Hoe zorg je voor een succesvolle PR? 4 tips
PR staat voor Public Relations. Dit betekent niet meer dan hoe het bedrijf zich aan de buitenwereld toont. Het is dus een vorm van marketing. Een methode om het imago van het bedrijf te verbeteren. Maar PR is niet altijd even succesvol. Gelukkig zijn er genoeg manieren om dit te voorkomen en het maximale uit jouw PR te halen. Maar hoe pak je dit precies aan? Waar moet je aan denken? In dit artikel geven we enkele waardevolle tips.
1. Stel een PR plan op
Het is onmogelijk om succesvol te werken aan de PR van je bedrijf als je niet weet wat je doelstellingen zijn en hoe je dit wilt bereiken. Een PR plan maken is dan ook het eerste wat je doet. In dit plan neem je niet alleen mee wat je doelstellingen zijn en hoe je deze wilt bereiken, maar ook welke strategieën je hierbij gaat toepassen.
Doelstellingen bij het verbeteren van je PR kunnen bijvoorbeeld zijn het versterken van relaties met andere bedrijven of het verhogen van jullie merkbekendheid. Formuleer de doelen zorgvuldig en maak het plan overzichtelijk. Zo is voor iedereen duidelijk wat er gedaan moet worden en op welke manier jullie dit gaan aanpakken.
2. Schrijf een gastblog
Het klinkt misschien gek om een gastblog te schrijven als onderdeel van de PR, maar dit is meerdere keren zeer effectief gebleken. Zeker wanneer je dit op een populair medium kunt delen. Wel is het belangrijk dat je ook echt iets te vertellen hebt. Schrijf niet om het schrijven, maar omdat je een boodschap wil overbrengen. Als jouw boodschap de aandacht van de lezer weet te trekken, kan dit onverwachts voor heel veel traffic zorgen.
3. Schakel hulp in
PR is minder gemakkelijk dan het lijkt. Er zijn veel dingen die je kunt doen, maar hoe weet je of dit ook echt succesvol zal zijn? Daarom is het slim om bedrijven in te schakelen die hier echt verstand van hebben. Een goed voorbeeld is mediatic.eu. Zij zijn gespecialiseerd in Public Relations en contentmarketing. Zo weet je zeker dat hetgeen je onderneemt ook daadwerkelijk succesvol zal zijn.
4. Inhaken op actuele zaken
Inspelen op actuele zaken is een van de beste manieren om de aandacht van mensen te trekken. Als er veel dingen spelen in de wereld of in ons land, dan willen mensen hierover praten. Ook willen ze de mening horen van bedrijven, instellingen en bekende mensen.
Een andere manier is om gebruik te maken van speciale dagen. De feestdagen kennen we natuurlijk allemaal, maar er zijn ook dagen die minder bekend zijn en wellicht betekenisvol zijn voor jouw bedrijf en de doelgroep. Is jouw bedrijf bijvoorbeeld vooral gericht op christenen? Dan is het goed om stil te staan bij de Biddag en Dankdag. Maar je kunt ook aan andere dagen denken. Wist je bijvoorbeeld dat er een Week tegen Eenzaamheid is of een Diversity Day. Kies de dagen die passen bij het imago van jouw bedrijf en werk hieruit voort.
Reacties