Jouw webshop laten meedoen aan Black Friday? Zo doe je dat in 7 stappen

brand
Black Friday voor webshops

Jouw webshop laten meedoen aan Black Friday? Zo doe je dat in 7 stappen

Ondanks dat het van oorsprong een typisch Amerikaanse aangelegenheid is, staat Black Friday inmiddels bij tal van Nederlandse winkeliers, ketens en webshops omcirkeld op de kalender. Het fenomeen groeit jaarlijks aan populariteit en eigenlijk kun je als serieuze webshop niet meer achter blijven. Black Friday, en in iets mindere mate Cyber Monday, zijn typische dagen in het jaar geworden waarop het moet gebeuren. Maar hoe begin je daarmee? Simpelweg wat kortingen online gooien en hopen op extra omzet, dat is immers waarschijnlijk ijdele hoop. Jouw webshop laten meedoen aan Black Friday, hoe pak je dat dan wel aan?

Stap 1: Stel (commerciële) doelen op

Je heb dan wellicht besloten om aan Black Friday mee te doen ‘omdat iedereen dat doet’, maar dat is op zichzelf nog geen doel dat deelname rechtvaardigt. Wat wil je bereiken? Wanneer is Black Friday voor jouw webwinkel succesvol? Dat moet je vooraf bepalen en noteren in een (kort) commercieel plan.

In dit plan kun je bijvoorbeeld benoemen hoeveel (extra) winst je zou willen draaien, hoeveel transacties je wilt, hoeveel nieuwe klanten je wilt trekken, hoeveel traffic je op je website wilt, et cetera. Zorg, kortom, voor een weldoordacht plan waarin je niet alleen aandacht hebt voor binnenkomende euro’s op de korte termijn, maar waarin je ook aan de toekomst van je onderneming denkt.

Houd daarbij rekening met deze drie universele waarheden rondom Black Friday:

  1. Black Friday is een week. Black Friday eindigt niet op vrijdagavond. Zorg ervoor dat je je deals doortrekt tot en met minimaal Cyber Monday. Op zaterdag tot en met maandag doen consumenten meer aankopen dan op Black Friday zelf.
  2. Consumenten verwachten korting. Wees niet te karig met aanbiedingen of kortingen – alles onder de tien procent valt eigenlijk helemaal niet op tijdens Black Friday – maar ga ook niet te ver. Het risico op de verliesgevende klant moet je in je achterhoofd houden. Zoek een balans en ga bijvoorbeeld voor combideals: hoge korting op product A als je ‘m combineert met product B.
  3. Blijf netjes. Ga niet goochelen met prijzen. Een maand voor Black Friday je prijzen verhogen om daarna dikke korting te kunnen veinzen? Echt een no-go. Houd je klanten niet voor de gek. Als het uitkomt, ben je ze kwijt – en terecht.

Stap 2: Maak een planning

Black Friday planning maken

De voorbereiding op Black Friday begint al weken van tevoren. Het is verstandig om een planning te maken waarin je uiteenzet wat je wanneer gaat doen. Denk daarbij aan het volledige spectrum van werkzaamheden dat met jouw webshop tijdens Black Friday te maken heeft.

Zo zul je wellicht extra voorraad willen inkopen, wat je tijdig moet regelen. Of wil je juist je bestaande voorraad snel omzetten? Ook wil je niet pas op Black Friday zelf beginnen met adverteren, maar wil je (ver) van tevoren al kenbaar maken dat jouw webshop de place to be is op Black Friday. Neem dus ook digitale content op in je planning en weet wanneer je wat live wilt zetten. Ga je je nieuwsbrief daarvoor inzetten? Ga je online adverteren? Wellicht moet je extra budget vrijmaken voor online zichtbaarheid? Neem het allemaal mee in je planning. Denk daarbij ook aan je social kanalen zoals Facebook en Instagram. Staan daar je mooiste, nieuwste producten al op?

Tip: Black Friday-shoppers beginnen vaak op vergelijkingssites zoals Beslist.nl en Tweakers. Sta je nog niet op dit soort sites? Dan is er werk te doen.

Stap 3: Bereid je webshop voor

Website design voor Black Friday

Als je planning gereed is, is het tijd om je webshop te gaan voorbereiden. Een aantal taken die daarmee te maken hebben, zullen ook al in je planning staan. Je zult de taken grofweg in twee categorieën kunnen verdelen: techniek en content.

Allereerst content. Als je hele familie langskomt voor het kerstdiner, wil je dat je woning er perfect uit ziet. Datzelfde geldt voor je webshop tijdens Black Friday. Dat wil zeggen: geen achterhaalde content, alle producten voorzien van complete, actuele en juiste productinformatie en geen producten die je wel toont maar niet kunt leveren. De aanloop naar Black Friday is hét moment voor de grote webshop-schoonmaak. Een strakke, schone webshop converteert immers het best.

Dan de techniek. Het is verleidelijk om, als je toch bezig bent met je content checken en updaten, even wat te sleutelen aan de technische aspecten van je webshop. Doe dat echter niet zomaar. Tuurlijk is het goed om een extra betaalmogelijkheid toe te voegen, of om een speciale landingspagina voor Black Friday te creëren waar je je social uitingen naartoe laat linken, maar haal niet te veel overhoop. Je wilt namelijk tijdens Black Friday wel een goed werkende website hebben die stabiel draait. Stel, je gooit nu het hele design van je webshop overhoop en komt er de dag voor Black Friday achter dat die via mobiele devices helemáál niet lekker toont. Dan heb je een probleem. Vermijd dat moment. Serieus klussen aan je webshop doe je op rustige momenten. Januari bijvoorbeeld.

Stap 4: Maak je plan concreet

Nu je webshop hygiënischer dan ooit is én lekker stabiel draait, is het tijd om je commerciële plannen concreet te maken. Dat houdt in: de aanbiedingen klaarzetten, de bedankmails schrijven en de marketingcontent voorbereiden die je ná Black Friday wilt inzetten. Je wilt nu alle content in gereedheid brengen die je nodig hebt om je plannen in de praktijk te kunnen brengen. Rondom Black Friday heb je het waarschijnlijk te druk met bestellingen afhandelen, logistieke probleempjes oplossen en wellicht hier en daar een klacht verhelpen, dus doe jezelf een plezier en werk alvast vooruit. Je zult jezelf er eind november voor bedanken.

Stap 5: Doe beloftes die je kunt waarmaken

Adverteer je normaliter met ‘vandaag besteld, vandaag verzonden’, maar zou dit tijdens Black Friday weleens anders kunnen lopen? Beloof het dan ook niet.

Zo zijn er nog meer beloftes die wellicht loos blijken, als het écht druk wordt in je shop. Die opmerking dat je binnen een uur op een WhatsApp-bericht reageert, bijvoorbeeld. Zorg ervoor dat je tijdens Black Friday geen beloftes doet die je niet kunt waarmaken. ‘Underpromise, overdeliver‘ is vele malen beter voor je imago en klantbehoud dan het omgekeerde.

Stap 6: Van eenmalige aankoop naar terugkerende klant

Het is leuk om sales te harken tijdens het Black Friday-weekend, maar het liefst heb je het hele jaar door terugkerende klanten. Denk hieraan bij het opstellen van je commerciële plan. Er zijn een aantal tips die je kunt overwegen.

Zo kun je klanten die tijdens Black Friday iets bestellen, een kortingscode bieden die ze in de decembermaand (of daarna) weer kunnen verzilveren. Zo pakken ze niet alleen die korting op dat ene product, maar kunnen ze later nog eens terugkomen voor een volgende goede deal.

Omgekeerd kun je klanten die in het verleden al eens iets bij je hebben gekocht, voorafgaand aan Black Friday verblijden met een extra scherpe deal. Zo gun je je bestaande klanten iets extra’s, wat veel webshops vaak vergeten.

Wat je ook doet, zorg ervoor dat je de klant die tijdens Black Friday bij jou shopt, éxtra in het zonnetje zet. Doe iets extra’s in de verpakking, stuur ze een extra bedankje of doe iets anders. De allergoedkoopste ben je waarschijnlijk nooit, en dan komt het op creatief ondernemerschap aan om je klanten definitief aan je te binden.

Stap 7: Bewaar de inzichten

Black Friday inzichten

Denk eraan: volgend jaar is er weer een Black Friday. Zorg ervoor dat je de data en inzichten van dit jaar bewaart, zodat je het volgend jaar nog beter kunt doen. Heb je je commerciële doelen gehaald? Zo nee, waar lag dat aan? Zo ja, kunnen ze dan volgend jaar strakker? Haal die inzichten nu al op, zodat je volgend jaar optimaal voorbereid aan de start verschijnt.

Redactie Bloeise

De Bloeise redactie bestaat uit Thomas Lapperre. Deze berichten worden niet op persoonlijk titel vermeld omdat ze geschreven zijn door anderen: ingehuurde tekstschrijvers voor inhoudelijke artikelen, ingezonden persberichten en soms ook sponsored content. Voor ingezonden persberichten geldt dat de redactie geen verantwoording kan nemen -[…]
Alle artikelen van Redactie Bloeise

Reacties

0 Reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *