Meer bereik met deze 14 tips

brand

Je bedrijf bekend maken? Hoe verbeter je je bereik? Hoe kun je je bedrijf goed promoten zonder extra kosten te maken? Levert het dan wel echt iets op? Er zijn vele goede en gratis manieren om je bedrijf onder de aandacht te brengen bij je doelgroep. Het kost je enige tijd en focus, maar het zal je bereik significant vergroten en verbeteren. In dit blog krijg je voorbeelden van promotiemiddelen, lokale marketing en verdiende media.

Eigen media, verdiende media & betaalde media

Media kun je grofweg in 3 groepen onderverdelen:

  • Eigen media: website, visitekaartjes, nieuwsbrief, bedrijfswagen, verpakkingsmateriaal, bedrijfskleding, social media, winkel, app. Hiermee bereik je vooral bestaande klanten.
  • Verdiende media: publicaties in de regionale, lokale en landelijke pers, magazines, blogs. Hiermee bereik je vooral fans.
  • Betaalde media : advertenties, Google adwords, beurzen, affiliate marketing, banners, bioscoop, abri’s. Hiermee bereik je nieuwe mensen.

Je bedrijf gratis promoten doe je via Eigen media (owned media) en Verdiende media (earned media). Zo bereik je meer mensen zonder extra kosten. Sommige kanalen kosten geld, sommige niet, maar ze kosten wel tijd. Zeker als je een goede boodschap wilt brengen die goed ontvangen wordt. Bekijk hier het Paid-Owned-Earned Media model.

Bedrijf promoten met eigen media (owned media)

Zet je online kanalen optimaal in om goed gevonden te worden in Google en voor meer binding met je klanten:

  1. Vernieuw regelmatig de content op je site, of nog beter: begin met bloggen. Dat zorgt voor meer zichtbaarheid in Google en biedt een betere ervaring voor je bezoekers. Lees verder over zakelijk bloggen uitbesteden.
  2. Start een nieuwsbrief om je klanten en potentiële klanten te informeren. Kies een frequentie die je voor lange termijn kan invullen: zoals maandelijks. Een nieuwsbrief is ideaal om binding met je bestaande klanten te creëren.
  3. Begin met het regelmatig optimaliseren van je website voor Google. Het is een continue proces, maar dat zorgt voor meer zichtbaarheid in Google en dus meer bezoekers. Lees deze SEO tips en denk ook aan Featured snippets,
  4. Zorg voor meer relevante links naar je site. Kijk naar de partijen met wie je in het echt een verbinding hebt: klanten, leveranciers en partners. Linken zij al door naar je pagina? Kijk naar je concurrenten: welke links verwijzen door naar hun sites? Dat doe je gemakkelijk door in Google te zoeken op “link:www.website.nl”, bijvoorbeeld “link:www.ibm.nl”. Een betere tool, maar met irritante reclame, is www.backlinkwatch.com. Je kunt ook links kopen of de linkbuilding uitbesteden.

Bedrijf promoten via social media

Kom in contact met potentiële klanten en laat ze zien wat je voor ze kan betekenen. Social media is je visitekaartje én het gesprek wat erop volgt. Bekijk voordat je begint met social media, de 10 redenen om niet te beginnen aan social media.

  1. Start met Twitter: 3.3 miljoen Nederlanders gebruiken Twitter, waarvan 1.6 miljoen dagelijks. Twitter is heel interactief, dwingt tot korte boodschappen en helpt met het bouwen van je reputatie.
  2. Start met een eigen Facebookpagina: 5 miljoen Nederlanders gebruiken Facebook dagelijks. Facebook werkt vooral visueel, vraagt om consumeerbare content en helpt met het imago bouwen. Lees verder over Facebook op Bloeise.
  3. Start met YouTube: 7,1 miljoen Nederlanders gebruiken Youtube, waarvan 0,9 miljoen dagelijks. Beeld is ideaal om complexe materie of uitgebreide verhalen snel en duidelijk over te brengen. Het vraagt wel om kwaliteit.
  4. Start met Linkedin: 3,9 miljoen Nederlanders gebruiken Linkedin waarvan 0,4 miljoen dagelijks. Het is de manier om het netwerk van je netwerk aan te spreken, en om jezelf als specialist te positioneren.
  5. Start met Google Plus: 2 miljoen Nederlanders gebruiken Google Plus waarvan 0,5 miljoen dagelijks. Google stimuleert en beloont het gebruik van Google Plus in de zoekresultaten en Google Maps.

Bedrijf promoten via verdiende media (earned media)

In de publiciteit komen moet je verdienen: je biedt nieuws of bepaalde waarde aan een partij (op Twitter, de krant, de lokale radio) die dat voor jou deelt. Lokaal bereik is vrij gemakkelijk te bereiken, en voor de meeste bedrijven ook waar de meeste klanten zich bevinden. Regionaal en landelijk kan veel moeilijker zijn. Met verdiende media (en betaalde media) kun je je Eigen media laten groeien. Zie de volgende verdiende media voorbeelden:

  1. Veel lokale kranten geven geregeld redactionele aandacht aan lokale bedrijven in een vaste bedrijfscolumn of zakelijk gedeelte. Lever volledige teksten aan om sneller te worden opgenomen.
  2. Naast de lokale krant zijn er ook veel lokale weekkrantjes, zoals de zondagskrant. Stuur een persbericht naar al deze lokale partijen.
  3. Sommige mensen hebben een eigen blog, populaire Facebookpagina of Twitteraccount. Maak kennis met deze invloedrijke lokale mensen en kijk wat je voor elkaar kunt betekenen. Een kleine weggeefactie voor hun volgers biedt meerwaarde voor hun eigen kanaal.
  4. Door erg leuke of interessante content te maken die je deelt via social media, wordt dit sneller weer gedeeld door jouw volgers. Denk aan mooie foto’s, onderzoeken (delen ervan, bij voorkeur in een infographic), quotes, of treffende vragen en vergelijkingen. Bekijk de 13 invalshoeken voor meer interactie op Facebook om ideeën op te doen.
  5. Ouderwetse mond-tot-mond reclame blijft de beste promotie voor je bedrijf. Zorg voor meer mond-tot-mond reclame door: bestaande klanten te belonen voor het aanbrengen van nieuwe klanten, uitstekende klantservice (vooral bij klachten), blijf in contact, doe enquetes en klantonderzoeken om te ontdekken wat je kan verbeteren en doe dat ook, en geef je klanten een podium, bijvoorbeeld in je social media, nieuwsbrief, persbericht of website.

Meer weten over verdiende media? Lees ook het gastblog De 7 voordelen van free publicity van UwPersvoorlichter.

Betaalde media voor bedrijfspromotie (paid media)

Geld kun je maar 1 keer uitgeven. Het inzetten van betaalde media is iets om niet lichtzinnig mee om te gaan, want één ding is zeker: het geld is uitgegeven. Maar wat krijg je ervoor terug? Een bijzondere vorm van bedrijfspromotie is promotiewerk: promotors geven op locatie een fysieke invulling aan jouw merk. Bijvoorbeeld op een evenement, beurs of demonstratie. Met de juiste uitstraling laden promotors zo jouw merk, creëren merkenvoorkeur en geven je merk gezicht.

Wil je vooral meer leads en omzet maken? Dan richt je je op een doelgroep die al geïnteresseerd is in jouw producten. Google Adwords is daar ideal voor. Lees dit artikel over de inzet van Google ads.

Promotiemiddelen B2B werken anders

B2B (business-to-business) verschilt van B2C (business-to-consumer) op de volgende vier cruciale punten:

  • Prijsstelling. Alle consumenten krijgen dezelfde prijs voorgeschoteld. In B2B zijn er verschillen in prijsniveaus en kortingen bij grotere afname.
  • Service. Bij B2B handelt een accountmanager of relatiemanager alle problemen af, bij B2C is dat een onpersoonlijke customer service afdeling.
  • Koopproces. Consumenten zijn grillig en kunnen ‘opeens’ een aankoop doen. Hier gaat vaak weinig tijd aan vooraf, zoals een nieuw product uit de supermarkt uit proberen. Bedrijven kopen volgens een vaste frequentie en doorlopen vaste stappen in een koopproces dat veel langer duurt (soms zelfs jaren), zoals informatie opzoeken en vergelijken, offerte opvragen, onderhandelen en relatie onderhouden. Vaak zijn er gespecialiseerde inkopers bij betrokken.
  • Koopargumenten. Waar consumenten gevoeliger zijn voor emotionele argumenten, zijn bedrijven eerder zakelijk.

Deze verschillen betekenen dat de promotiemiddelen voor B2B eerder persoonlijker zijn, zoals een bezoek van een vertegenwoordiger of een gesprek op een beurs. Een interessante of leuke manier om zakelijke klanten te stimuleren is bijvoorbeeld het toesturen van een goed boek naar aanleiding van een gesprek. Je blijft hiermee inhoudelijk, schenkt aandacht en speelt zo in op de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini, namelijk wederkerigheid. Klinkt het toesturen van een relatiegeschenk je te duur? Vergelijk het eens met het optuigen van een beurs en het aantal nieuwe klanten dat je daarmee stimuleert. Zoek je een fiscaal interessante manier om nieuwe klanten te werven, kijk dan eens naar het sponsoren van een goed doel. Mits ANBI-gecertificeerd is dat aftrekbaar als kostenpost, je genereert er Earned media mee en kunt dit in je Owned media inzetten.
 

Meer weten over deze dienst?

Neem contact op voor een kennismakingsgesprek met Thomas.

Thomas Lapperre

Ik hoor graag van je: Wat wil je precies bereiken? Welke kansen zie je? Waar loop je tegenaan?
Ik vertel je graag: Hoe je dat bereikt. Hoe je die kansen pakt. Hoe je die problemen oplost.  
Plan direct een afspraak in mijn agenda of stuur een bericht – Tot snel! – Thomas

Thomas Lapperre

Eigenaar Bloeise. Neemt altijd de zakelijke insteek. Schrijft over organisatie, IT infrastructuur en innovatie. Voor digitale bureaus, IT-bedrijven en mkb-bedrijven. Link met mij op LinkedIn.
Alle artikelen van Thomas Lapperre

Reacties

3 Reacties
  • Ivan schreef:

    Goed artikel over promoten van het bedrijf. De meer traditionele methodes, zoals mond-op-mond-reclame, maar ook het drukwerk blijven waardevol als ondersteuning van de bedrijfspromotie. Al naar gelang de branche die je promoot, doet een stand op een beurs met mooie banners en spandoeken het ook prima.

  • Reputatiefabriek schreef:

    SEO is toch wel één van dé manieren om meer bezoekers te trekken, vind ik

  • simon schreef:

    De traditionele manieren van klantenwerving zijn inderdaad nog lang niet dood. Ik voeg hier graag nog het bestickeren van de auto aan toe. Laat het wel altijd door een professional doen.

  • Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *