiele gebruikers voordat je deze online zet. 

Je SEO 

Ten vijfde dien je te denken aan de SEO voor je website. SEO staat voor Search Engine Optimization en verwijst naar het proces waarbij je jouw webshop beter vindbaar maakt in zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google. Het optimaliseren van deze zaken is ontzettend belangrijk omdat je hierdoor meer bezoekers naar je webshop kunt trekken. Er zijn veel verschillende manieren waarop je jouw webshop kunt optimaliseren, maar een aantal van de belangrijkste zaken om hierbij te doen is het toevoegen van meta-data, het creëren van goede content en het linken naar andere websites. Zorg er dus voor dat je voordat je met je webshop begint al een strategisch plan klaar hebt staan om hieraan te werken. 

De logistiek 

Tevens moet je ook goed nadenken over de logistiek van je webshop. Dit houdt bijvoorbeeld in het gebruik van een bezorgdienst om geleverde producten te verzenden, maar ook het opstellen van een verzendbeleid is hierbij belangrijk. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je duidelijk laat weten wanneer bestellingen worden verzonden, wat de kosten zijn voor bepaalde afstanden en of er bijvoorbeeld een minimum bestelbedrag geldt. Door de logistiek goed in te richten zal je ervoor zorgen dat bestellingen zo efficiënt mogelijk verstuurd worden en je een goede reputatie krijgt vanaf het begin. 

Betaalopties 

Daarnaast is het zaak om een goede selectie aan betaalopties te hebben voor je webshop. Je wilt er niet alleen voor zorgen dat klanten gemakkelijk hun bestelling kunnen betalen, maar ook dat je veilig betalingen accepteert en afhandelt. Door betaalmethodes als creditcards en PayPal te accepteren, maar ook een betaalpagina te maken waar klanten direct de betaling kunnen afhandelen, maak je het heel gemakkelijk voor klanten om bestellingen af te ronden. 

De software 

Tot slot zul je ook moeten kijken naar wat de beste software is om jouw webshop te laten draaien. Er zijn verschillende opties zoals Shopify, Magento of WooCommerce waarvoor je een abonnement kunt afsluiten om deze te gebruiken. Kijk dus goed welke het beste bij jouw webshop aansluit en kies vervolgens voor een pakket dat betaalbaar, betrouwbaar en makkelijk in gebruik is. 

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *